Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmieniać biegi, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Max Trela
Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.

Jazda na najwyższym możliwym biegu możliwa jest właściwie tylko w teorii. W prawdziwych warunkach drogowych często zmuszeni jesteśmy do systematycznego przyspieszania i zwalniania. Nie oznacza to wcale, że nie możemy jeździć oszczędnie. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób posługiwać się skrzynią biegów i pedałem gazu.

A zasady są trzy:

1. Wciskaj gaz zdecydowanie, ale nigdy do podłogi i na krótko.
2. Bieg zmieniaj wtedy, gdy obroty przekroczą 2000 obr./min w dieslu, 2500-3000 obr./min w silnikach benzynowych.
3. Optymalna prędkość obrotowa silnika dla utrzymywania prędkości auta to około 1900-2000 obr/min. (na płaskim terenie).

Jak to działa?

Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik dostaje dużą dawkę powietrza. To oznacza maksymalne wykorzystanie każdego grama paliwa. Wprawdzie chwilowe zużycie istotnie się zwiększy, jednak pojazd znacznie szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie.

Zobacz też: W czym przechowywać paliwo?

Najbardziej ekonomiczny przedział prędkości mieści się między 50 a 80 km/h, wiele zależy od tego, jak zestopniowana została skrzynia biegów. Żeby jechać na kropelce, także trzeba unikać niepotrzebnych hamowań. Każde hamowanie oznacza bezpowrotną stratę energii zużytej uprzednio na rozpędzenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście nie zawsze taka dynamiczna technika przyspieszania jest możliwa. Posuwając się w miejskim korku należy naciskać gaz delikatnie i brać przykład z uświadomionych w jeździe ekokierowców tirów. Oni w takich przypadkach starają się jechać jak najwolniej i bez zatrzymywania się, bo ponowne ruszanie spowoduje zużycie znacznie większej dawki paliwa niż "pełzanie".

Jakie są „najlepsze” obroty?

W teorii przedział z najniższym spalaniem jest bardzo wąski, zwykle mieści się między 1700 a 2200 obrotami. W silnikach diesla zmieniaj biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę, bo później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy i tak niewiele ci daje (chyba że akurat wyprzedzasz). Samochody benzynowe bez turbo wymagają rozkręcenia do przynajmniej 2500-3000 end_of_the_skype_highlighting obrotów do zmiany biegu.

Za mało obrotów również szkodzi!

Im mocniejszy silnik, tym bardziej jest elastyczny. Silnik 1.4 musi być rozkręcony do ok. 3000 obrotów, silnik 2.0 z turbo zadowoli się 2000, silnik V6 o pojemności trzech litrów pozwoli na zmianę biegów nawet w okolicy 1500 obrotów.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego

Nie należy jednak przesadzać z eksperymentami. Długa jazda poniżej 2000 obrotów skończy się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego i naprawą kosztującą ok. 3-7 tysięcy złotych.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Teraz Audi
    2021-11-24 21:36:25
    Jechałem Nową Skodą 1.5(6?) B na liczniku przy spokojnej jezdzie już przy 1600 obr pojawiała sie ikonka wrzuć następny bieg. silnik 150 koni.Chyba ktoś wiedział jak programować kompa. W VOLWIAKU nie wiem jak jest .Ale jak kupię ( na dniach) to przetestuję.
    0
  • Marek
    2023-02-06 12:13:43
    A ja posiadam od nowości z salonu toyote avensis td7 turbo diesel 2.0 d4d w manualu 90% to trasy miejskie mam już samochodzik 11 lat 240000 km obroty zmieniam w przedziale 2500 a 3000 tysiące obrotów oczy wiście olej wymieniam co 10000 km max przed wymianą oleju stosuje płukankę Płukanka do silnika TEC2000 Engine Flush PREMIUM która kosztuje ok 80 zł no i oczywiście Olej silnikowy syntetyczny Motul 8100 x-clean efe 5 l 5W-30 co 3000 km stosuje preparat do czyszczenia wtrysków spalanie latem po mieście 6.3 litra na trasie 5.2 teraz zimą spalanie miasto 7.4 jednym słowy autko mam od nowości z salonu czyli juz prawie 12 lat 240000 km przejechane i możecie nie wierzyć nie licząc rzeczy eksploatacyjnych np klocki tarcze itp nie włożyłem w samochód ani 1 grosika a samochód od nowości garażowany w garażu powiem tak jak się dba tak się ma ja z tej toyoty jestem bardzo bardzo ale to bardzo zadowolony bezawaryjny samochód
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

Jak podróżować autem ze zwierzętami?

Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.