Kategorie

Jak jeździć z uszkodzonym prędkościomierzem?

Jakubowski Ryszard
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Fot. Lexus
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Fot. Lexus
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Jest kilka sposobów, aby poznać aktualną prędkość oraz nie dostać mandatu za jej przekroczenie.

Prawie wszystkie współczesne samochody mają zamontowane obrotomierze. Na każdym biegu danej prędkości obrotowej silnika ściśle odpowiada prędkość poruszania się samochodu po drodze. Wystarczy, aby w czasie, kiedy prędkościomierz jest jeszcze sprawny, zanotować lub ZAPAMIĘTAĆ, przy ilu obrotach na dwóch najwyższych biegach samochód porusza się z prędkością 50, 60, 80 i 90 km/godz. To są najczęściej spotykane na drogach ograniczenia. Amatorzy jazdy autostradami powinni także wiedzieć, przy jakich obrotach silnika prędkość wynosi 130 km/godz.

Zobacz również: Czy duże auta są bezpieczniejsze od małych?

Reklama

Najważniejsze są trzy ograniczenia prędkości: 50, 80 i 130 km/godz. Wiedza o tym, przy ilu obrotach silnika są one osiągane, w zupełności wystarczy, aby ustrzec się mandatów. Jazda z prędkością o 10 km/godz mniejszą tam, gdzie obowiązuje ograniczenie do 60 czy 90 km/godz. niczym nie grozi, poza dojechaniem do celu kilka minut później.

Jeżeli w samochodzie nie ma obrotomierza, wówczas poznanie aktualnej prędkości jest nieco trudniejsze. Poza obszarami zabudowanymi i na terenach wiejskich są ustawione przy drodze co 100 metrów betonowe lub plastikowe biało-czerwone słupki. Znając czas, zużyty od momentu minięcia jednego na dojechanie do następnego, można dostatecznie dokładnie określić prędkość jazdy.

Oto wykaz czasów, potrzebnych na pokonanie 100 metrów przy różnych prędkościach.

W czasie 3 sekund pokonuje się 100 metrów przy prędkości około 33 m/s., czyli około 120 km/godz. Jest to nieco poniżej maksymalnej prędkości, dopuszczalnej na autostradach.
W czasie 4 sekund pokonuje się 100 metrów przy prędkości 25 m/s., czyli 90 km/godz. Takie jest ograniczenie prędkości poza obszarami zabudowanymi.
W czasie 5 sekund samochód przejeżdża 100 metrów przy prędkości 20 m/s., czyli 72 km/godz.
6 sekund potrzeba na pokonanie 100 metrów przy prędkości około 17 m/s., czyli około 60 km/godz.
7 sekund wymaga pokonanie 100 metrów przy prędkości około 14,3 m/s., czyli nieco ponad 53 km/godz. Jest to prędkość minimalnie większa, niż dopuszczalna w terenie zabudowanym. Dojeżdżając do takiego terenu trzeba zacząć zmniejszanie prędkości dostatecznie wcześnie, co najmniej 300 – 400 metrów od miejsca, w którym zaczyna obowiązywać ograniczenie.

Zobacz również: Co zrobić w razie kolizji?

Aby nie absorbować uwagi spoglądaniem na przydrożne słupki i na zegarek trzeba pamiętać, że czas 1 sekundy upływa po wypowiedzeniu bez zbędnego pośpiechu liczebnika STO DWADZIEŚCIA JEDEN.

Jest jeszcze trzeci, dostatecznie dokładny sposób na dostosowanie się do obowiązującego ograniczenia prędkości, gdy nie ma ani obrotomierza, ani przydrożnych słupków. Wystarczy jechać wolniej, niż większość pozostałych samochodów!

Poszerzaj swoją wiedzę czytając naszą publikację
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?