REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W których polskich miastach jeździ się najwolniej?

W których polskich miastach jeździ się najwolniej?  Fot. Fotolia
W których polskich miastach jeździ się najwolniej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to czas podsumowań i wniosków. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl opublikowali ranking najwolniejszych miast w Polsce. W czołówce Kraków, Wrocław, Poznań i oczywiście Warszawa.

W badaniu udział brało dziewięć miast. Trzy pierwsze miejsca zajęło w sumie aż sześć miast, co oznacza, że rywalizacja między nimi była zacięta. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Kraków i Wrocław. Drugie – Poznań wraz z Warszawą. Trzecie Łódź i Szczecin. Prymusami okazały się Gdańsk i Rzeszów, w których kierowcy osiągali średnio najwyższe prędkości (prawie 38 km/h).

REKLAMA

REKLAMA

W porównaniu z ostatnim, majowym raportem średnie prędkości nie uległy znaczącym zmianom. Należy jednak zauważyć, że poprzednio najwyższa obserwowana prędkość wyniosła 39 km/h (Białystok). Obecnie, najlepszy wynik (należący do wspomnianego Gdańska i Rzeszowa) jest nieco gorszy i wynosi (37,50 km/h).

Choć średnie prędkości nie doznały większych wahnięć, to w rankingu doszło do kilku znaczących przetasowań. Kraków z czwartej pozycji przywędrował do pierwszej i teraz razem z Wrocławiem dzierży tytuł najwolniejszego miasta. Poznań z miejsca trzeciego wspiął się na drugie, a towarzyszy mu Warszawa. Łódź i Szczecin przywędrowały odpowiednio z 6 i 5 miejsca na pozycję trzecią.  Liderami miast okazały się tym razem Gdańsk i Rzeszów. W poprzednim raporcie oba miasta uzyskały odpowiednio siódme i ósme miejsce.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

Poniżej prezentujemy Państwu szczegółowe dane dotyczące średnich prędkości w miastach, które poddano badaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warszawa

W porównaniu z grudniem 2011 roku, prędkości w stolicy znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Największą zmianę zaobserwować można w odległości 2-5 km od centrum miasta. Przyrost prędkości od grudnia 2011 do grudnia 2012 wyniósł tam ok. 15 km/h.

Sytuacja wygląda trochę mniej różowo jeżeli porównać dane z maja 2012 i grudnia 2012. W centrum miasta (0-5 km) średnie prędkości pojazdów w zasadzie nie uległy zmianie. Jednak w dalszych częściach Warszawy (5-10 km od centrum) prędkościomierze w grudniu wskazują trochę niższe liczby niż
w maju.

Wrocław

W porównaniu z grudniem 2011 obecna sytuacja przedstawia się bardzo korzystnie. W ścisłym centrum (0-2 km) średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. W zeszłym roku było to zaledwie 18 km/h. Podobne zmiany zaszły też w dalszych obszarach Wrocławia. Między grudniem 2011, a grudniem 2012 prędkości wzrosły średnio o 12 km/h.

Zobacz też: Parkuj i jedź. To nie takie proste

Nieco mniej korzystnie wygląda porównanie maja 2012 do grudnia 2012. Średnie prędkości uległy zamrożeniu i utrzymały się na stałym poziomie. W ścisłym centrum Wrocławia kierowcy raczej nie przekraczają 30 km/h. W odległości 2-5 km od centrum miasta sytuacja wygląda nieco lepiej, gdyż średnia szybkość pojazdów wynosi 38 km/h. W obszarze oddalonym od centrum Wrocławia o 5-15 km, prędkościomierze wskazują ok. 52-53 km/h.

Szczecin

REKLAMA

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości w mieście znacznie podskoczyły – nawet o 12 km/h. Tak było w przypadku obszaru miasta oddalonego 2-5 km od centrum. W grudniu 2011 jeżdżono tam z szybkością ok. 25 km/h, a w grudniu 2012 z prędkością 37 km/h. Podobną sytuację możemy obserwować w obszarze oddalonym 5-10km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość wynosiła tam ok. 32 km/h, w grudniu 2012 kierowcy poruszają się tam z szybkością 44 km/h.

Sytuacja na szczecińskich drogach nie wygląda tak spektakularnie jeżeli porównamy maj 2012 i grudzień 2012. Średnie prędkości osiągane przez kierowców podczas tych dwóch badań praktycznie nie uległy zmianie.

Poznań

Jak się okazało, w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku, ruch na ulicach Poznania znacząco przyspieszył. Najbardziej widoczną różnicę widać w odległości 0-2 km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość pojazdów wynosiła 16 km/h. W grudniu 2012 oscyluje już ona wokół 30 km/h. To prawie dwukrotny wzrost w ciągu jednego roku. Przyspieszenie widać też wyraźnie w pozostałych częściach miasta. Warto zwrócić uwagę na to, że sytuacja na ulicach Poznania uległa największej poprawie między grudniem 2011 a majem 2012. Wtedy to mieliśmy do czynienia z największym skokiem średnich prędkości. Między majem 2012 a grudniem 2012 nie obserwujemy już większych zmian. Nieznaczne przyspieszenie nastąpiło jedynie w obszarach dalej położonych od centrum miasta.

Zobacz też: Typowe błędy w trakcie jazdy w mieście

Łódź

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości wzrosły i to nawet o 11 km/h (w odległości 2-5 kilometrów od centrum). To z pewnością dobra informacja dla łódzkich kierowców.

Z drugiej strony, w porównaniu z szybkościami osiąganymi przez kierowców w maju 2012, pojazdy nieznacznie zwolniły. W odległości 0-2 kilometrów od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 31 km/h, w maju były to 33 km/h. Podobną sytuację zaobserwowano w odległości 2-5 km od centrum. Obecnie średnia prędkość pojazdów wynosi ok. 38 km/h, w maju oscylowała ona wokół 33 km/h.

Kraków

Jak się okazało w porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniło się niewiele. W ścisłym centrum średnia prędkość pojazdów nadal wynosi około 29 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia prędkość nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie około 38 km/h. Znacznie szybciej, bo z prędkością ok. 49 km/h poruszają się kierowcy o odległości 5-10 km od centrum. Podobnie sytuacja wygląda w odległości 10-15 kilometrów od centrum, pojazdy osiągają tam prędkości oscylujące wokół 48 km/h.

Warto zwrócić uwagę, że jeszcze lepsze wyniki Kraków osiągał w maju tego roku.

Gdańsk

Średnia prędkość pojazdów w ścisłym centrum (0-2km) wynosi ok. 38 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia szybkość oscyluje wokół 37 km/h. W dalej położonych częściach miasta (5-15km) średnia prędkość wynosi 52 km/h.

Zobacz też: Błędy kierowców samochodów w stosunku do motocyklistów

Największego postępu Gdańsk dokonał między grudniem zeszłego roku a majem roku bieżącego. W ciągu pół roku średnie prędkości wzrosły wtedy o kilkanaście oczek. Obecne dane wskazują, że średnie prędkości w mieście uległy małej stabilizacji i są podobne do majowych wyników.

Białystok

Na zmotoryzowanych czeka dobra wiadomość – w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami badań, średnie prędkości na ulicach Białegostoku przyspieszyły i to znacznie. W odległości do dwóch kilometrów od centrum miasta przeciętna szybkość pojazdów wynosi 34 km/h. Jest to aż 10 km/h więcej niż było to w ubiegłym roku. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość oscyluje wokół 40 km/h. Kierowcy, którzy poruszają się w pasie oddalonym od centrum o 5-10 km, osiągają prędkość ok. 53 km/h. Jeszcze szybciej, bo z prędkością 65 km/h poruszają się pojazdy w promieniu 10-15 od centrum Białegostoku.

Zdaje się, że Białystok to pod względem średnich prędkości miasto wzlotów i upadków. Przypomnijmy, rok temu jazda w ścisłym centrum oznaczała dla kierowców poruszanie się z prędkością ok. 24 km/h. Latem tego roku średnia prędkość w centrum znacząco wzrosła i oscylowała wokół 36 km/h. Obecnie, szybkość
w centrum Białegostoku trochę zmalała i wynosi ok. 34km/h.

Rzeszów

W porównaniu z majem 2012 średnia prędkość pojazdów albo w ogóle nie uległa zmianie albo nawet nieco zmalała. Na przykład: w odległości 2-5 kilometrów od centrum w maju 2012 kierowcy poruszali się z szybkością 44 km/h, w grudniu 2012 średnia szybkość oscyluje wokół 42 km/h. Na pocieszenie można dodać fakt, że prędkość w ścisłym centrum miasta (0-2 km) nie uległa zmianie – w maju 2012 była taka sama jak w grudniu 2012 (33 km/h).

Zaskakującą poprawę sytuacji na rzeszowskich drogach widać po spojrzeniu na dane z grudnia 2011
i grudnia 2012. Miasto dokonało dużych postępów. Prędkość pojazdów wzrosła w sumie o średnio 16 km/h. Największy przyrost odnotowano w odległości 5-10 km od centrum – w grudniu 2012 jeździ się tam o 18 km/h szybciej.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miasta i po głównych trasach wyjazdowych z miasta w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w listopadzie i grudniu 2012. W promieniu do 2km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta.

Źródło: Creandi.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA