REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

SUV nie jest autem terenowym, jest za to bardziej uniwersalny. Fot. moto.wieszjak.pl
SUV nie jest autem terenowym, jest za to bardziej uniwersalny. Fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Duże rodzinne kombi z podwyższonym prześwitem i napędem na cztery kola, czyli popularne SUV-y często klasyfikuje się jako auta terenowe. To nadużycie - SUV zwykle nie nadaje się do jazdy w ciężkim terenie. Od terenówki różni się chociażby budową nadwozia i napędu, przy czym nie oznacza to, że jest gorszy, raczej bardziej uniwersalny...

Wygląd to nie jedyna różnica

REKLAMA

Różnice między SUV-em a autem terenowym mimo podobnego wyglądu zewnętrznego są znaczące - warto o tym pamiętać. I nie chodzi tu bynajmniej o to, że auta terenowe „z krwi i kości” są na ogół bardziej siermiężne, mają mniej świecidełek niż bulwarowe SUV-y. To tylko konsekwencja tego, gdzie się ich używa - prawdziwe różnice zobaczymy, gdy obydwa auta weźmiemy na podnośnik.

Nadwozie

Zasadniczą różnicą jest konstrukcja nadwozia. SUV-y mają nadwozie samonośne (z bardzo nielicznymi wyjątkami w postaci marek z Chin i Korei). To znaczy, że strukturę nośną stanowi podłoga i dach. One też będą przejmować wszystkie przeciążenia i siły, zarówno wyginające, jak i skręcające nadwozie. Takie nadwozie możemy porównać do kartonu, to jego ściany stanowią o sile konstrukcji.

Zobacz też: Jak kupować używany samochód? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podstawowe zalety konstrukcji samonośnej to duża przestrzeń dla pasażerów i stosunkowo niska waga. Wada to ograniczona wytrzymałość blaszanego nadwozia, szczególnie na zgięcia wzdłużne. Nawet najgrubsza blacha nie będzie miała takiej sztywności jak... zamknięte profile stalowe, które stanowią główną część ramy terenówki.

Rama w „prawdziwych autach terenowych” to ciężki element konstrukcyjny, bardzo odporny na wyginanie i skręcanie, baza dla wszystkich podzespołów. Główna wada ramy to jej potężna waga i duży rozmiar - schowana pod podłogą zmniejsza przestrzeń na nogi nawet o 15-20%.

Napęd

Druga zasadnicza kwestia różniąca terenówki od SUV-ów to przeniesienie napędu. To prawda, że i tu i tu moc trafia na wszystkie cztery koła. Liczy się jednak sposób, w jaki moc jest rozdzielana i dawkowana.

W przypadku SUV-ów moc jest podawana na poszczególne osie bezpośrednio przez skrzynię biegów i sprzęgło międzyosiowe. To rozwiązanie proste, stosunkowo bezawaryjne, ale też niedoskonałe. Podstawowy problem to brak możliwości mechanicznego „spięcia na sztywno” układu napędowego.

Każda rasowa terenówka musi mieć natomiast możliwość bezwarunkowego blokowania dyferencjałów i ciągłego przełożenie mocy na wszystkie koła. Musi, bo w najbardziej ekstremalnych warunkach nikt nie będzie się zastanawiał, czy elektronika prawidłowo i odpowiednio szybko zadziała.

Zobacz też: Jak rozpoznać oszustwo dotyczące przebiegu auta?

„Spięcie na sztywno” możliwe jest jedynie przez skrzynie rozdzielczą i redukcyjną - urządzenia bardzo duże, ciężkie, skomplikowane, drogie, a przy tym nienadające się do używania na co dzień. Zablokowany napęd powoduje, że auto praktycznie nie chce skręcać, a naprężenia w układzie jezdnym są tak duże, że żywotność niektórych elementów liczona jest w godzinach... Nie warto nawet wspominać o niełatwej obsłudze całej tej maszynerii i sile, jaką trzeba w to włożyć.

Cienie i blaski...

Stosunkowo delikatna budowa nadwozia, drogowe zawieszenie, uproszczony układ przeniesienia napędu na cztery koła, właściwie eliminują SUV-a z jazdy terenowej. Do przepraw przez bagna i piaski potrzebne są reduktory, blokady dyfrów, wyciągarki i skok zawieszenia sięgający ponad 35 centymetrów. Zabieranie bulwarówki w taki teren zawsze zakończy się przegraną, bo SUV TO NIE PRZEPRAWÓWKA!

Zobacz też: Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Nie oznacza to jednak, że SUV nie może zjechać z asfaltu. Dobrze sprawdzi się on na dziurawej polnej (ale jednak) drodze, a przy tym nadaje się równie dobrze do jazdy i po mieście, i po autostradzie.

Prawdziwa terenówka choćby najbardziej dzielna w przeprawach nigdy nie będzie prawdziwie uniwersalna. Jazda w mieście takim autem to udręka, a huk mechaniki napędowej powoduje, że przy prędkości powyżej 130 km/h w kabinie lepiej nosić nauszniki ochronne.

Zobacz też test Mazdy CX-7: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA