Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Kuba Brzeziński
Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

Jak oszczędnie jeździć hybrydą?

Jazda hybrydą nie wymaga specjalnie długiej nauki. Szczególnie że dziś układy napędowe stały się na tyle inteligentne, że dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Oczywiście to jeszcze nie oznacza, że nie warto wdrażać dodatkowych nawyków. Warto, a nawet należy. Bo wtedy uda się kierowcy efektywniej wykorzystać spalinowo-elektryczny układ napędowy.

1. Dynamiczne przyspieszanie to wróg? To zależy...

Kierowcy chcący jeździć oszczędnie boją się dynamicznego przyspieszania. To jednak może się okazać błędem. Bo często wyższą stratę energetyczną powoduje długotrwałe dociskanie gazu niż krótkie, ale bardzo dynamiczne przyspieszenie. W takim przypadku silnik pracuje na wysokich obrotach, ale przez chwilę. Co nie odbija się na średnim zapotrzebowaniu na paliwo.

2. Po drugie planuj!

Podstawą oszczędnej jazdy – czy to hybrydą, czy każdym innym autem – jest umiejętność planowania. A ona prowadzi tak naprawdę do jednego – minimalizowania strat energetycznych. Pozwala płynniej przyspieszać, płynniej hamować, unikać zwalniania do tzw. zera. Planowanie jest ważne z jeszcze jednego punktu widzenia. Pozwala na długie hamowanie – a hybryda nie lubi niczego bardziej od długiego hamowania.

Powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. – podpowiadają eksperci Toyoty.

3. Obserwuj wskaźniki. To wskazówki do oszczędnej jazdy

Samochody hybrydowe bardzo wyraźnie pokazują kierowcy kiedy korzysta z jednostki elektrycznej, kiedy z układu spalinowo-elektrycznego w trybie eco, a kiedy z pełnej mocy napędu. Informacja w tej sprawie koresponduje z poprzednim punktem – kierowca może puścić pedał gazu, aby zebrać trochę energii np. w czasie zjeżdżania z górki.

4. Stoisz? Zgaś silnik – choć ten nie pracuje

Po zatrzymaniu auta hybrydowego pod jego maską zapada cisza. I choć to oznacza tyle, że paliwo nie jest spalane, kierowca dopóki nie dezaktywuje napędu, cały czas traci. Traci energię zgromadzoną w akumulatorach. Prąd używany do zasilania pokładowych urządzeń w czasie postoju mógłby być użyty do napędzania auta. Zawsze warto o tym pamiętać.

5. Funkcje pojazdu? Włącz je i oszczędzaj

Opcje pracy układu napędowego są po to, aby kierowca z nich korzystał. Przykład? Idealnym jest tryb eco pracy hybrydy, ale i klimatyzacji. To samo dotyczy trybu B potęgującego zbieranie energii kinetycznej – dostępnego w przekładni. Korzystanie z takiego rozwiązania może przynieść wymierne korzyści w postaci obniżonego apetytu na paliwo.

Jedziesz w korku, włącz tryb EV – napęd przejmie wyłącznie elektryk. Zjeżdżasz z górki? Uruchom tryb B w skrzyni – spotęguj rekuperację.

Źródło: Materiały prasowe Toyota

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Adek
    2021-09-28 12:02:46
    Szybko :D
    0
  • Marek
    2021-09-28 20:16:36
    Sam mam corollę 1.8 i jest na tyle oszczędna, że już nie muszę się dodatkowo spinać aby mieć niskie spalanie. Jakoś nie stosuje się do tych zasad za bardzo a pali mi cos koło 4l na setkę. Wynik świetny
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.

Polacy znowu kupują nowe auta. Rośnie ruch w salonach

Polacy znowu kupują nowe auta. W styczniu i lutym br. odnotowano o ponad 3% więcej wizyt w salonach niż w analogicznym okresie ub.r.

Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł

Nissan elektryczny? Marka będzie rozwijać e-napędy i ma na to całkowicie nowy pomysł. Chodzi o komponenty modułowe.

Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Range Rover ma pomysł

Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Odpowiedź może stanowić nowy Range Rover Velar i zastosowany w tym aucie system multimedialny.

Wynajem auta w firmie to nowy kierunek rozwojowy

Wynajem auta w firmie? Aż 42 proc. firm handlowych planuje wynajmować pojazd. A takie dane oznaczają spore przetasowanie na rynku finansowania.

Mercedes Pagoda skończył 60 lat. Klasyk, ale ciągle w formie!

Mercedes Pagoda skończył 60 lat. Roadster był kamieniem milowym w historii marki. Dziś stał się naprawdę pożądanym klasykiem.

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Z czego buduje się bolidy F1?  Materiały komponentów pojazdu są wybierane na podstawie ich właściwości mechanicznych i gęstości. Wyższa inżynieria!

Produkcja wodoru. Elektroliza wody i pomysł Toyoty

Produkcja wodoru? Elektroliza wody może stanowić odpowiedź zdaniem Toyoty. Marka zaprezentowała właśnie nowy elektrolizer.

Jeep Gladiator i ciekawostki. 8 faktów, które sprawią że go pokochasz!

Jeep Gladiator i ciekawostki? Nie da się go legalnie zaparkować na chodniku, ale za to ma... wyjmowany system audio. A to dopiero początek listy.

Oszczędności na samochodzie elektrycznym w firmie

Oszczędności na samochodzie elektrycznym w firmie. Czyli dziś zastanowimy się nad tym, ile właściwie można zyskać, kupując elektryka do firmy?