REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie i racjonalnie hamować?

Jakubowski Ryszard
Niezachowanie jest po prostu niebezpieczne
Niezachowanie jest po prostu niebezpieczne

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z czynności, które każdy kierowca musi mieć opanowane do perfekcji, jest hamowanie. Od niej, a ściślej – od poprawności jej wykonania, zależy zdrowie i życie kierowcy, jego pasażerów i innych użytkowników drogi.

Uważa się, że poziom umiejętności kierowcy można rozpoznać po liczbie hamowań – im jest ich mniej na przykład w ciągu doby, tym z lepszym kierowcą mamy do czynienia. Nie jest jednak możliwa jazda całkowicie bez używania hamulców, dlatego warto poznać kilka elementarnych zasad posługiwania się nimi.

REKLAMA

Hamować można na wiele sposobów. Sztuka polega na tym, aby hamowanie było skuteczne. Powinno być także racjonalne, czyli w każdej sytuacji dokładnie takie, jakie jest niezbędne - ani za słabe, ani za mocne. Przemawiają za tym między innymi względy ekonomiczne.

Zobacz też: Jak uniknąć podsterowności?

REKLAMA

Ostre, częste hamowanie to szybsze zużycie okładzin ciernych klocków lub szczęk hamulcowych oraz opon. To także ryzyko stłuczki – kierowca jadącego z tyłu samochodu może mieć gorsze hamulce lub osłabiony refleks. To również większe zużycie paliwa.

Z drugiej strony, nie należy też jeździć "z nogą na hamulcu", wciskając go na dłuższą chwilę przy każdej okazji. Długie hamowania bardzo rozgrzewają tarcze i klocki, co prowadzi do ich szybszego zużycia i "piszczenia".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nerwy na bok

Nerwowa jazda, połączona z gwałtownymi przyspieszeniami i hamowaniami, jest bardzo męcząca, przy czym występuje głównie najniebezpieczniejsze zmęczenie: psychiczne. W jego wyniku osłabia się refleks, może pogarszać się także ostrość widzenia, często występuje niespodziewana senność, czasem – rozdrażnienie, a najczęściej „huśtawka nastrojów”. Z tego powodu wielogodzinne, często całodobowe wyścigi samochodowe takie jak „24h Le Mans” wygrywają najczęściej ci kierowcy, którym udaje się zachować maksymalną płynność jazdy. Stopień zmęczenia jest u nich mniejszy, niż u konkurentów.

Zobacz też: Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

REKLAMA

Racjonalne hamowanie to także hamowanie we właściwym miejscu i czasie. A więc jeżeli nie jest to absolutnie konieczne, nie należy rozpoczynać hamowania podczas pokonywania ostrych zakrętów, zwłaszcza w terenie górskim. Nie ma na świecie żadnego zakrętu, w którym przyczepność opon byłaby taka sama lub większa niż podczas jazdy po prostej, o ile nawierzchnia w zakręcie jest taka sama, jak na prostych odcinkach. Przyczyną jest między innymi nierównomierne obciążenie opon, wnikające z działania siły odśrodkowej na karoserię pojazdu.

Przy skręcie w lewo opony po prawej stronie pojazdu są bardziej obciążone, niż po przeciwnej. Analogicznie dzieje się w przypadku skrętu w prawo: większe obciążenie przyjmują na siebie opony po lewej stronie samochodu. Dodatkowe ich dociążenie, wynikające z użycia hamulca, może przyczynić się do zerwania ich przyczepności, co zakończy się poślizgiem nawet na suchej nawierzchni, lub, co gorsza, wywrotką na dach, zwaną popularnie dachowaniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA