REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto, żeby spalało mniej paliwa?

Max Trela
Dbajmy o auto, aby jeździło sprawnie, ekonomicznie i ekologicznie.
Dbajmy o auto, aby jeździło sprawnie, ekonomicznie i ekologicznie.

REKLAMA

REKLAMA

Delikatne obchodzenie się z pedałem gazu - jedna z głównych zasad ecodrivingu - może dawać mizerne efekty, gdy nasze auto jest niesprawne. Żeby jeździć ekonomicznie i ekologocznie trzeba o samochód zadbać. Dawno nie serwisowane hamulce, brudny filtr powietrza, a nawet niedopompowane koła mogą negatywnie wpłynąć na spalanie.

Brak regularnych serwisów, za dużo lub za mało oleju, stare świece – spalanie + 7 procent

REKLAMA

Najbardziej niekorzystny wpływ na spalanie ma najzwyklejsze zaniedbanie silnika. Chociażby nie wymienianie świec zapłonowych. Powoduje, że dają one za słabą, albo nieregularną iskrę, spalanie w komorze jest nie pełne, a paliwo leje się do silnika zamiast produkować energię napędową, w dodatku niszczy w ten sposób film olejowy zabezpieczający silnik – same straty.

REKLAMA

Podobnie jest w przypadku nie wymieniania na czas oleju. Nadmiernie zużyty nie jest on już w stanie chronić metalowych powierzchni. Tarcie wzrasta, podnosi się temperatura, silnik pracuje ciężej pochłaniając przy tym większe ilości paliwa. Ważny, szczególnie w silnikach bez turbodoładowania, jest też filtr powietrza. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza do cylindrów, powodując wzrost spalania o nawet 3 procent. Podobnie niekorzystnie na spalanie działa również jazda z poważnie zabrudzonym filtrem paliwa.

Zobacz również: Jak kierowca powinien chronić oczy przed słońcem?

 Chcesz oszczędzać paliwo, pod maskę zaglądaj regularnie

Brudne, zapieczone, zatarte hamulce – spalanie + 6 procent

Istota sprawy nie wymaga chyba tłumaczenia. Zablokowane okładziny hamulcowe, trące cały czas o tarcze lub bębny będą stale spowalniać auto. To oznacza, że aby utrzymać prędkość będziemy musieli stale naciskać na pedał gazu. Co więcej strata jest podwójna bo zaniedbanie hamulce będą się szybciej zużywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naszą czujność powinien wzbudzić już fakt, gdy po dłuższym postoju auto „wydaje” dziwne dźwięki. Muzykalne hamulce to pierwszy objaw, że zaczyna się z nimi dziać coś niedobrego.

Ważne jest też prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach. Opór toczenia w dużej mierze zależy właśnie od tej wartości. Producenci aut, ale i opon podają odpowiednie wartości ciśnienia zarówno w wypadku gdy auto jest nieobciążone, jak i w chwili gdy na pokładzie znajduje się cała rodzina.

 Najoszczędniejsza jazda to taka, do której nie wykorzystujemy mocy silnika.

Nadwaga szkodzi – każde dodatkowe 10 kg zbędnego bagażu – wzrost spalania + 0,5 procent

Najprostszy, najtańszy i chyba najbardziej oczywisty sposób, żeby zmniejszyć spalanie naszego auta to rewizja zawartości bagażnika. Szczególnie, gdy ruszamy w dalszą trasę warto wyrzucić wszystko, co nie będzie potrzebne. Po pierwsze zrobimy więcej miejsca na bagaże, po drugie zdejmiemy z silnika część ciężaru. A udowodniono, że liczy się dosłownie każdy kilogram. Gdy uzbieramy ich 20 nasze auto może spalać nawet 1 litr benzyny na 100 kilometrów mniej.

Zobacz również: Jak jechać po zmierzchu w ruchu miejskim?

REKLAMA

Przy tym nie trzeba od razu wszystkiego się pozbywać. Rezygnowanie np. z koła zapasowego w imię ekonomiki jazdy może się źle skończyć. Warto jednak np. metalowy kanister zastąpić plastikowym, będzie on co najmniej 3 razy lżejszy, a elegancką blaszaną skrzynkę na narzędzia można z powodzeniem zamienić na równie poręczny pokrowiec z materiału.

Warto pamiętać, że robiąc więcej miejsca w bagażniku być może będziemy mogli zrezygnować z bagażnika dachowego. To kolejne oszczędności. Boksy dachowe – choć są najlepszą metodą przewożenia „nadmiarowego bagażu” - zwiększają zużycie paliwa średnio o 5 do nawet 9 procent.

Zrób listę rzeczy niezbędnych – jeśli czegoś na niej nie ma, to znaczy, że powinno zostać w garażu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA