REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oszczędnie jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Starszymi automatami również można jeździć ekonomicznie. Fot. newspress
Starszymi automatami również można jeździć ekonomicznie. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów są na tyle inteligentne, że same potrafią maksymalnie oszczędzać paliwo. Ale jak jeździć najbardziej ekonomicznie autem wyposażonym w starszą skrzynię automatyczną?

Oto kilka zasad ecodrivingu dla miłośników automatów:

1. Przyjmij odpowiednią taktykę

REKLAMA

Taktyka ekojazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest identyczna, jak w przypadku tych z „manualem”. Trzeba pamiętać, że pośpiech jest najgorszym doradcą i najbardziej niebezpiecznym kierowcą. Przy tym „eko” wcale nie oznacza człapania noga za nogą, ale na pewno nakłada na kierowcę obowiązek większej podzielności uwagi. Dlaczego?

REKLAMA

Chcesz jechać ekonomicznie to uważnie obserwuj drogę i jej otoczenie. Staraj się patrzeć zarówno na samochody bezpośrednio przed tobą, ale i na horyzont. To pozwoli Ci jechać jak najpłynniej - bez zbędnych zatrzymań i gwałtownych przyspieszeń. Uważne obserwowanie drogi i wyciąganie wniosków z sytuacji pozwoli przewidzieć trudne sytuacje. Wcześniej zauważysz, że inni kierowcy hamują przed przeszkodą lub światłami, będziesz mógł maksymalnie wykorzystać hamowanie silnikiem, dłuższy dystans przejedziesz nie zużywając nawet jednej kropli benzyny.

 Obserwowania sytuacji drogowej trzeba się nauczyć. To nie jest zdolność wrodzona. Umiejętność płynnej jazdy przychodzi w miarę przebytych za kierownica kilometrów. Przy tym trudno określić ile przeciętnie potrzebuje statystyczny kierowca, żeby się tego nauczyć. Jednemu może wystarczyć kilkaset kilometrów i mała „żółta karteczka” z napisem „patrz przed siebie i przewiduj”. Inny może potrzebować na to miesięcy i surowego nauczyciela, który będzie natychmiast wytykał mu błędy.

2. Technika jazdy: Z gazem obchodź się zdecydowanie, ale delikatnie

Sama technika ekonomicznego prowadzenia samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest banalnie prosta. Z pedałem gazu trzeba się obchodzić bardzo delikatnie, ale stanowczo. Tak się nie da? Otóż da się: Jeśli ruszamy wciskamy pedał delikatnie palcami, ale ruch powinien być głęboki na mniej więcej 50 procent skoku pedału, ale nie gwałtowny (nie za szybki).

Zobacz również: Jak działa ABS?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przy ruszaniu obroty powinny wzrosnąć do maksymalnie 3000 tysięcy, ale nie powinny być też mniejsze niż 2200. W ten sposób najefektywniej wykorzystamy moc silnika, a skrzynia najszybciej będzie zmieniać biegi na coraz wyższe. W końcu o to właśnie chodzi – trzeba jechać na jak najwyższym możliwym biegu.

Warto pamiętać, że większość automatycznych skrzyni biegów da się również „nauczyć” zmieniania biegów na najwyższy. Po osiągnięciu pożądanej prędkości należy lekko odpuścić gaz, wtedy wysyłamy sygnał, że nie będziemy już przyspieszać, a zatem można włączyć najwyższy bieg bez nadmiernego obciążania silnika.

Jak sprawdzić przy jakiej prędkości skrzynia automatyczna wrzuci kolejny bieg? Po pierwsze włączamy funkcję jazdy zimowej (hamowanie silnikiem), po drugie rozpędzamy auto, do takiej prędkości, żeby przekładnia włączyła najwyższe przełożenie. Wtedy puszczamy gaz i obserwujemy prędkościomierz. Przy redukcji biegu nastąpi delikatne przyhamowanie, a prędkość przy jakiej to nastąpiło zapamiętujemy. To minimalna prędkość przy jakiej włączany jest również wyższy bieg.

3. Nowoczesna technologia daje przewagę

Warto w tym miejscu dodać, że już nieprawdziwe jest stwierdzenie, że automaty więcej palą. Najnowocześniejsze skrzynie np. dwusprzęgłowa przekładnia DSG koncernu Volkswagena w trybie automatycznym ma funkcję „eko”. Jej włączenie powoduje, że biegi zawsze zmieniane są w najbardziej racjonalny sposób – ZAWSZE niezależnie czy kierowca pamięta o zasadach ecodrivingu czy też akurat zapomniał.

Zobacz również: Co to jest ecodriving – ile można zyskać jeżdżąc ekonomicznie i ekologicznie?

Efekty? Producent chwali się oszczędnością paliwa na poziomie nawet 6 procent, w stosunku do identycznego auta, ale z manualem. To jednak wyniki laboratoryjne, w rzeczywistości różnica jest połowę mniejsza – co i tak jest znaczącym osiągnięciem. Automatami oszczędzającymi paliwo może się również pochwalić koncern Fiat i Toyota.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA