Kategorie

Crash testy - jakie organizacje na świecie je przeprowadzają?

Kamil Fraszkiewicz
kolizja, zderzenie, wypadek
kolizja, zderzenie, wypadek
Chcąc ocenić poziom bezpieczeństwa danego modelu auta warto sprawdzić wyniki jakie osiągnął w kilku testach zderzeniowych na świecie. Jakie organizacje zajmują się badaniem zachowania auta w trakcie wypadku?

Crash testy - kto je przeprowadza?

Wymiana auta na nowe jest często uzasadniana chęcią posiadania lepszego, bardziej dopracowanego modelu. O ile w teorii taka teza ma racjonalne argumenty (w nowych pojazdach stosowane są lepsze materiały, tworzone bardziej wydajne rozwiązania czy doskonalone już istniejące) o tyle producenci coraz częściej projektują sprzęt wydajniejszy, za to znacznie mniej trwały. Są jednak obszary motoryzacji, w których  postęp jest zauważalny – bezpieczeństwo.

O poziomie bezpieczeństwa jakie gwarantuje auto decyduje szereg jego elementów. Z tego powodu nowe modele samochodów nie zawsze prezentują się lepiej od poprzedników. Bardziej masywne linie, mniejsze okna, wyżej poprowadzone linie maski czy bagażnika to często efekt opracowania nie tylko ładnego, ale i bezpiecznego pojazdu.

Poziom bezpieczeństwa auta

Poziom bezpieczeństwa samochodu jest możliwy do oceny tylko poprzez sprawdzenie w praktyce skuteczności działania poszczególnych jego stref kontrolowanego zgniotu, napinaczy pasów, poduszek powietrznych czy potencjalnego ryzyka kontaktu pasażera z elementami wnętrza auta. Aby to zweryfikować trzeba poddać auto kontrolowanemu wypadkowi w ściśle określonych, wręcz laboratoryjnych, warunkach. Konieczne jest bowiem zachowanie tych samych parametrów wypadku dla wszystkich aut. Wszystko musi być zatem precyzyjnie wyliczone i nie można pozwolić sobie na błędy. Dzięki temu można całkiem precyzyjnie porównać jakość zabezpieczeń jakie przygotował producent danego samochodu na tle konkurencji.

Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Reklama

Każdy kupujący może sprawdzić jak wysoko oceniany jest poziom bezpieczeństwa samochodu, który go interesuje. Wystarczy skorzystać z zasobów Internetu. Wśród najbardziej znanych organizacji przeprowadzających testy zderzeniowe wymienia się przede wszystkim Euro NCAP. Bada ona zachowanie się pojazdu i manekinów w trakcie kontaktu z różnego rodzaju przeszkodami. Zdarzenie czołowe, boczne czy najechanie od tyłu na pojazd to główne elementy każdego testu. Euro NCAP sprawdza pojazdy przeznaczone na sprzedaż w Europie.

Na znaczeniu zyskują także testy amerykańskiego instytutu IIHS, który zasłynął z zaskakującego wprowadzenia próby zderzeniowej polegającej na uderzeniu zaledwie 25 procentami szerokości pojazdu jadącego z prędkością 40 mil na godzinę (ok. 64 km/h) w wysoką na 1,5 metra sztywną przeszkodę. Próba ta odkryła słabość wielu konstrukcji nowoczesnych aut, zwłaszcza tych najdroższych, które na 5-tkę zaliczyły wcześniejsze testy Euro NCAP (testu nie zaliczył m.in. Mercedes C, Lexus IS 250/350, Audi A4 i Lexus ES 350 z rocznika 2012).

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Inne organizacje przeprowadzające crash testy aut

Reklama

Jeśli zależy nam na dokładniejszej weryfikacji danego auta, można sprawdzić wyniki innych, mniej znanych w Europie organizacji badających bezpieczeństwo jak np. australijska ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) czy koreańska Korea Automobile Insurance Repair Research.

Przeglądając wyniki prób zderzeniowych danego auta trzeba jednak pamiętać o tym, że producenci dostosowują często auta pod próby przeprowadzane przez konkretne organizacje. Dlatego samochody potrafią się nieco różnić pod względem konstrukcji w zależności od rynku na jakim są sprzedawane. Nie ma zatem pewności, że jeśli pojazd wypadł dobrze w koreańskim teście to tak samo udanie zaprezentuje się w próbie przeprowadzonej przez europejski instytut. Dlatego warto sprawdzić wyniki w kilku testach. Koniecznie też należy pamiętać o tym, że testy te są miarodajne do pewnego stopnia. Jeśli różnica mas pomiędzy oboma autami przekracza 300 kg to nie ma żadnej gwarancji, że teoretycznie lepsze wg testów auto zapewni w trakcie wypadku większe bezpieczeństwo niż gorszy, ale znacznie cięższy pojazd.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Crash test
mercedes c250 IIHS
IIHS
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.