REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo holować samochód?

Tomasz Korniluk
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.

Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. Jeżeli nie działa układ kierowniczy bądź hamulcowy, nie działają światła (ważne po zmroku), bądź auto zostało uszkodzone w wyniku wypadku, lepiej zdecydować się na lawetę. Gdy samochód może być holowany, trzeba mieć odpowiednią linę. Można ją kupić za kilkadziesiąt złotych w sklepie motoryzacyjnym (lepiej zainwestować w nieco droższą, będzie bardziej wytrzymała), nie należy holować auta liną, która „na oko wytrzyma”, wygrzebaną z piwnicy. Lina taka powinna mieć od 4 do 6 metrów. Większe pojazdy, takie jak autobusy czy ciężarówki są holowane za pomocą „sztywnego holu”, czyli metalowej rury z uchwytem mocującym.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

REKLAMA

Linę trzeba zaczepić za odpowiednie ucha (haki) holownicze. Bardzo często są one (lub otwory na nie) ukryte są za zaślepkami w zderzaku. Jeżeli ucho nie jest zamontowane na stałe, należy wkręcić je samemu. Odpowiednie ucho zazwyczaj znajduje się w wyposażeniu samochodu. Nie należy używać haków z innych samochodów, nawet gdy wyglądają podobnie, gdyż gwinty mogą się różnić i przy silnym naprężeniu hak może wyskoczyć lub zniszczyć gwint. Przyczepianie liny bezpośrednio do zderzaka, wahaczy czy innych elementów jest kategorycznie zabronione.

Po prawidłowym połączeniu auta holującego z holowanym można rozpocząć jazdę. Kierowcy powinni ustalić między sobą jakiś znak alarmowy (np. mruganie światłami mijania), na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji. Oba pojazdy muszą mieć włączone światła mijania, a z tyłu samochodu holowanego, najlepiej po jego lewej stronie, trzeba umieścić trójkąt ostrzegawczy. Nie można włączać świateł awaryjnych inni uczestnicy ruchu nie będą wiedzieli kiedy skręcamy oraz będą zastanawiać się, czy pojazd stoi, toczy się, czy też pojawiło się zagrożenie. Za użycie świateł awaryjnych podczas holowania policja może nałożyć na kierującego pojazdem mandat w wysokości 150 zł.

Zobacz również: Jak omijać przeszkody?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kierujący pojazdem holowanym musi pamiętać, że w większości aut przy wyłączonym silniku nie działa wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego. Będzie trzeba mocniej kręcić kierownicą oraz mocno naciskać na pedał hamulca. Nie można też zapomnieć o wsadzeniu kluczyka do stacyjki - bez niego kierownica na pierwszym zakręcie zablokuje się i koła zostaną w pozycji do skrętu. Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie gwałtowne hamowanie, co skończy się zerwaniem liny lub wyrwaniem ucha holowniczego. Bez kluczyka w stacyjce nie będą też działały kierunkowskazy.

W czasie jazdy trzeba unikać gwałtownego hamownia i szybkiego ruszania. Prędkość pojazdów nie powinna przekraczać w terenie zabudowanym 30 km/h, poza terenem zabudowanym można jechać szybciej, ale nie więcej niż 60 km/h. Kierujący holującym pojazdem powinien szeroko pokonywać zakręty, ponieważ auto holowane na łuku będzie ściągane do środka zakrętu. Podczas hamowania należy zwrócić uwagę na to, by lina między autami była jak najmocniej naprężona, dzięki czemu przy ruszaniu uniknie się szarpnięcia które mogłoby ją zerwać. Nie wolno najechać kołem na linę, ponieważ to prawie na pewno skończy się jej zerwaniem.

Przy holowaniu pojazdu trzeba pamiętać o kilku regulacjach prawnych. Oba pojazdy muszą posiadać ważną polisę OC i obaj kierowcy muszą mieć prawo jazdy. W przypadku kolizji, nawet po zerwaniu liny, za wszelkie szkody odpowiada samochód holujący (odszkodowanie będzie pobierane z OC auta holującego). A kiedy nie można holować pojazdu? Jeśli chodzi o drogi, to istnieje zakaz holowania na autostradzie. Tam samochód może być holowany tylko przez specjalistyczny pojazd i to tylko do najbliższej zatoczki, gdzie będzie można naprawić auto czy zapakować je na lawetę.

Zobacz również: Co to jest ICE?

W przypadku ograniczeń wynikających z budowy pojazdu, należy unikać holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Wynika to z tego, że podczas holowania napęd jest przekazywany z kół na przekładnie skrzyni, ale nie działa np. pompa oleju, przez co elementy skrzyni nie są smarowane, co najczęściej prowadzi do awarii. Szczegółowe informacje na temat holowania aut z automatyczną skrzynią biegów są różne dla poszczególnych marek i znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Nie zaleca się też holowania aut z automatyczną skrzynią biegów, choć w przypadku niektórych aut (np. Jeep Grand Cherokee) jest to dopuszczalne. Należy sprawdzić to w instrukcji aut. Nie można też holować samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem (np. Citroen Xantia). Przy wyłączonym silniku te samochody „osiadają” i nie mogą się poruszać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA