REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy długość drogi hamowania samochodu?

Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia
Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Droga hamowania samochodu jest uzależniona od szeregu czynników. Aby nasze auto lepiej wytracało prędkość, należy wiedzieć co ma to największy wpływ.

Do najważniejszych czynników decydujących o długości drogi hamowania zalicza się:

REKLAMA

Stan i rodzaj układu hamulcowego

W zależności od rozwiązań zastosowanych w układzie hamulcowym pojazdu, inna będzie jego droga hamowania. Przeciętne auta kompaktowe są wyposażone w stalowe tarcze hamulcowe o średnicy ok. 280-300mm. Ich droga hamowania ze 100 km/h kształtuje się poziomie ok. 36-42m (w zależności od modelu). Auta sportowe ze względu na wysokie osiągi, posiadają zaawansowane układy hamulcowe. Wykorzystywane w ich budowie znacznie większe, wentylowane i nacinane tarcze o średnicy ok. 330-420mm, często ceramiczne, zdecydowanie lepiej pracują w wysokich temperaturach i nie ulegają tak łatwo przegrzaniu. Dzięki temu, nawet przy wielokrotnych próbach hamowania z prędkości 100km/h , potrafią zatrzymać sportowy samochód na dystansie ok. 32-36m. Oprócz rodzaju zastosowanych hamulców, istotny jest także stan ich okładzin ciernych oraz jakość płynu hamulcowego. Nawet najlepsze hamulce nie pomogą, jeśli użytkownik auta nie będzie kontrolował stopnia zużycia tych elementów.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Stan amortyzatorów

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na długość drogi hamowania samochodu to stan jego amortyzatorów. Oprócz utraty stabilności auta, jaką powodują zużyte amortyzatory, ich wyeksploatowanie w sposób bezpośredni przekłada na się na jego drogę hamowania. Jeśli ich zużycie kształtuje się na poziomie 50%, dystans niezbędny do całkowitego zatrzymania samochodu z prędkości 50km/h, może wydłużyć się o ok. 2m. Istotny jest także ich skok oraz stopień tłumienia. Twardsze amortyzatory zapewniają krótszą drogę hamowania (pod warunkiem, że nawierzchnia, po której porusza się pojazd jest równa)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Opony- ich rodzaj i stan

Na długość drogi hamowania w sposób bezpośredni wpływa rodzaj oraz stan opon, w które wyposażony jest samochód. Opony zimowe jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do eksploatacji w temperaturze ujemnej lub bliskiej zera, na nawierzchniach zaśnieżonych, częściowo oblodzonych. Ich wykorzystanie latem, ze względu na skład mieszanki i budowę nie jest zalecane. Wg specjalistów z ADAC, auto wyposażone w opony zimowe, przy próbie hamowania z prędkości 100km/h potrzebuje do pełnego zatrzymania dystansu o 16metrów większego niż na oponach letnich(podobna sytuacja ma miejsce w przypadku opon letnich wykorzystywanych zimą). Oprócz rodzaju opon ważny jest ich stan, gdyż prawdopodobieństwo pojawienia się zjawiska aquaplaningu („poduszki wodnej” wytworzonej na styku opony z podłożem) wzrasta wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika opony. Im bardziej jest ona zużyta, tym bardziej rośnie ryzyko zarówno wpadnięcia samochodu w poślizg jak i wydłużenia jego drogi hamowania, ze względu na brak pełnej przyczepności kół do nawierzchni.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Rodzaj nawierzchni

Rodzaj nawierzchni, po której porusza się pojazd również jest istotny przy ocenie długości drogi hamowania. O szybkości wytracania prędkości przez pojazd decydują m.in. opory toczenia i siła tarcia wytworzona pomiędzy oponą auta a podłożem, z którym się ona styka. Najwyższy współczynnik przyczepności opony do jezdni posiada suchy beton (0,8-1), trochę niższy jest on w przypadku suchej nawierzchni asfaltowej(0,7-0,8). Warto zauważyć jednak, że nawierzchnia wykonana z kostki bazaltowej nawet gdy jest sucha, zapewnia niższą przyczepność niż mokra nawierzchnia betonowa(0,6-0,7 wobec 0,6-0,8 betonu). Jednak oprócz rodzaju materiału, z którego wykonana jest nawierzchnia, decydujący wpływ na szybkie wytracania prędkości pojazdu ma temperatura otoczenia oraz to czy na drodze zalega śnieg bądź lód. W przypadku drogi zaśnieżonej, średnia długość drogi hamowania wydłuża się dwukrotnie, a gdy dodatkowo pokryje ją warstwa lodu, nawet czterokrotnie.

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Masa pojazdu

Mimo że wzór na drogę hamowania nie uwzględnia masy pojazdu, to jednak jest to parametr decydujący o jej długości. Im większa jest masa samochodu, tym bardziej obciążony zostaje układ hamulcowy, szczególnie ten znajdujący się jego na przedniej osi. Wzrost masy powoduje, że przednie tarcze i klocki muszą wykonać większą pracę by zatrzymać auto, przez co ulegają szybszemu rozgrzaniu. Jeśli nie zostaną w odpowiednim czasie schłodzone mogą ulec przegrzaniu, czego efektem jest tzw. „miękki” pedał hamulca. Gdy dopuścimy do takiej sytuacji, auto nie będzie w stanie efektywnie wytracić swej prędkości. Należy o tym pamiętać zwłaszcza, jeśli zamierzamy poruszać się mocno obciążonym autem po aglomeracji miejskiej z licznymi skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Prędkość

O drodze hamowania decyduje przede wszystkim prędkość, z jaką porusza się samochód. To ona ma kluczowy wpływ na wszystkie inne wyżej wymienione czynniki, stanowiące składowe długości drogi hamowania. Wraz ze wzrostem prędkości rośnie pęd pojazdu, przez co zwiększeniu musi ulec siła, z jaką układ hamulcowy zadziała na opony. Te z kolei muszą charakteryzować się zwiększonymi parametrami by jak najefektywniej pracować na granicy ich przyczepności do nawierzchni. Jeśli prędkość auta będzie za duża w stosunku do możliwości zarówno hamulców, opon jak i rodzaju nawierzchni, po której się on porusza, auto ulegnie poślizgowi a droga hamowania ulegnie wydłużeniu. Należy pamiętać, że droga hamowania i energia zderzenia rosną szybciej niż prędkość. Dwukrotny wzrost prędkości to czterokrotne wydłużenie drogi hamowania i takie samo zwiększenie energii zderzenia.

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Doświadczenie i umiejętności kierowcy

Istotnym czynnikiem decydującym o drodze hamowania samochodu są umiejętności i doświadczenie prowadzącego go kierowcy. Dobry kierowca potrafi szybciej oszacować sytuacje na drodze i lepiej zareagować na potencjalne niebezpieczeństwo. Krótszy czas reakcji to krótsza droga hamowania. Przeciętny kierowca legitymuje się czasem reakcji na poziomie 1,5 sekundy od chwili zauważenia zagrożenia. Oznacza to, że poruszając się autem  z prędkością 70km/h zanim zareaguje, zdąży przebyć nim drogę prawie 30m. Odległość tą, należy dodać do deklarowanej przez producenta drogi hamowania auta.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

Najlepsi kierowcy maja czas reakcji na poziomie 0,5 sekundy i mimo tak szybkiej odpowiedzi na zaistniałe niebezpieczeństwo, zanim nacisną pedał hamulca, pokonają dystans prawie 10metrów. Im większa prędkość tym droga reakcji ulega wyraźnemu wydłużeniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA