REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg

Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia
Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy budowlane wykorzystują najnowszą technikę, by odpowiednio zabezpieczyć remontowane odcinki dróg. Jakie rozwiązania wspomagające bezpieczeństwo ruchu drogowego stosuje się współcześnie na remontowanych odcinkach?

Wymagania GDDKiA odnośnie zabezpieczenia ruchu drogowego podczas remontów

Utrudnienia na drogach wymagają szczególnej ostrożności zarówno od użytkowników dróg, jak i firm odpowiedzialnych za inwestycje. GDDKiA wymaga od wszystkich wykonawców remontujących lub budujących drogi odpowiedniego poziomu zabezpieczenia budowy. Standardowe środki ostrożności podczas remontu, wymagane przez GDDKiA, to z reguły sygnalizacja świetlna, znaki drogowe oraz specjalni pracownicy zawiadujący ruchem wahadłowym. Z praktyki firm budowlanych wynika jednak, że jest to system, który poprzez wprowadzanie nowych rodzajów zabezpieczeń można znacząco ulepszyć. Przedsiębiorstwa budowlane z własnej inicjatywy i w porozumieniu z instytucjami odpowiedzialnymi za drogi stosują coraz nowsze systemy zabezpieczeń, tak, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo podczas prac remontowych.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków na drogach?

Mini Guard i progi zwalniające - zabezpieczenia firm budowlanych

REKLAMA

Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań jest system Mini Guard, który pozwala na całkowite odgrodzenie budowanego odcinka drogi od pasa, po którym poruszają się pojazdy. W ten sposób zabezpiecza on zarówno robotników jak i kierowców. Taki system zabezpieczeń stosowany jest w Skanska, która jest członkiem-sygnatariuszem powstałego w 2010 roku Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Porozumienie to zrzeszają osiem największych wykonawców z branży budowlanej.

„Remont drogi, po której codziennie przejeżdżają tysiące samochodów jest nie lada wyzwaniem. Na szczęście roboty drogowe wygrodzone kawałkiem kolorowej taśmy zdarzają się coraz rzadziej, nawet na mało uczęszczanych trasach. Standardy oznakowań i wykorzystywane w Polsce rozwiązania nie różnią się znacząco od tych stosowanych w krajach zachodnich. Duża koncentracja robót na sieci drogowej i specyficzna kultura jazdy Polaków wymagają od drogowców stosowania przemyślanych rozwiązań. W naszych warunkach nie wystarczy ustawienie znaków informujących o objazdach i ograniczeniu prędkości. Potrzebne są rozwiązania techniczne i organizacyjne „egzekwujące” od kierowców założenia przyjęte w tymczasowej organizacji ruchu. Właściwe zabezpieczenie terenu budowy, dobra widoczność przeszkód i pracujących robotników, nowoczesne przegrody – to ważne środki bezpieczeństwa”, komentuje Michał Wasilewski, Koordynator Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodatkowym zabezpieczeniem ruchu wahadłowego, stosowanym od zeszłego roku przez niektóre firmy budowlane są tymczasowe progi zwalniające, które wymuszają zmniejszenie prędkości przejazdu wzdłuż remontowanego odcinka do bezpiecznej wartości. Są one mniejsze od tych stosowanych na drogach osiedlowych, zwanych „śpiącymi policjantami”, i nie powodują wybicia pojazdu, ale równie skutecznie ograniczają prędkość. Zarówno system zabezpieczenia Mini Guard, jak i progi zwalniające stosuje w Polsce firma Skanska.

„Pojazdy zwykle zatrzymują się przy pracowniku sterującym ruchem lub sygnalizacji świetlnej tymczasowej”, mówi Grzegorz Kałużny, Kierownik Budowy z firmy Skanska S.A. „Potem kierowcy ruszają i chcą nadrobić stracony w ich pojęciu czas. W połowie 500-metrowego odcinka wahadłowego, na którym obowiązuje z reguły ograniczenie prędkości do 50 km/h, często przekraczają tę prędkość nawet dwukrotnie. Rozwiązania zabezpieczające, które zaczęliśmy stosować, pozwalają na zachowanie płynności ruchu i poprawiają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg”.

Testy przeprowadzone przez Skanska pokazały, że na odcinkach remontowanych dróg, gdzie zastosowano nowe systemy zabezpieczeń, jest mniej wypadków niż przed remontem.

Zobacz też: Znak STOP - jak się zachować?

Brak kultury jazdy Polaków wciąż jest zagrożeniem

Działania podnoszące bezpieczeństwo na drogach prowadzone są od lat. Wydaje się, że stopniowo przynoszą wymierne efekty. Statystyki Policji pokazują znaczący wzrost wypadków w okresie wakacyjnym w porównaniu z innymi miesiącami. Nowe metody zabezpieczania podczas prac remontowo-budowlanych na drogach są jednym z czynników podniesienia bezpieczeństwa, nic nie zastąpi jednak całkowicie tego, co do bezpieczeństwa przyczynia się najbardziej – rozsądku kierowców.

„W krajach zachodnich ustawienie znaku Ograniczenie prędkości stanowi wystarczające zabezpieczenie robotników pracujących w pobliżu jadących samochodów. W Polsce takie oznakowanie mysi być uzupełnione progiem zwalniającym lub obecnością radiowozu. Na szczęście z każdym rokiem rośnie kultura jazdy w Polsce i świadomość, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na drogach”, podkreśla Michał Wasilewski.

Źródło: Materiały Skanska S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA