REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Magdalena Jakubowska
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę

REKLAMA

REKLAMA

Na oświetlenie dróg nie mamy wpływu, natomiast możemy zadbać o odpowiednie światła w naszym samochodzie, co znacznie ułatwi nam podróżowanie po zmroku.

Odpowiednio dobrane światła poprawiają widoczność, wpływają na jakość jazdy i komfort prowadzenia pojazdu oraz, co najważniejsze, na nasze bezpieczeństwo. Bardzo ważne jest również zadbanie o odpowiednie widzenie.

REKLAMA

Po zmroku ostrość widzenia spada. Wraz z pogarszaniem się oświetlenia, w oku zachodzą procesy adaptacyjne, które sprawiają, że przedmioty są szare i niewyraźne. Przy dobrym widzeniu drobne wady wzroku są niezauważalne, uwidaczniają się one często dopiero w warunkach gorszego oświetlenia.

Jeżeli kierowca zauważył, że po zmierzchu widzi gorzej, powinien przebadać wzrok. Jeżeli okaże się, że kierowca ma wadę wzroku, wystarczająca może być korekcja okularowa tylko do prowadzenia samochodu w gorszych warunkach oświetlenia. Do prowadzenia samochodu po zmroku zalecane są okulary z powłoką antyrefleksyjną. Powłoka zmniejsza olśnienie przez światła nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.

Zobacz też: Jak jechać podczas ulewy?

Przy wadach wzroku pojawiają się problemy z oceną odległości, wymijaniem, wyprzedzaniem co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych kierowców. Dlatego tak bardzo ważna jest stała kontrola wzroku. Problemem, z którym boryka się kilkanaście procent ludzi w Polsce, jest brak widzenia przestrzennego. Oznacza to, że widzimy lepiej jednym okiem, a słabiej drugim. Bardzo często osoby z taką wadą nie powinny prowadzić samochodu w złych warunkach oświetlenia. Ciężko jest im ocenić odległość przy wymijaniu, oraz ocenić sytuację, gdy nadjeżdża samochód z naprzeciwka. W Polsce ta wada dyskwalifikuje zawodowych kierowców, którzy przechodzą specjalne testy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie oświetlenie będzie najodpowiedniejsze?

REKLAMA

Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie. Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Natomiast żarówki złej jakości świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła.

Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą dopiero w eksploatacji lub w specjalistycznych testach. Dlatego warto kupować żarówki sprawdzone.

Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. W wyniku promieniowania UV, reflektory zostają uszkodzone i pogarsza się jakość świecenia. Producenci samochodów zastrzegają sobie prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.

Zobacz też: Jak jeździć we mgle nocą?

REKLAMA

Możemy zdecydować się na żarówki świecące lepiej niż zwykłe, np. "plus 50%". Świecą one lepiej, ale niestety krócej niż zwykłe. W samochodach, w których żarówki przepalają się szczególnie często, warto używać żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej, które świecą dobrze i długo, a ich ceny są przystępne.

Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie, odporności na wibracje i wstrząsy. Im większe napięcie i im większe jego skoki, tym szybciej żarówki mogą się przepalać.

Jakich żarówek powinniśmy unikać?

Żarówki z niebieską bańką świecą z reguły gorzej niż te zrobione z przezroczystego, bezbarwnego szkła. Nawet delikatny, niebieski filtr pochłania sporo światła, dlatego w takich żarówkach musi być żarnik świecący nieco jaśniej. Nie powinniśmy kupować żarówek, na których pudełku znajduje się napis "xenon" bądź "H.I.D". Żarówka samochodowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą lampą ksenonową. Lampy ksenonowe wyglądają inaczej niż żarówki, nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem niż zwykłe żarówki i nie pasują do zwykłego reflektora. Takie żarówki świecą słabo oraz często w złą stronę, a rozproszone światło podczas deszczowej lub mglistej pogody powoduje samo-oślepianie kierowcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA