REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości.  Fot. Fotolia
Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w poślizgu samochodem, o ile jest on przez nas kontrolowany, jest źródłem sporej frajdy i satysfakcji. Podpowiadamy najbardziej znane techniki wprowadzania auta kontrolowany poślizg.

Kierowców aut osobowych można podzielić na dwie grupy – na tych co czerpią radość z jazdy autem w poślizgu oraz na tych, którzy za wszelką cenę próbują go uniknąć. Trudno jednak jednoznacznie wskazać, którzy kierowcy stanowią mniejsze zagrożenie na drodze. Z jednej strony w ruchu ulicznym nie można pokonywać zakrętów jadąc bokiem, bowiem zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Z drugiej strony umiejętność wprowadzenia auta w poślizg (np. na torze) pozwala wyjść z opresji, gdy z różnych przyczyn auto straci nagle przyczepność na drodze.

REKLAMA

Zobacz też: Poślizg - jak go uniknąć? Styl jazdy, a skłonność do poślizgu

Najbardziej popularne techniki "driftingu"

Jeśli jednak dysponujemy miejscem do bezpiecznego trenowania swoich umiejętności za kierownicą, możemy spróbować kilku znanych technik „driftingu”. Oto najbardziej popularne z nich.

REKLAMA

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) – Technika ta wykorzystywana jest w trakcie jazdy przy dość dużych prędkościach i raczej na łagodniejszych łukach niż w ostrych zakrętach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność (w wyniku dociążenia przedniej osi i odciążenia tylnej). Szybka kontra pozwala złapać odpowiedni kąt natarcia na zakręt, a odpowiednie operowanie gazem pozwoli regulować jego kąt lub przedłużyć sam manewr (długość poślizgu). Technika ta zalecana jest głównie do aut o neutralnej charakterystyce prowadzenia, choć pojazdy z mocniej dociążonym tyłem (i napęd tylnym) pozwalają uzyskać bardziej spektakularny efekt.

Clutch Kick – W języku polskim oznacza to strzał ze sprzęgła i adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, po czym energicznie je puszcza powodując domniemany jego „strzał”. W rezultacie, w wyniku nagłego przeniesienia dużej ilości momentu obrotowego na tylne koła tracą one przyczepność, a auto zaczyna się obraca wokół przedniej osi. Oczywiście kluczem do powodzenia manewru

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik wprowadzenia auta w poślizg. Polega ona na zaciągnięciu hamulca ręcznego w odpowiednim punkcie zakrętu. Są dwie sposoby użycia tej techniki. Pierwsza polega na wejściu w zakręt odpuszczeniu gazu i zaciągnięciu hamulca ręcznego (tylko chwilowo) w momencie gdy dojeżdżamy do szczytu zakrętu. Druga metoda polega na zaciągnięciu ręcznego w tym samym miejscu na łuku, ale z wciśniętym pedałem sprzęgła. Hamulec ręczny służy niejednokrotnie do zwiększania efektu (kąta natarcia) poprzednich technik jazdy w poślizgu.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

To tylko 3 najbardziej znane sposoby wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Wszystkie kierowane są do osób, które mają warunki do bezpiecznego ich wykonania oraz duże umiejętności za kierownicą. Dla niedoświadczonych osób tego typu manewry mogą skończyć się śmiercią lub kalectwem.

Więcej technik wprowadzania auta w kontrolowany poślizg znajdziecie w poniższym artykule:

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA