REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?

Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?
Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dużo mówi się o brawurze za kierownicą młodych kierowców. Okazuje się, że większość brawurowych zachowań jest spowodowana tym, że wynieśli to od rodziców!

Pierwsze 12 miesięcy najtrudniejsze dla młodych kierowców

Jeśli ma Ci się przytrafić wypadek na drodze, statystycznie będzie to w pierwszych 12 miesiącach od otrzymania prawa jazdy*. Mimo tego, aż 84 proc. młodych kierowców bardzo dobrze ocenia swoje umiejętności za kółkiem*. Równocześnie są bardzo źle oceniani przez innych użytkowników dróg. Czy da się coś z tym zrobić?

REKLAMA

Statystyki Komendy Głównej Policji wydają się nie pozostawiać wątpliwości:

  • Młodzi kierowcy –  mający od 18 do 24 lat, którzy niedawno zrobili prawko, spowodowali w 2015 roku aż 20,4 proc. wszystkich wypadków powstałych z winy kierujących*.
  • Kierowcy poniżej 25. roku życia trzykrotnie częściej powodują wypadki niż użytkownicy dróg mający więcej niż 25 lat*.

Czyli za wszystko winić można niedoświadczenie i brawurę? Bliższe przyjrzenie się problemowi uświadamia nam, że przyczyna nie jest jednoznaczna, zaś rozwiązanie – nie takie oczywiste.

Kampania BeGood

Kampania BeGood

Goodyear

Zobacz też: Ford Driving Skills for Life w Polsce!

REKLAMA

– W pierwszych miesiącach po zdaniu egzaminu na prawo jazdy młodzi kierowcy poruszają się po drogach ze wzmożoną ostrożnością, a łamanie przez nich przepisów wynika raczej z braku doświadczenia i nie jest celowe. Problemy pojawiają się w momencie, w którym zaczynają nabierać pewności siebie. Wtedy zaczyna się najbardziej niebezpieczny okres w ich karierze za kółkiem – mówi Anna Gancarz-Luboń z Goodyeara, odpowiedzialna za kampanię Be Good – Nic więc dziwnego, że rodzice młodych kierowców mają obawy, gdy ich dziecko zaczyna samodzielnie prowadzić samochód – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez firmę Goodyear**, według których aż 72 proc. rodziców popiera montaż tak zwanych czarnych skrzynek w samochodach użytkowanych przez ich dzieci. Co czwarty rodzic nie czuje się bezpiecznie, gdy jego dziecko siada za kierownicą. Tymczasem okazuje się, że pierwsze nawyki dotyczące jazdy samochodem wynosimy właśnie z domu. Czym skorupka za młodu…

Zobacz też: Które godziny są najlepsze do jazdy samochodem?

Styl jazdy rodziców jest wzorem dla młodych kierowców

Badania australijskiej organizacji Transport Accident Commission*** dowodzą, że wpływ na zachowanie młodych kierowców mają przede wszystkim rodzice – ich styl jazdy jest bowiem wzorem dla dzieci już od najmłodszych lat. Pierwsze „lekcje nauki jazdy” odbywają się na długo przed oficjalnym kursem przygotowującym do egzaminu.

W Polsce potwierdzają to wyniki ankiety**** przeprowadzonej wśród śląskich licealistów. Dowiodły one, że rodzice są w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego autorytetem. To oni modelują zachowania swoich dzieci – aż 91 proc. zapytanych licealistów uważa, że ich rodzice są dobrymi kierowcami (dane śląskiej policji).

Zobacz też: Jak często odpoczywać podczas podróży samochodem?

Młodzi mają skłonność do podejmowania ryzyka

Badania przeprowadzone przez śląską policję pokazały również, że młodzi ludzie chcą przestrzegać przepisów, ale równocześnie mają wysoką skłonność do podejmowania ryzyka:

  • Ponad 40 proc. respondentów uważa, że dzięki ryzykownym zachowaniom można się wiele nauczyć.
  • 35 proc. młodych ludzi jest zdania, że największym problemem na drodze są kierowcy jeżdżący zbyt wolno.

Kampania Be Good łączy pokolenia kierowców

Tylko tłumaczenie zagrożeń i promowanie bezpiecznych praktyk może zmienić sytuację na polskich drogach. To podstawa na drodze do wspólnego bezpieczeństwa.

REKLAMA

– Bezpieczeństwo drogowe to bardzo trudny temat. Ważny dla doświadczonych kierowców, najczęściej nudny dla młodych ludzi. Doświadczeni kierowcy również popełniają błędy – a co więcej – uważają się za mądrzejszych, stąd więcej wymagają i częściej oczekują bezwzględnego posłuchu. Uważamy, że nie tędy droga. Straszenie i zakazywanie nigdy nie przyniesie pożądanego efektu – mówi Paweł Jezierski z firmy Goodyear. – Dlatego w kampanii Be Good wszystkich kierowców traktujemy jednakowo, dzielimy się naszą wiedzą i zachęcamy innych do dzielenia się swoimi dylematami, przemyśleniami i drivehackami – dodaje.

Kampania społeczna Be Good to ciekawa forma edukowania młodych kierowców, udzielania im praktycznych porad tak, aby bezpiecznie dla siebie i innych korzystali z dróg. To akcja, w której skupiamy się na często pomijanych czynnikach bezpiecznej jazdy, takich jak zaufanie i pozytywne relacje pomiędzy rodzicami a dziećmi.

W kampanii łączymy młodych kierowców i ich doświadczonych rodziców - w tym duchu powstał nasz film: Jedziesz młody!

Wspierajmy i podpowiadajmy (bez zrzędzenia!)

W publikacjach pod szyldem Be Good:

  • Rozmawiamy z przedstawicielami kilku pokoleń o tym, jak zmienia się bezpieczeństwo na polskich drogach.
  • Docieramy do wielu badań, specjalistów i trenerów bezpiecznej jazdy.
  • Nie pouczamy, nie karcimy, nie straszymy.
  • Wspieramy i udzielamy konstruktywnych porad.
  • Zachęcamy do dzielenia się swoimi #drivehacks.

Dajmy młodym się wykazać. W końcu młody nie musi znaczyć nieodpowiedzialny.

W kampanię Be Good Goodyeara zaangażowali się influencerzy, media i instytucje związane z bezpieczeństwem drogowym. #BeGood

* Statystyki Komendy Głównej Policji

** Badanie przeprowadzone przez firmę Goodyear w grudniu 2014 r. 

*** Badania przeprowadzone na potrzeby kampanii „Young drivers” w 2014 r.

**** Badanie ankietowe młodych kierowców przeprowadzone przez śląską policję w maju 2014 r.

Źródło: Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA