Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa?

Łukasz Kuźmiuk
 10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia
10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia
Ecodriving wcale nie musi się kojarzyć z powolną jazdą i snuciem się na drodze, ponieważ nawet żwawa jazda może być ekonomiczna. Umiejętne stosowanie się do zasad ecodrivingu pozwoli nam zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Jakie są zasady ecodrivingu i jak je stosować?

Co to jest ecodriving?

Ecodriving to umiejętność oszczędnej jazdy samochodem na co dzień. Wiele osób myśli, że ten styl podróżowania wiąże się z powolnym poruszaniem się autem i równie wolnym nabieraniem prędkości, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Nic nie stoi na przeszkodzie by jeździć całkiem żwawo i ekonomicznie. Poniżej przedstawiliśmy 10 złotych rad, stosowanych podczas ecodrivingu.

1. Nie czekaj aż silnik się rozgrzeje, po prostu ruszaj. Większość nowoczesnych samochodów jest tak projektowanych, by móc rozpocząć jazdę od razu po uruchomieniu silnika. Oczywiście do czasu rozgrzania motoru nie powinniśmy „piłować”, ponieważ obniży to trwałość jednostki napędowej. Zimowe rozgrzewanie wnętrza auta przy pracującym silniku w trakcie odśnieżania nadwozia zwiększa zużycie paliwa, więc jeśli możemy, unikajmy tego.

2. Zadbaj o ciśnienie w oponach. Wiele osób lekceważąco odnosi się do systematycznego sprawdzania ciśnienia w oponach. Za niskie ciśnienie w oponach przekłada się na zwiększony opór toczenia, a to z kolei prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Prawidłowo napompowane „gumy” nie dość, że pozwolą nam zaoszczędzić benzynę, olej napędowy lub gaz LPG, to w dodatku posłużą dłużej. Informacje o zalecanym przez producenta pojazdu ciśnieniu w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na odpowiedniej naklejce, umieszczonej na lub przy drzwiach kierowcy albo na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa.

Zbyt duże ciśnienie w oponach też jest niepożądane. W takich przypadkach samochód łatwiej wpada w poślizg, a „kapcie” ulegają przedwczesnemu zużyciu na środku bieżnika. Zimą lepiej pompować opony na dworze, ponieważ ciepłe powietrze, zaaplikowane np. w ogrzewanym garażu, w minusowych temperaturach zmniejszy swoją objętość.

3. Wyłączaj silnik podczas długich postojów, np. stojąc w nieruchomym korku lub czekając na podniesienie szlabanów przed przejazdem kolejowym. Według tej zasady działa popularny system start/stop w wielu nowych samochodach. Po co masz zużywać paliwo, skoro i tak stoisz w miejscu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Obserwuj co się dzieje na drodze. Jeśli widzisz, że samochód przed Tobą zwalnia lub zjeżdżasz ze wzniesienia, odpuść pedał gazu i pozwól autu się toczyć, jednocześnie hamując silnikiem (wtedy odcinany jest dopływ paliwa do cylindrów). Z pedału hamulca korzystaj dopiero wtedy, gdy masz się zatrzymać lub znacząco wytracić prędkość. Jazda na „luzie” to kolejny wzrost zużycia paliwa, ponieważ w tej sytuacji do podtrzymania pracy motoru są konieczne niewielkie dawki paliwa.

5. Podczas przyspieszania wbijaj biegi przy optymalnych obrotach. W przypadku silników benzynowych będzie to przy około 2500 obr./min, zaś w przypadku turbodiesli przy około 2000 obr./min. Większość jednostek napędowych przy tych wartościach radzi sobie bezproblemowo, ale najważniejsze jest „dogadywanie się” z własnym pojazdem. Jeśli po zmianie z „czwórki” na „piątkę” motor wpada w nadmierne wibracje lub poszarpuje, to po prostu wyższy bieg został wbity za wcześnie. Warto uczyć się na błędach i współpracować z autem.

6. Przyspieszaj dynamicznie, ale krótkotrwale. W pierwszej chwili wydaje się to nielogiczne, prawda? Trzeba jednak pamiętać, że podczas powolnego rozpędzania pojazdu silnik jest nieustannie pod obciążeniem i zużywa więcej paliwa. Rozwiązaniem jest przyspieszanie z pedałem gazu wciśniętym do ¾ możliwego skoku, oczywiście stosując się jednocześnie do zasady nr. 5.

7. Jedź spokojnie i ze stałą prędkością. Częste hamowanie i przyspieszanie to największy wróg ekonomicznej jazdy, ponieważ w ten sposób niepotrzebnie zużywamy za dużo paliwa. Dostosujmy się do prędkości innych pojazdów, a także pamiętaj o zasadzie nr. 4, czyli o obserwowaniu sytuacji na drodze.

8. Pozbądź się zbędnych kilogramów. Wożąc w aucie śmieci, ciężkie narzędzia lub niepotrzebne przedmioty działasz na swoją szkodę. Wyjmij je z samochodu, a tylko na tym zyskasz. Przyjmuje się, że każde wożone 100 zbędnych kilogramów to około 0,7 l paliwa więcej na każde przejechane 100 km.

9. Zadbaj o opór aerodynamiczny pojazdu. Nieustanna jazda ze stale zamontowanym uchwytem na rowery lub boksem dachowym jest bezsensowna. Elementy te zwiększają opór aerodynamiczny auta, a to ma niebagatelny wpływ na zużycie paliwa. Pozbywając się ich możesz zmniejszyć zapotrzebowanie na benzynę, olej napędowy lub gaz LPG nawet o 20%.  

10. Z klimatyzacji korzystaj rozsądnie. Szeroko otwarte okna zwiększają zużycie paliwa, dlatego warto je zamknąć i włączyć klimatyzację. Oczywiście ustawienie „klimy” na możliwie najniższą temperaturę i największą siłę nadmuchu też jest niewskazane, dlatego warto rozważnie obchodzić się z tym udogodnieniem.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.