REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczne samochody jeżdżą sprawniej niż prowadzone przez kierowców

 Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
Audi A7 Sportback h-tron quattro ogniwa paliwowe
Audi A7 Sportback h-tron quattro ogniwa paliwowe
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli mieliście jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące tego, czy samojeżdżące auta mogą poruszać się sprawniej od pojazdów prowadzonych przez ludzi, to Audi je rozwiało. Na torze Sonoma Raceway w Kalifornii naszpikowany elektroniką model RS 7 zanotował czasy okrążeń lepsze od uzyskiwanych przez kierowców sportowych.

Koleje stłuczki notowane przez autonomiczne pojazdy Google dowodzą, że człowiek jest najsłabszym ogniwem ruchu drogowego. Wszystkie kolizje, do jakich doszło z udziałem samochodów amerykańskiego giganta, spowodowane były przez innych kierowców.

REKLAMA

„Nawet gdy nasze oprogramowanie i czujniki są w stanie wykryć problematyczną sytuację
i podejmą działanie z większym wyprzedzeniem, niż zrobiłby to człowiek, to i tak fizyki prędkości i czasu nie da się oszukać. Bywa, że autonomiczne auto zostanie uderzone czekając na zmianę świateł. Ważne, aby społeczeństwo miało świadomość takiej sytuacji, tego że chociaż chcielibyśmy całkowicie uniknąć kolizji, to jest to niemożliwe”
– mówi Chris Urmson Google.

Zobacz też: Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy

Dowodów na wyższość samojeżdżących pojazdów nad kierowcami dostarczyło niedawno Audi. Nowa generacja RS7 z systemem autonomicznej jazdy dało pokaz swoich możliwości na kalifornijskim Sonoma Raceway.

 „Na torze wyścigowym w Sonomie widzieliśmy, jak Audi RS 7 z systemem autonomicznej jazdy z każdym kolejnym okrążeniem zbliża się do granic swoich fizycznych możliwości z niewiarygodną precyzją” – objaśnia Thomas Müller, odpowiedzialny w Audi za rozwój układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów wsparcia kierowcy. „Czasy okrążeń zdobyte przez ten pojazd okazały się lepsze od czasów przejazdów kierowców sportowych” – dodaje. Audi RS 7 pokonał dystans 4050 m w 2:01,01 minuty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Niewyspany kierowca to pijany kierowca?

REKLAMA

Audi już wcześniej testowało system autonomicznej jazdy w warunkach wyścigowych.
W październiku 2014 roku Audi RS 7, zwane „Bobby“, pokonało okrążenie na torze Hockenheimring z prędkością 240 km/h. Pojazd „Robby”, który jest modelem nowszej generacji, jest lżejszy od swojego poprzednika i ma moc 560 KM. Automatycznie kieruje wszystkimi funkcjami, zarówno podczas hamowania, wykonywania manewrów, jak
i przyspieszania. Niemcy przeprowadzają próby również w warunkach rzeczywistego ruchu ulicznego. Na początku 2015 roku jeden z egzemplarzy Audi A7 z systemem autonomicznej jazdy zwany „Jack”, pokonał trasę z Silicon Velley aż do Las Vegas, gdzie odbywały się wówczas targi Consumer Electronics Show (CES). Pierwszym seryjnie oferowanym modelem z Ingolstadt nie wymagającym kierowcy – przynajmniej w pewnym zakresie – będzie Audi A8 następnej generacji. Ma ono przejmować zadania podczas parkowania, a także w powolnym ruchu na autostradzie do prędkości 60 km/h.

W przygotowanie samojeżdżących pojazdów angażują się również dostawcy technologii. „Dynamicznie rosnący rynek systemów wspomagania kierowcy sprzyja rozwojowi technologii umożliwiającej prace nad zautomatyzowaną jazdą” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. „W roku 2016 sprzedaż naszych systemów wspomagania kierowcy przekroczy wartość miliarda euro”.

Zobacz też: Jak wydostać się z tonącego samochodu?

Według prognoz specjalistów, w 2020 r. samochody powinny już automatycznie poruszać się po autostradzie. Jednak aby tak się stało, prawo będzie musiało nadążać za rozwojem technicznym. Obecnie istnieją ograniczenia w postaci chociażby wiedeńskiej konwencji o ruchu drogowym z 1968 r., która mówi, że kierowcy muszą zachować kontrolę nad pojazdem w każdej chwili. Innymi słowy, zautomatyzowana jazda nie jest jeszcze legalna. Niemniej oznaki nadchodzących zmian przepisów są już widoczne. Jednym z możliwych rozwiązań byłoby zezwolenie na zautomatyzowaną jazdę, o ile kierowca będzie w stanie tę funkcję zastąpić lub wyłączyć. Trwają rozmowy na temat zmiany przepisów, które pozwoliłyby zastosować ten wyjątek. Na ich drodze staje inna przeszkoda. Wprowadzenie autopilota do seryjnej produkcji musiałoby być poprzedzone jazdami testowymi obejmującymi wiele milionów kilometrów.

Tekst: Maciej Pobocha

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA