REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Daltonista za kierownicą - potencjalne problemy

światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia
światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy daltonista może mieć prawo jazdy? Jak radzić sobie z chorobą za kierownicą?

Nie rozpoznaję kolorów na sygnalizatorze

Prawidłowa interpretacja kolorów w pewnych okolicznościach drogowych bywa kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa. Zdarza się to głównie, gdy zasady na drodze wyznacza sygnalizacja świetlna. Jak radzi sobie w takiej sytuacji daltonista, czyli osoba nierozróżniająca kolorów? Zapamiętuje układ świateł – zielone na górze, czerwone na dole, żółte w środku. W niektórych krajach jak Turcja czy Rumunia daltonista nie może siadać za kierownicą. W Polsce jest to dopuszczalne, o ile nie jest to zawodowy kierowca.  

REKLAMA

Dlaczego warto znać układ świateł na sygnalizatorze?

Kierowca z wadą daltonizmu nie ma możliwości odebrać komunikatu, który wysyła sygnalizator za pomocą pojawiających się kolorów: zielonego, żółtego i czerwonego. Jak wobec tego może zrozumieć informację i w porę na nią zareagować? Jeśli kierowca nie rozpoznaje kolorów, pomocne może okazać się zapamiętanie kolejności świateł. Jego reakcja wówczas będzie uzależniona od tego, jakie światło zapali się w jakim położeniu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Należy jednak brać pod uwagę, że w różnych krajach sygnalizator może mieć różne położenie. W Polsce ustawia się je pionowo, ale np. w wielu stanach USA czy w Kanadzie sygnalizator umieszczony jest horyzontalnie.

Zobacz też: Co pogarsza wzrok u kierowcy? Jak dbać o oczy za kierownicą?

Sygnalizator świetlny może mieć nie tylko kolory, ale i kształty

REKLAMA

Osoba z wadą wzroku musi wyjątkowo uważać i zdawać sobie sprawę, że prawidłowe zapamiętanie kolejności świateł ma kluczowe znaczenie dla szybkiej i prawidłowej reakcji – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Reakcja kierowców nierozpoznających koloru czerwonego bywa na tyle opóźniona, że droga hamowania przed sygnalizatorem zmniejsza się od 39% do nawet 100%*.

W krajach takich jak Kanada czy Stany Zjednoczone zaprojektowano już sygnalizatory ułatwiające kierowcom z problemami wzroku lepiej i szybciej zareagować na komunikat jaki jest wysyłany. Pojawiające się światła czerwone, żółte i zielone oprócz oznaczeń kolorystycznych mają wówczas różne kształty – kwadrat, trójkąt czy klasyczne w takiej sytuacji koło**.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Daltonista nie może być zawodowym kierowcą

W Polsce, podobnie jak w większości krajów Unii Europejskiej, daltonista może bez większych przeszkód uzyskać prawo jazdy. Jeśli jednak ktoś ubiega się o pracę zawodowego kierowcy, musi przejść testy, które w przypadku zdiagnozowania daltonizmu pozbawiają go możliwości zawodowego prowadzenia pojazdu. Niektóre kraje, takie jak Turcja czy Rumunia w żadnym wypadku nie dopuszczają osób z tą wadą wzroku za kierownicę**.

* Colour-blind drivers’ perceptron of traffic signals, Morley G. Whillans

** dailytech.com

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA