REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce?

Jakubowski Ryszard
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na kursach dla kierowców czasem można usłyszeć o tzw. zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg. Wynika z niej prawda, bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: „Ufaj innym tylko w nielicznych przypadkach”.

Obowiązujący od wielu lat system szkolenia i egzaminowania kierowców powoduje, że ogromna większość z nich uczy się zasad ruchu drogowego całkowicie bezmyślnie. Mamy więc na naszych drogach miliony kierowców znających jedynie kilka najważniejszych i oczywistych przepisów, za to często nieświadomych istnienia innych, normujących rzadziej w życiu spotykane sytuacje. Mamy także takich, którzy hołdują zasadzie, zapożyczonej od kryminalistów: „Prawo jest po to, aby je omijać”.

REKLAMA

Zobacz również:Czy szybki samochód może być bezpieczny?

REKLAMA

Wiedza o tym, że inni kierowcy mogą nie znać lub celowo nie stosować się do sporej części przepisów, pozwala na podejmowanie odpowiednich kroków dla zapewnienia sobie i swojemu pojazdowi maksimum bezpieczeństwa. Należy więc przed ruszeniem w każdą, nawet bardzo krótką trasę założyć, że przynajmniej co drugi kierowca nie powinien nigdy zasiadać za kierownicą. Oznacza to, że trzeba usuwać się im z drogi, trzymać od nich jak najdalej i w żadnym wypadku nie egzekwować swoich praw na siłę, o ile może to wiązać się z zaistnieniem sytuacji konfliktowej, niezrozumiałej dla pirata drogowego.

Przed wielu laty dobrzy, zawodowi kierowcy powtarzali do znudzenia młodszym kierowcom rzekomą treść epitafium na jednym z nagrobków „Tu spoczywa kierowca, który miał pierwszeństwo przejazdu i chciał z niego skorzystać”. Słowa te powinien zapamiętać każdy bez wyjątku kierowca jako nieco makabryczną postać zasady ograniczonego zaufania do innych użytkowników drogi.

Brak zaufania do innych nie może jednak przybierać postaci karykaturalnej. Zakładając, ze każdy bez wyjątku kierowca dybie na całość naszego pojazdu i na nasze zdrowie należałoby w ogóle nie wyjeżdżać z podwórka lub garażu. Jeżdżąc, trzeba opanować niełatwą sztukę znajdowania optymalnego wyjścia z każdej sytuacji, jaka może mieć miejsce na drodze. Tak więc gdy drogą podporządkowaną zbliża się szybko do skrzyżowania inny pojazd, lepiej dać mu możliwość swobodnego przejechania niż oczekiwać, że w ostatniej chwili jego kierowca oprzytomnieje i zahamuje. Podobnie jest w sytuacji, w której zapala się nam zielone światło. Należy upewnić się, czy z prostopadłej drogi nie wyjeżdża właśnie ktoś, kto zignorował czerwony sygnalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Na skrzyżowaniu z ruchem kierowanym należy odczekać, aż zjadą z niego ci, którzy nie odróżniają światła czerwonego od zielonego. Nie wolno zakładać, że po zapaleniu się światła żółtego pojazdy zahamują i zatrzymają się. Na 1000 kierowców aż 999 wbrew obowiązującemu prawu przyspieszy, zamiast hamować. Takich typowych dla polskich dróg przykładów bezmyślnego tworzenia sytuacji niebezpiecznych są setki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA