REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dobre nawyki na drodze

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Pierwszym dobrym nawykiem kierowcy jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg. fot. Newspress
Pierwszym dobrym nawykiem kierowcy jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na kursie nauki jazdy instruktorzy rzadko uczą nas dobrych nawyków. Oczywiście, pierwszym dobrym nawykiem jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg.

REKLAMA

Miejscem, gdzie panuje zamieszanie jest rondo z wieloma pasami ruchu, bez sygnalizacji świetlnej i znaków poziomych, czyli strzałek namalowanych na jezdni. Kiedyś obowiązywał przepis, że na rondzie to zjeżdżający ma zawsze pierwszeństwo. Obecnie pierwszeństwo ma kierowca z prawej strony. W rezultacie większość ludzi dla własnej wygody jeździ tylko prawym pasem (nawet wtedy, gdy skręcają na rondzie w lewo), co tamuje ruch. 

REKLAMA

Dobrym nawykiem jest traktowanie ronda jak normalnego skrzyżowania: z lewego pasa skręcamy w lewo, z prawego w prawo, a środkowym jedziemy prosto. Niektórzy kierowcy, wjeżdżając na rondo, włączają lewy kierunkowskaz, nie jest to konieczne choć na niewielkich rondach ułatwia to rozeznanie innym kierującym. Powinniśmy sygnalizować, w którym kierunku jedziemy. W ten sposób kierowcy, którzy oczekują na wjazd wiedzą, kiedy mogą się spodziewać wolnego pasa ruchu. Gdyby wszyscy stosowali się do tych zasad, zmieniając pas w prawo za każdym razem, gdy zbliżamy się do naszego zjazdu, moglibyśmy poruszać się po rondzie właściwie bez oglądania się.

Wjeżdżając na rondo na lewy pas, przy zamiarze skrętu w lewo, mijając pierwszy zjazd zmieniamy pas na środkowy. Mijając drugi zjazd przenosimy się na prawy i zjeżdżamy z ronda bezkolizyjnie, ponieważ według tego założenia w momencie naszego przemieszczania w prawym kierunku, pas powinien być wolny. Osoba znajdująca się na nim powinna była się również zmienić pas lub zjechać z ronda.

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

Sygnalizowanie zmiany kierunku ruchu

Często kierowcy sygnalizują zmianę pasa ruchu, zamiast zamiar zmiany pasa ruchu. Jest to istotna różnica. Kierunkowskaz nie służy temu, aby upewnić innych kierowców, że nasze auto właśnie zmienia kierunek. Powinniśmy włączać go zanim jeszcze sprawdzimy, czy pas obok jest wolny i możemy na niego wjechać.
W ten sposób ułatwimy innym jazdę, ponieważ będziemy przewidywalni. Pomożemy również sobie, gdyż inni, znając nasze zamiary mogą ułatwić nam bezpieczne przemieszczenie się, ustępując miejsca.
Wielu kierowców nie włącza kierunkowskazu, gdy stoi na pasie przeznaczonym do skrętu. W ten sposób sprawiamy wrażenie cwaniaka, który będzie usiłował jazdy na wprost z pasa, który nie jest do tego przeznaczony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan oświetlenia

Dzięki dobremu oświetleniu jesteśmy lepiej widoczni dla innych. Nie chodzi tu jedynie o kontrolę i wymianę żarówek, ale także np. o regularne czyszczenie świateł. Warto choćby przy okazji tankowania oczyścić przednie i tylne lampy.
Starajmy się też nie oślepiać innych. Mimo ciemności panujących nie raz na drodze, zawsze wyłączajmy światła drogowe gdy spostrzeżemy przed nami inny samochód, nieważne od kierunku jego jazdy. Miejmy też na uwadze, że przy mocno obciążonym bagażniku nasze światła przednie świecą wyżej i oślepiają kierowców, warto więc je obniżyć, jeśli nasze auto jest wyposażone w taką funkcję.

Zobacz również: Jak wymieniać żarówki?

Lewy pas i trójkąt cienia

Dobrze by było, gdyby wszyscy traktowali lewy pas jako przeznaczony do wyprzedzania, a nie poruszania się po nim tak, jak po każdym innym.
Starajmy się też nie jechać na równi z samochodem obok. Uniemożliwia to innym użytkownikom wyprzedzanie. Nie powinniśmy pozostawać w trójkącie cienia samochodu, który jedzie z boku. Jest to miejsce mniej więcej w połowie jego auta. Jest to tzw. martwe pole, gdzie pozostajemy niewidoczni dla drugiego kierowcy.

Korek „na suwak”

Dobrym nawykiem usprawniającym ruch jest jazda w korku na tak zwaną „zakładkę” lub „suwak”. Nie dość, że okazujemy w ten sposób kulturę, to jeszcze upłynniamy ruch. Sposób ten zakłada, aby każdy kierowca wpuścił przed siebie na swój pas jednego oczekującego.
Dobre nawyki warto w sobie wyrobić, ponieważ dzięki nim nie tylko będzie wszystkim kierowcom łatwiej się poruszać, ale jazda będzie także przyjemniejsza i bardziej bezpieczna. Kto raz zazna ruchu w kraju zachodnim, na pewno będzie propagował nabieranie powyższych nawyków na polskiej drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA