REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia
We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Gdy samochód ugrzęźnie, nie wolno próbować samodzielnie wyjechać z pułapki. Takie próby kończą się najczęściej coraz głębszym zakopywaniem się kół napędzanych, aż w końcu pojazd oprze się na podwoziu lub misce olejowej silnika oraz na elementach układu wydechowego i wówczas może dojść do poważnych uszkodzeń podczas próby wyciągnięcia go traktorem lub koniem.

REKLAMA

W wyrwaniu pojazdu z pułapki będą bardzo pomocne różne deski, drabinki, trapy itp. Aby je podłożyć pod koła często trzeba unieść pojazd. To stanowi bardzo duży problem, ponieważ typowe podnośniki samochodowe mają niewielką stopę, dobrą do podniesienia auta na asfalcie lub twardym poboczu, natomiast zupełnie nieprzydatną w miejscach miękkich.

Zobacz też: Jak prawidłowo holować samochód?

REKLAMA

Pod stopę należy podłożyć dostatecznie dużą i mocną podstawkę – może to być prostokątna lub okrągła deseczka z twardego drewna o powierzchni co najmniej 300 centymetrów kwadratowych, albo podobnej wielkości gruba metalowa płytka. Nie nadaje się do tego płytka plastikowa – pod obciążeniem szybko pęknie. Dobre są płytki z tekstolitu, rezoteksu lub rezokartu, o grubości co najmniej 20 mm, lub z laminatu poliestrowego, zbrojonego włóknem szklanym albo węglowym, również dostatecznie grube.

Jeżeli pojazd będzie wyciągany z pułapki przez inny samochód, traktor lub przez konia, nie wolno zapomnieć o dobrym zamocowaniu linki holowniczej we właściwym miejscu (takie punkty holowania opisane sa w instrukcji auta). Siła konieczna do wyrwania auta z grząskiego piasku lub błota jest znacznie większa od siły używanej podczas normalnego holowania. Dlatego linę należy mocować do trwałych i bardzo mocnych elementów nadwozia, takich jak przednia belka ramy pod silnikiem, tylny most, hak holowniczy itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda, służące do osadzania haków, służących do holowania. Takie gniazdo należy przed wkręceniem w nie haka starannie oczyścić z piasku, błota i innych zanieczyszczeń, aby mieć gwarancję, że hak został wkręcony na właściwą głębokość. Oby ułatwić wkręcanie należy przedtem posmarować gwint haka dowolnym smarem lub olejem. Gdy jego brak, do smarowania można zastosować krople oleju spływające z tzw. bagnetu, służącego do pomiaru poziomu oleju w silniku.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

REKLAMA

Do wyciągania samochodów osobowych z piaskowo-błotnistych pułapek nie należy używać lin stalowych. Są one sztywne, mało elastyczne, co oznacza że niemal zupełnie nie amortyzują szarpnięć. Elastyczna lina zapewnia też nieco większą siłę w momencie wyciągania, gdy "sprężynuje".

Niezmiernie ważne jest dokładne i precyzyjne mocowanie lin, szekli etc. Jeśli któryś z elementów jest przymocowany niedokładnie, może on w kluczowym momencie "puścić", powodując zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA