REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

Jakubowski Ryszard
Im droga bardziej stroma, tym większe trudności z jej pokonaniem
Im droga bardziej stroma, tym większe trudności z jej pokonaniem

REKLAMA

REKLAMA

W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

REKLAMA

Przyczepność kół, nie wyposażonych w specjalne opony, jest na drogach gruntowych znacznie mniejsza, niż na asfalcie czy betonie. W skrajnym przypadku może być porównywalna z przyczepnością na ubitym i lekko posypanym piaskiem śniegu, czyli może wynosić do 10% przyczepności kół do asfaltu. Z tego powodu należy najpierw uważnie przyjrzeć się drodze, jej nastromieniu po obu stronach wzniesienia i jej jakości.

Jeżeli jest to droga piaszczysta, albo co gorsza gliniasta lub z dużą ilością trawy i na dodatek mokra, mogą wystąpić duże problemy z podjechaniem i potem z bezpiecznym zjechaniem ze wzniesienia. Im droga bardziej stroma, tym większe wystąpią trudności z jej pokonaniem. Często trzeba wykorzystać siłę bezwładności rozpędzonego pojazdu, ponieważ wtedy napędzane koła muszą wykonać znacznie mniejszą pracę i trudniej będzie zerwać ich przyczepność.

Zobacz też: Jak przygotować auto terenowe do wyjazdu w teren?

REKLAMA

Najbardziej niebezpiecznym i nieprzyjemnym momentem na podjeździe jest chwila, gdy mimo wysiłków kierowcy pojazd zatrzyma się, a co gorsza, zacznie się cofać pod wpływem sił ciężkości. Nie pomoże wówczas zwiększanie obrotów silnika. W takiej sytuacji należy natychmiast włączyć bieg jałowy lub przynajmniej wcisnąć sprzęgło i uruchomić hamulec zasadniczy, aby powstrzymać cofanie się samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie można, z bardzo dużym wyczuciem stopniowo zwalniać hamulec, jednocześnie bacznie obserwując drogę za pojazdem, starając się utrzymać właściwy tor jazdy. Zjechanie z drogi oznacza w takiej sytuacji ogromny problem, ponieważ samochód nie będzie w stanie samodzielnie ruszyć pod górę, a nie zawsze znajdzie się holownik, który z góry poda linę odpowiednio długą i mocną. Dlatego cofanie się w takich warunkach powinno odbywać się z minimalną prędkością, dużo mniejszą, niż prędkość piechura.

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jest to manewr bardzo trudny i mają z nim problemy nawet kierowcy z bardzo dużym doświadczeniem, zwłaszcza że samochód ma tendencje do ześlizgiwania się w chwili, gdy hamulce zostaną zablokowane, co powoduje, że nie słucha kierownicy. Sytuację może uratować natychmiastowe odblokowanie kół, a to z kolei wymaga od kierowcy przezwyciężenia naturalnego odruchu hamowania za wszelką cenę w razie niebezpieczeństwa.

Pod żadnym pozorem nie wolno pchać podjeżdżającego pod wzniesienie pojazdu. Może on w każdej chwili zatrzymać się i zacząć cofać w sposób niekontrolowany, a wówczas nieszczęście gotowe. Na pchanie mogą sobie pozwolić jedynie zgrane załogi rajdowe, z bardzo dużym doświadczeniem w off-roadzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA