reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Aquaplaning, jak się zachować?

Aquaplaning, jak się zachować?

Aquaplaning, inaczej zjawisko akwaplanacji jest często spotykane w okresie późnej zimy i wczesnej wiosny, a także jesienią. Występuje zazwyczaj podczas opadów deszczu lub, gdy poruszamy się po mokrej nawierzchni.

Warunki sprzyjające powstaniu aquaplaningu

Mokra nawierzchnia, w trakcie lub po opadach deszczu to naturalne środowisko do powstawania zjawiska akwaplanacji. Konkretnie chodzi o poślizg kół wskutek wytworzenia warstwy wody pomiędzy oponą a nawierzchnią jezdni. Zjawisko aquaplaningu powstaje, gdy opona nie "radzi sobie" z odprowadzeniem nadmiernej ilości wody spod bieżnika. Tym samym na występowanie tego typu poślizgów oprócz opadów ma również wpływ stan ogumienia pojazdu. Poślizg jest także, zależny od prędkości z jaką się poruszamy - im wyższa prędkość tym większy poślizg.

Zobacz też: Skurcz podczas jazdy - jak z nim walczyć?

Zjawisko akwaplanacji - jak się zachować

W przypadku gdy jadąc po mokrej jezdni wyczujemy lekkie zarzucanie tyłem samochodu i fakt, że na kole kierownicy "zniknął" opór z jakim się obraca, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia ze zjawiskiem aquaplaningu. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się kierowca? Przede wszystkim nie panikować i ograniczyć ruchy kierownicą do niezbędnego minimum. Trenerzy ze Szkoły Jazdy Renault zwracają też uwagę, by w takim przypadku unikać gwałtownego hamowania, a w odzyskaniu przyczepności powinno pomóc zdjęcie nogi z gazu. Jeżeli jesteśmy zmuszeni zahamować i poruszamy się samochodem bez systemu ABS, specjaliści radzą zastosować hamowanie pulsacyjne.

Zobacz też: Jak nie zasnąć za kierownicą?

Uwaga na kałuże

W poślizg spowodowany aquaplaningiem łatwo wpaść wjeżdżając z impetem w kałużę. Trenerzy ze Szkoły Jazdy Renault zwracają uwagę, że w okresie roztopów kałuże mogą skrywać duże wyrwy w jezdni po wjechaniu, w które można poważnie uszkodzić samochód. Ponadto w tym okresie jezdnie często pokrywa cienka warstwa lodu, tzw. czarnego lodu, który trudno dostrzec. Według nich najłatwiej zorientować się, że poruszamy się właśnie po w tak specyficzny sposób oblodzonej jezdni po z jednej strony braku naturalnych oporów jakie stawia zazwyczaj koło kierownicy oraz zaniku odgłosu typowego dla toczących się opon.

Źródło: Materiały prasowe Renault

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

MDDP Outsourcing

Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama