REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do jesiennej jazdy – cz. III

Jerzy Bitner
Jak przygotować się do jesiennej jazdy – cz. III
Jak przygotować się do jesiennej jazdy – cz. III
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykazują moje własne obserwacje przeprowadzone w stacjach kontroli pojazdów, co najmniej 75% samochodów w Polsce ma nieprawidłowo ustawione reflektory. Niestety, większość kierowców nie przywiązuje wagi do tej bardzo istotnej czynności. Ustawienie świateł dokonywane jest więc tylko podczas okresowych przeglądów samochodów, a i to nie zawsze.
W Polsce 75 % samochodów ma nieprawidłowo ustawione światła

W Polsce 75 % samochodów ma nieprawidłowo ustawione światła

Jerzy Bitner

Wynika z tego, że nowe samochody mogą mieć niesprawdzane światła nawet przez 3 lata. Jest to okres zbyt długi, zwłaszcza biorąc pod uwagę jazdę po polskich wyboistych i nierównych drogach. Auto ulega wstrząsom i wibracjom, co powoduje rozregulowanie mocowania reflektorów.

REKLAMA

Nie jest też prawdą, że reflektorów ksenonowych nie trzeba regulować. Mają one wprawdzie układ samopoziomujący, ale nie będzie on działał prawidłowo, jeśli reflektor jest przesunięty.

Regulacji świateł powinno się też dokonywać po każdej wymianie żarówki i oczywiście po każdej naprawie blacharskiej spowodowanej stłuczką. Świadomość kierowców w tym zakresie jest jednak bardzo kiepska.

Niestety, mechanicy w stacjach obsługi też nie zawsze dokonują kontroli świateł, jeśli nie poprosi o to klient. A przecież powinien to być wręcz dobry obyczaj, że skoro auto jest już w warsztacie, to przy okazji sprawdzimy światła…

W wyniku splotu tych wszystkich okoliczności polskie samochody oślepiają, co można odczuć po zmroku, zwłaszcza podczas wymijania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Oślepianie przez lusterko wsteczne

Oślepianie przez lusterko wsteczne

Jerzy Bitner

Odczuwamy to również przez lusterka wsteczne.

Jeżeli samochód ma prawidłowo ustawione światła, podczas wymijania możemy obserwować drogę, dostrzegać znajdujące się na niej przeszkody.

Ten wymijany samochód ma prawidłowo ustawione światła

Ten wymijany samochód ma prawidłowo ustawione światła

Jerzy Bitner

Zupełnie inna sytuacja występuje, jeśli auto jadące z przeciwka nas oślepia:

Ten wymijany samochód ma nieprawidłowo ustawione światła

Ten wymijany samochód ma nieprawidłowo ustawione światła

Jerzy Bitner

REKLAMA

Zasięg widoczności spada wówczas do kilkunastu metrów, a podenerwowany kierowca bardziej skupia się na rażących światłach wymijanego pojazdu, niż na obserwacji drogi. Może wówczas nie zauważyć idącego poboczem pieszego, rowerzysty, dziury w jezdni. Proszę zwrócić uwagę, że na tej fotografii widać właśnie człowieka na poboczu. Czy nie zauważymy go zbyt późno?

Apeluję zatem gorąco do wszystkich kierujących: przed nastaniem jesieni koniecznie pojedźcie do stacji serwisowej i sprawdźcie ustawienie świateł. Nie jest to droga usługa, trwa kilkanaście minut, ale bardzo ważna i  pożyteczna. Nie będziecie oślepiać, według zasady: nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA