Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

Kuba Brzeziński
Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Kuba Brzeziński
Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

Jak oszczędnie jeździć hybrydą?

Jazda hybrydą nie wymaga specjalnie długiej nauki. Szczególnie że dziś układy napędowe stały się na tyle inteligentne, że dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Oczywiście to jeszcze nie oznacza, że nie warto wdrażać dodatkowych nawyków. Warto, a nawet należy. Bo wtedy uda się kierowcy efektywniej wykorzystać spalinowo-elektryczny układ napędowy.

1. Dynamiczne przyspieszanie to wróg? To zależy...

Kierowcy chcący jeździć oszczędnie boją się dynamicznego przyspieszania. To jednak może się okazać błędem. Bo często wyższą stratę energetyczną powoduje długotrwałe dociskanie gazu niż krótkie, ale bardzo dynamiczne przyspieszenie. W takim przypadku silnik pracuje na wysokich obrotach, ale przez chwilę. Co nie odbija się na średnim zapotrzebowaniu na paliwo.

2. Po drugie planuj!

Podstawą oszczędnej jazdy – czy to hybrydą, czy każdym innym autem – jest umiejętność planowania. A ona prowadzi tak naprawdę do jednego – minimalizowania strat energetycznych. Pozwala płynniej przyspieszać, płynniej hamować, unikać zwalniania do tzw. zera. Planowanie jest ważne z jeszcze jednego punktu widzenia. Pozwala na długie hamowanie – a hybryda nie lubi niczego bardziej od długiego hamowania.

Powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. – podpowiadają eksperci Toyoty.

3. Obserwuj wskaźniki. To wskazówki do oszczędnej jazdy

Samochody hybrydowe bardzo wyraźnie pokazują kierowcy kiedy korzysta z jednostki elektrycznej, kiedy z układu spalinowo-elektrycznego w trybie eco, a kiedy z pełnej mocy napędu. Informacja w tej sprawie koresponduje z poprzednim punktem – kierowca może puścić pedał gazu, aby zebrać trochę energii np. w czasie zjeżdżania z górki.

4. Stoisz? Zgaś silnik – choć ten nie pracuje

Po zatrzymaniu auta hybrydowego pod jego maską zapada cisza. I choć to oznacza tyle, że paliwo nie jest spalane, kierowca dopóki nie dezaktywuje napędu, cały czas traci. Traci energię zgromadzoną w akumulatorach. Prąd używany do zasilania pokładowych urządzeń w czasie postoju mógłby być użyty do napędzania auta. Zawsze warto o tym pamiętać.

5. Funkcje pojazdu? Włącz je i oszczędzaj

Opcje pracy układu napędowego są po to, aby kierowca z nich korzystał. Przykład? Idealnym jest tryb eco pracy hybrydy, ale i klimatyzacji. To samo dotyczy trybu B potęgującego zbieranie energii kinetycznej – dostępnego w przekładni. Korzystanie z takiego rozwiązania może przynieść wymierne korzyści w postaci obniżonego apetytu na paliwo.

Jedziesz w korku, włącz tryb EV – napęd przejmie wyłącznie elektryk. Zjeżdżasz z górki? Uruchom tryb B w skrzyni – spotęguj rekuperację.

Źródło: Materiały prasowe Toyota

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Praktyczny leksykon VAT 2021. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT
Praktyczny leksykon VAT 2021. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT
Tylko teraz
109,65 zł
129,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Adek
    2021-09-28 12:02:46
    Szybko :D
    0
  • Marek
    2021-09-28 20:16:36
    Sam mam corollę 1.8 i jest na tyle oszczędna, że już nie muszę się dodatkowo spinać aby mieć niskie spalanie. Jakoś nie stosuje się do tych zasad za bardzo a pali mi cos koło 4l na setkę. Wynik świetny
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
28 paź 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak włączyć światła przeciwmgielne przednie?
Jak włączyć światła przeciwmgielne przednie? To nie jest trudne zadanie. Są trzy metody na włączenie tego typu świateł.
Światła przeciwmgielne tylne: jak włączyć je w czasie jazdy?
Światła przeciwmgielne tylne: jak włączyć je w czasie jazdy? Producenci stosują kilka systemów. Warto poznać każdy z nich.
Jak włączyć światła drogowe?
Jak włączyć światła drogowe? To w zasadzie niezwykle proste. Część aut jest jednak wyposażonych w system automatycznego uruchamiania długich.
Cupra Born: cena w Polsce to... Tanio nie jest.
Cupra Born: cena hiszpańskiego elektryka w Polsce to teoretycznie minimum 147 800 zł. Teoretycznie, bo najpierw nad Wisłą pojawią się modele droższe.
Kiedy elektryczna Toyota? Dziś i już w Polsce. Oto Proace Electric
Kiedy elektryczna Toyota? To pytanie, które mocno rozbrzmiewało w świecie moto. Odpowiedź na pytanie brzmi... dziś. Oto Toyota Proace Electric.
Światła przeciwmgielne tylne – jedno czy dwa?
Światła przeciwmgielne tylne – jedno czy dwa? To pytanie, które mogą zadać zarówno kandydaci na kierowców, jak i osoby posiadające już prawo jazdy.
Na jaką długość świecą światła drogowe?
Na jaką długość świecą światła drogowe? Oto pytanie postawione przed dzisiejszym materiałem. Sprawdźmy.
Jazda w trudnych warunkach. Kierowcy nie są na nie gotowi!
Jazda w trudnych warunkach drogowych? Ponad jedna trzecia europejskich kierowców nie czuje się przygotowana do jazdy w trudnych warunkach.
Peugeot e-Partner: cena w Polsce jest znana
Peugeot e-Partner: cena w Polsce jest już znana. Ile trzeba zapłacić za elektrycznego dostawczaka? Model kosztuje co najmniej 139 tys. zł brutto.
Fabryka Volkswagena we Wrześni kończy 5 lat
Fabryka Volkswagena we Wrześni kosztowała miliard euro i działa już piąty rok. To jedyne miejsce, w którym jest produkowany np. Crafter.
Światła drogowe: kiedy ich używać?
Światła drogowe: kiedy ich używać? Jednoznaczną odpowiedź na to pytanie przynoszą przepisy Prawa o ruchu drogowym. Sprawdźmy ją.
Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Kiedy zmienić opony na nowe? Sygnałów świadczących o tym, że posiadane już ogumienie nie nadaje się do jazdy, jest co najmniej kilka.
Na jakich światłach jeździmy na egzaminie?
Na jakich światłach jeździmy na egzaminie? To pytanie, które mogą zadawać kandydaci na kierowców. I odpowiedź na nie jest taka oczywista.
Wyprzedzanie we mgle. O czym pamiętać?
Wyprzedzanie we mgle jest manewrem niebezpiecznym. Przepisy wskazują zatem zasady, o których powinien pamiętać każdy kierowca.
Przegląd zimowy samochodu. Mitsubishi z darmową kontrolą!
Przegląd zimowy samochodu? Kierowca może chcieć upewnić się, że jego auto jest sprawne. Taką możliwość bezpłatnie dają serwisy Mitsubishi.
Test: Mazda 6 2.0 SkyActiv-G: emerytura nie dla niej. I dobrze!
Test: Mazda 6 2.0 SkyActiv-G. Co można powiedzieć o tym aucie? Choć osiągnęło już wiek emerytalny, na razie nie chce udać się na spoczynek. I dobrze!
Czy włączać światła na placu manewrowym?
Czy włączać światła na placu manewrowym? To jedno z pytań, które często zadają uczący się na prawo jazdy. A odpowiedź zależy od...
Kiedy zmienić opony na zimowe 2021 r.?
Kiedy zmienić opony na zimowe 2021 r.? Pogoda właściwa do wizyty u wulkanizatora chyba się zbliża. Jak ją rozpoznać?
Jazda we mgle: o czym pamiętać? Zasad jest kilka!
Jazda we mgle ogranicza widoczność, a gdy kierowca nie widzi powinien... No właśnie co powinien? Sprawdźmy co mówią przepisy.
Rynek B-SUV w Polsce: Opel został jego liderem!
Rynek B-SUV w Polsce we wrześniu 2021 roku zyskał nowego lidera i jest nim Opel. Marka oferuje klientom Mokkę i Crosslanda.
Niski poziom oleju w silniku: objawy które zauważysz to...
Niski poziom oleju w silniku: objawy powinien zauważyć każdy kierowca. A jak nie zwróci na nie uwagi, będzie musiał remontować jednostkę napędową.
Skąd importujemy samochody do Polski?
Skąd importujemy samochody do Polski? Na tak zadane pytanie postanowili odpowiedzieć specjaliści carVertical. Oto wyniki ich badania.
Nowy fotoradar w Poznaniu. Szybka jazda na Hetmańskiej?
Nowy fotoradar w Poznaniu już niedługo pojawi się na ulicy Hetmańskiej. Miały tam miejsce śmiertelne wypadki. Stąd taka decyzja.
Homologacja LPG: zmiany to problem dla 2,5 mln osób
Homologacja LPG ulegnie zmianom od 1 stycznia 2022 roku. Nowe przepisy będą oznaczać problem dla 2,5 miliona kierowców.
Volkswagen ID.3 stał się sukcesem w Europie!
Volkswagen ID.3 jest chętnie wybierany przez Europejczyków. To raz. Dwa przyciągają do marki przede wszystkim nowych klientów.