REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie cofać?

Jakubowski Ryszard
Cofasz? Zapamiętaj aby mieć oczy dookoła głowy
Cofasz? Zapamiętaj aby mieć oczy dookoła głowy

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie należy do bardzo trudnych manewrów, głownie z uwagi na bardzo ograniczoną widoczność, nie pozwalającą na pełne kontrolowanie sytuacji za cofającym pojazdem.

Przed rozpoczęciem cofania warto obejrzeć trasę, po której będzie poruszał się cofający pojazd. Należy przy tym zwrócić uwagę, czy w pobliżu nie bawią się dzieci, czy nie biegają swobodnie psy, czy nie ma słabo widocznych przeszkód, np. niskich słupków itp. Nie można bezkrytycznie polegać ani na czujnikach ani na obrazie z kamery cofania, jeżeli takie udogodnienia są zainstalowane w pojeździe.

REKLAMA

W przypadku cofania dla wyjechania spomiędzy zaparkowanych pojazdów trzeba wstępnie ocenić i zapamiętać odległość do nich. Nie we wszystkich samochodach widać z miejsca kierowcy ich pełen obrys, nawet przy korzystaniu z lusterek wstecznych.

Zobacz też: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?

REKLAMA

Zdarza się, że za pojazdem, który właśnie rozpoczyna cofanie, niespodziewanie pojawią się piesi, często w martwym polu, poza obszarem widzianym w lusterkach i przez obiektyw kamery. Dlatego bardzo pożytecznym, choć w samochodach osobowych i niewielkich dostawczych rzadko stosowanym urządzeniem są akustyczne sygnalizatory cofania. Urządzenia te w najprostszej postaci są zintegrowane z żarówkami, używanymi w światłach cofania. Z chwilą włączenia wstecznego biegu włącza się światło cofania, a wraz z nim sygnalizator akustyczny z przerywanym dobrze słyszalnym dźwiękiem.

Cofając, zwłaszcza po łuku, należy pamiętać, że samochód posiada także przednią część, która nie zawsze posuwa się tym samym torem co jego tylne koła. Dlatego, oprócz patrzenia do tyłu bezpośrednio, lub przez lusterka i kamerę, należy także często kontrolować, co dzieje się z przednią częścią pojazdu i czy nie zbliża się ona niebezpiecznie do sąsiednich pojazdów, słupków przydrożnych, koszy na śmieci i innych przeszkód, które mogą znajdować się w pobliżu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zawracać na wąskich ulicach?

Z uwagi na ograniczoną widoczność i inne niedogodności, towarzyszące cofaniu, powinno ono odbywać się z niewielką, absolutnie konieczną prędkością. Nie należy przy tym stosować jazdy na tzw. półsprzęgle, czyli wykorzystywać do jej regulowania poślizg sprzęgła. Grozi to szybszym zużyciem okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej, a to oznacza konieczność przeprowadzenia kosztownej naprawy.

W olbrzymiej większości aut przełożenie biegu wstecznego jest tak dobrane, że samochód będzie się toczył bez potrzeby naciskania na pedał gazu, z prędkością kilku kilometrów na godzinę. Gdyby jednak prędkość ta była zbyt duża, można lekko przyhamować baz obawy, że silnik zgaśnie. Można też na chwilę wcisnąć pedał sprzęgła i gdy samochód zwolni, puścić go ostrożnie i pozwolić aby pojazd znów samodzielnie nabrał prędkości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA