REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy?

Jakubowski Ryszard
Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy. fot. Newspress
Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy dbają o własną wygodę za kierownicą. A nie jest to wcale trudne. Po prostu trzeba dopasować do siebie miejsce, w którym każdego dnia spędza się ponad godzinę. Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy.

Pierwszą czynnością przy ustawianiu fotela kierowcy jest odsunięcie go jak najdalej do tyłu. Gdy fotel jest daleko od kierownicy, ustawia się nachylenie oparcia tak, aby z tego miejsca dobrze widzieć drogę przed samochodem. Następnie, nie odrywając pleców od oparcia, należy spróbować sięgnąć stopami do pedałów. Gdy zajdzie taka potrzeba, przesunąć fotel do przodu tak, aby po naciśnięciu do oporu pedału sprzęgła lewa noga była tylko lekko ugięta kolanie.

REKLAMA

W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów trzeba oprzeć lewą stopę o przednią ściankę podłogi tuż przy pedale hamulca. Noga powinna być w tej pozycji całkowicie wyprostowana. Kolejną czynnością jest sprawdzenie, czy przy tym ustawieniu fotela można bardzo szybko przenieść prawą stopę z pedału gazu na pedał hamulca i nacisnąć go. Po wciśnięciu pedału hamulca do oporu prawa noga powinna pozostać ugięta w kolanie.

Zobacz również: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

REKLAMA

Następną czynnością jest ustawienia odległości kierowcy od kierownicy. Należy tak ustawić oparcie fotela, aby wyprostowane ręce można było oprzeć nadgarstkami o szczyt koła kierownicy. Po złapaniu za kierownicę ręce będą dość mocno zgięte w łokciach, dzięki czemu możliwe jest szybkie obracanie kołem.

Następnie należy opuścić obie dłonie do pozycji “za piętnaście czwarta” – czyli tak aby lewa dłoń znalazła się dokładnie na wysokości osi kierownicy, prawa nieco poniżej niej. To najwłaściwszy z wielu względów sposób trzymania kierownicy. W takim ułożeniu rąk łokcie mogą lekko oprzeć się o tułów w rejonie dolnych żeber. Jeżeli się opierają zbyt mocno, utrudniając szybkie ruchy kierownicą, trzeba pochylić lekko oparcie fotela do tyłu. Wszystkie czynności powtarzać tak długo, aż uzyskasz optymalne ustawienie fotela, pozwalające na swobodne operowanie nogami i rękami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przewozić zwierzęta w samochodzie?

Sprawdzenie poprawności ustawienia fotela kierowcy można podczas co najmniej godzinnej, nieprzerwanej jazdy. Jeżeli zacznie pojawiać się ból między łopatkami i u nasady szyi, oparcie fotela jest zbyt odchylone do tyłu. Jeżeli kierowca odczuwa odczuwa chwilami “mrowienie” w okolicach dolnej i czasem także wewnętrznej strony podudzi – fotel jest odsunięty za daleko do tyłu, a przez to nogi są zbyt wyprostowane.

Po wszystkich korektach ustawienia fotela sylwetka kierowcy powinna być zbliżona do optymalnej, czyli ręce muszą być prawie wyprostowane w łokciach przy trzymaniu kierownicy za jej najbardziej odległą część jej koła. Powinno być przy tym możliwe swobodne i szybkie operowanie nogami na pedałach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA