REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami

Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Yanosik

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2016 r. fotoradary straży miejskich i gminnych zniknęły z ulic w efekcie zmian przepisów. Czy spowoduje to spadek popularności aplikacji pozwalających kierowcom na ostrzeganie się przed kontrolami prędkości? Wygląda na to, że nie.

W 2014 r. straże miejskie i gminne ujawniły dzięki fotoradarom 912 843 wykroczenia związane z łamaniem przepisów ruchu drogowego. W efekcie wystawiono 751 317 mandatów na kwotę ponad 130 mln zł. O pieniądzach tych samorządy mogą zapomnieć. Nowelizacje ustawy o strażach miejskich i przepisów Prawa o ruchu drogowym przewidują odebranie strażnikom uprawnień do posługiwania się urządzeniami rejestrującymi. To wynik m.in. postulatów Najwyższej Izby Kontroli, która w raporcie sprzed roku stwierdziła, że zaangażowanie mundurowych służb gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do samorządowej kasy.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód wynajmowany – obowiązki dokumentacyjne

REKLAMA

Mimo to kierowcy, którzy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe, nie mogą spać spokojnie. W przypadku czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zakończonych przed 1 stycznia 2016 r. skierowaniem do sądu wniosków o ukaranie, ich rozstrzygnięcie będzie zależało od decyzji sądu. Jeśli natomiast nastąpiło jedynie ujawnienie wykroczenia, ale nie ukończono czynności wyjaśniających, materiały będą przekazywane przez strażników policji, która prowadzić ma sprawę dalej.

Co więcej – chociaż znowelizowane przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie o zagospodarowaniu fotoradarów, to trafią one zapewne do policjantów lub Inspekcji Transportu Drogowego. Oznacza to, że ryzyko zostania sfotografowanym i otrzymania kary za naruszenie przepisów nie spadnie, bo sprzęt nadal będzie w użytku, tyle że obsługiwany przez inną formację.

W przyrodzie nic nie ginie. Niemal pewne jest to, że fotoradary będą nadal wykorzystywane do rejestrowania wykroczeń drogowych – komentuje Katarzyna Przybylska, PR&Marketing Manager w firmie NaviExpert. Instytucje odpowiadające za poprawę bezpieczeństwa na drogach, utożsamianą często przez kierowców z narzędziami ucisku, wprowadzając kolejne rozwiązania – jak np. odcinkowy pomiar prędkości czy rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – bezpośrednio wpływają na to, że kierowcy również chcą się dozbrajać. To właśnie sprawia, że kolejne osoby sięgają po ostrzegacze lub nawigacje z funkcją antyradaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy od stycznia 2016 r.!

„Każda nowelizacja przepisów czy pojawienie się nowych urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń drogowych powoduje wzrosty pobrań naszych aplikacji (ostrzegacz Rysiek, nawigacja NaviExpert – przyp. red.). Także ci kierowcy, którzy od dłuższego czasu jeżdżą z jednym programem, przy okazji tego typu zmian są bardziej skłonni do testowania rozwiązań konkurencyjnych, by porównać jakość ostrzeżeń w nowym obszarze” – dodaje Katarzyna Przybylska.

Wtóruje jej Marek Krygier odpowiedzialny w Polsce za rozwiązania firmy Coyote.

Zamieszanie z fotoradarami może spowodować wzrost popularności ostrzegaczy, bo wraz z przejęciem urządzeń przez inną służbę mundurową zmienią się miejsca, w których prowadzone są kontrole prędkości. W efekcie kierowcy przyzwyczajeni już do pewnych lokalizacji będą chcieli otrzymywać alerty o nowych punktach, w których pojawiać się będzie sprzęt do fotografowania – stwierdza Marek Krygier.

Autorem tekstu jest Maciej Pobocha

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA