REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Crash testy - jakie organizacje na świecie je przeprowadzają?

kolizja, zderzenie, wypadek
kolizja, zderzenie, wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc ocenić poziom bezpieczeństwa danego modelu auta warto sprawdzić wyniki jakie osiągnął w kilku testach zderzeniowych na świecie. Jakie organizacje zajmują się badaniem zachowania auta w trakcie wypadku?

Crash testy - kto je przeprowadza?

Wymiana auta na nowe jest często uzasadniana chęcią posiadania lepszego, bardziej dopracowanego modelu. O ile w teorii taka teza ma racjonalne argumenty (w nowych pojazdach stosowane są lepsze materiały, tworzone bardziej wydajne rozwiązania czy doskonalone już istniejące) o tyle producenci coraz częściej projektują sprzęt wydajniejszy, za to znacznie mniej trwały. Są jednak obszary motoryzacji, w których  postęp jest zauważalny – bezpieczeństwo.

REKLAMA

O poziomie bezpieczeństwa jakie gwarantuje auto decyduje szereg jego elementów. Z tego powodu nowe modele samochodów nie zawsze prezentują się lepiej od poprzedników. Bardziej masywne linie, mniejsze okna, wyżej poprowadzone linie maski czy bagażnika to często efekt opracowania nie tylko ładnego, ale i bezpiecznego pojazdu.

Poziom bezpieczeństwa auta

Poziom bezpieczeństwa samochodu jest możliwy do oceny tylko poprzez sprawdzenie w praktyce skuteczności działania poszczególnych jego stref kontrolowanego zgniotu, napinaczy pasów, poduszek powietrznych czy potencjalnego ryzyka kontaktu pasażera z elementami wnętrza auta. Aby to zweryfikować trzeba poddać auto kontrolowanemu wypadkowi w ściśle określonych, wręcz laboratoryjnych, warunkach. Konieczne jest bowiem zachowanie tych samych parametrów wypadku dla wszystkich aut. Wszystko musi być zatem precyzyjnie wyliczone i nie można pozwolić sobie na błędy. Dzięki temu można całkiem precyzyjnie porównać jakość zabezpieczeń jakie przygotował producent danego samochodu na tle konkurencji.

Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każdy kupujący może sprawdzić jak wysoko oceniany jest poziom bezpieczeństwa samochodu, który go interesuje. Wystarczy skorzystać z zasobów Internetu. Wśród najbardziej znanych organizacji przeprowadzających testy zderzeniowe wymienia się przede wszystkim Euro NCAP. Bada ona zachowanie się pojazdu i manekinów w trakcie kontaktu z różnego rodzaju przeszkodami. Zdarzenie czołowe, boczne czy najechanie od tyłu na pojazd to główne elementy każdego testu. Euro NCAP sprawdza pojazdy przeznaczone na sprzedaż w Europie.

Na znaczeniu zyskują także testy amerykańskiego instytutu IIHS, który zasłynął z zaskakującego wprowadzenia próby zderzeniowej polegającej na uderzeniu zaledwie 25 procentami szerokości pojazdu jadącego z prędkością 40 mil na godzinę (ok. 64 km/h) w wysoką na 1,5 metra sztywną przeszkodę. Próba ta odkryła słabość wielu konstrukcji nowoczesnych aut, zwłaszcza tych najdroższych, które na 5-tkę zaliczyły wcześniejsze testy Euro NCAP (testu nie zaliczył m.in. Mercedes C, Lexus IS 250/350, Audi A4 i Lexus ES 350 z rocznika 2012).

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Inne organizacje przeprowadzające crash testy aut

REKLAMA

Jeśli zależy nam na dokładniejszej weryfikacji danego auta, można sprawdzić wyniki innych, mniej znanych w Europie organizacji badających bezpieczeństwo jak np. australijska ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) czy koreańska Korea Automobile Insurance Repair Research.

Przeglądając wyniki prób zderzeniowych danego auta trzeba jednak pamiętać o tym, że producenci dostosowują często auta pod próby przeprowadzane przez konkretne organizacje. Dlatego samochody potrafią się nieco różnić pod względem konstrukcji w zależności od rynku na jakim są sprzedawane. Nie ma zatem pewności, że jeśli pojazd wypadł dobrze w koreańskim teście to tak samo udanie zaprezentuje się w próbie przeprowadzonej przez europejski instytut. Dlatego warto sprawdzić wyniki w kilku testach. Koniecznie też należy pamiętać o tym, że testy te są miarodajne do pewnego stopnia. Jeśli różnica mas pomiędzy oboma autami przekracza 300 kg to nie ma żadnej gwarancji, że teoretycznie lepsze wg testów auto zapewni w trakcie wypadku większe bezpieczeństwo niż gorszy, ale znacznie cięższy pojazd.

Crash test
mercedes c250 IIHS
IIHS
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA