REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustawić fotel kierowcy?

Jak ustawić fotel kierowcy?
Jak ustawić fotel kierowcy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas ustawiania fotela kierowcy należy wziąć pod uwagę nie tylko własną wygodę, lecz również zwrócić uwagę na przebieg pasów bezpieczeństwa i odległość od koła kierownicy.

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy

W części samochodów możliwa jest regulacja  wysokości siedziska fotela. Warto z niej skorzystać ustawiając je tak, by widzieć to, co dzieje się przed maską. - Plecy kierowcy powinny opierać się o fotel na całej długości – mówi fizjoterapeutka, Barbara Bednarczyk. – Dzięki prawidłowemu wsparciu krzywizn nie będziemy się szybko męczyć, a dodatkowo łatwo będzie kontrolować zarówno kierownicę, jak i to, co dzieje się na drodze.
Bezpieczne manewrowanie bez konieczności podpierania się nogami czy podtrzymywania się kierownicy możliwe będzie tylko w sytuacji, gdy ciężar ciała będzie całkowicie spoczywał na fotelu. Właściwa pozycja kierowcy uwzględnia używanie  sprzęgła, hamulca i gazu bez konieczności odrywania pięty od podłoża. Gdy śródstopie wciska dowolny pedał, noga w kolanie powinna być lekko zgięta. - Dzięki temu, że kończyna dolna nie będzie w pełni wyprostowana, kierowca będzie miał rezerwę pozwalającą na dociskanie hamulca w czasie nagłego hamowania – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Dodatkowo warto przywiązywać wagę do odległości pomiędzy kolanami a deską rozdzielczą. Dotykanie jej uniemożliwia swobodne wykonywanie manewrów oraz zwiększa ryzyko obrażeń nóg podczas wypadku drogowego.

REKLAMA

Zobacz też: Wyprostowana pozycja za kierownicą - dlaczego jest najlepsza?

Prawidłowe ustawienie zagłówków i kierownicy

REKLAMA

Oparcie głowy służy nie tylko wygodzie podróżujących, ale przede wszystkim bezpieczeństwu. - Zagłówek, który nie sięga potylicy, może złamać podstawę czaszki nie tylko podczas groźnego wypadku, ale również np. podczas uderzenia w tył naszego auta z prędkością 30-40 km/h – zaznacza fizjoterapeutka. - Jego górna krawędź powinna sięgać prawie czubka głowy.
Warto pamiętać, że z możliwości odpowiedniego regulowania zagłówków powinni w czasie jazdy korzystać wszyscy podróżujący.

Kierownica za daleko odsunięta od prowadzącego auto nie pozwala na bezpieczne manewrowanie. Z kolei za bardzo przysunięta może przyczynić się do zwiększenia obrażeń, gdy podczas wypadku otworzy się poduszka powietrzna. Optymalne ustawienie kierownicy można sprawdzić, układając na niej wyprostowane ręce. Jeśli nadgarstki układają się swobodnie na jej górnej krawędzi, zachowana została bezpieczna odległość. Dzięki temu w czasie jazdy kierowca będzie mógł delikatnie zgiąć łokcie w czasie skrętu. Ręce sztywno wyprostowane podczas jazdy skutkują szybszym męczeniem się prowadzącego.

Istotne jest także ułożenie rąk na kierownicy w czasie jazdy. - Doskonale sprawdza się pozycja „za piętnaście trzecia” - – zaznacza ekspert z Oponeo.pl. - Trzymanie kierownicy wewnątrz, poniżej poziomej osi bądź na krzyż grozi wyrwaniem jej z dłoni w czasie np. najechania na nierówność w jezdni.
Należy pamiętać, że osoba prowadząca auto powinna maksymalnie skupić się na drodze i ograniczyć inne czynności, które wymuszają trzymanie kierownicy tylko jedną ręką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - czy warto je zapinać?

Jak poprawnie ustawić lusterka samochodowe i poprowadzić pasy bezpieczeństwa

REKLAMA

Widok w lusterku wstecznym powinien obejmować całą tylną szybę auta. W bocznych kierowca powinien widzieć boczny pas ruchu oraz kawałek własnego samochodu. Właściwe ustawienie lusterek pomaga zminimalizować zakres tzw. martwego pola, w którym kierowca nie widzi tego, co dzieje się na pasie obok.

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że w porównaniu z innymi krajami UE Polacy niechętnie stosują pasy bezpieczeństwa (83% w stosunku do Francji, Niemiec i Szwecji z wynikiem 98%). Część kierowców nie zapina ich w sposób właściwy. Pasy powinny być maksymalnie dociągnięte do ciała: dolna część w sposób ścisły przylegać do brzucha, a górna przechodzić przez środek klatki piersiowej i w połowie odległości między ramieniem oraz szyją. Kierowca, który umieści pas pod pachą, w razie wypadku naraża się na uszkodzenie obojczyka oraz żeber. Pas na ramieniu nie zabezpieczy ciała przed wysunięciem się podczas uderzenia, z kolei umieszczony na szyi może w razie ostrego hamowania zadać ranę ciętą w tym właśnie miejscu. W chłodniejsze dni osoby podróżujące w kurtce lub grubym swetrze, tracą kilka cennych centymetrów, które uniemożliwiłyby ścisłe dociągnięcie pasa, poprawiając tym samym bezpieczeństwo podróżującego.

Zobacz też: Prawidłowe hamowanie

Źródło: Oponeo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA