REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Jakubowski Ryszard
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Z reguły jazda z przyczepą jest znacznie wolniejsza, niż bez niej. Wynika to zarówno z obowiązujących ograniczeń kodeksowych, jak i z możliwości samochodu, uzależnionych od mocy jego silnika, jak i ze względów bezpieczeństwa. Z tego powodu naturalny przepływ powietrza przez radiator chłodnicy jest mniejszy, niż przy jeździe bez przyczepy, a więc chłodzenie silnika jest gorsze niż zwykle. Wentylator najczęściej pracuje z bardzo krótkimi przerwami lub nawet bez przerwy, jeżeli temperatura powietrza zbliża się do 30 stopni Celsjusza lub przekracza tę wartość.

REKLAMA

Zobacz również: Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

REKLAMA

Problemy z chłodzeniem silnika samochodu, ciągnącego przyczepę nasilają się z chwilą wjechania w tereny górzyste, gdzie na podjazdach konieczna jest redukcja biegów, często do najniższych. Przepływ powietrza przez chłodnicę jest wówczas uzależniony prawie wyłącznie od sprawności wentylatora. Wynika stąd konieczność stałego obserwowania wskaźnika temperatury cieczy, chłodzącej silnik, aby nie dopuścić do jej wrzenia. Równie często należy spoglądać na kontrolkę ciśnienia oleju. Gorący olej jest bardzo rzadki, a przez to jego właściwości smarne są gorsze, niż oleju o normalnej temperaturze pracy. Co gorsza, wydostaje się on łatwiej z układu smarowania przez jego najmniejsze nieszczelności, np przez luzy między panewkami i czopami wału korbowego, a więc w skrajnym wypadku może on docierać do najdalszych punktów smarowania w niedostatecznej ilości.

Aby nie dopuścić do przegrzania silnika, należy przed wjazdem w górzysty teren ochłodzić go podczas dłuższego postoju z podniesioną maską dla ułatwienia odprowadzenia ciepła do atmosfery. Jest to ważne zwłaszcza prze wjechaniem na długie, wielokilometrowe podjazdy, charakterystyczne między innymi dla dróg w Alpach i Pirenejach, choć nie tylko. Sytuację częściowo ratują parkingi, które znajdują się przy niektórych popularniejszych drogach. Gdy jednak ich brak, trzeba pamiętać, że im chłodniejszy silnik przed wjechaniem na długi i stromy podjazd, tym później osiągnie on temperaturę krytyczną. Nie ma w tym wypadku znaczenia nieco mniejsza moc ani podwyższone zużycie paliwa w silniku chłodnym. Już po kilkuset metrach jazdy wszystko wróci do normy.

Zobacz również: Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przekroczenia przez temperaturę silnika wartości krytycznej lub pojawiające się co jakiś czas ostrzeżenie o za niskim ciśnieniu oleju, należy jak najszybciej przerwać jazdę, wybierając na postój miejsce w miarę poziome, dobrze widoczne, a więc oddalone od zakrętów o co najmniej 100 metrów. Następnie, po zatrzymaniu się podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach co najmniej przez dłuższą chwilę, dla uniknięcia naprężeń termicznych. Pod koła przyczepy trzeba podłożyć kliny lub spore kamienie, kierując się ograniczonym zaufaniem do hamulców postojowych. PO ochłodzeniu silnika do temperatury, kiedy będzie można dotknąć go dłonią, można rozpocząć dalszą jazdę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA