REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo. Są bowiem drogi, na których po ich wprowadzeniu zwiększyła się liczba wypadków.  Fot. Fotolia
Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo. Są bowiem drogi, na których po ich wprowadzeniu zwiększyła się liczba wypadków. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary mają poprawić bezpieczeństwo na drogach, przy których są ustawione. Czy rzeczywiście tak jest? Jak przekłada się liczba fotoradarów na statystyki wypadków?

Większość kierowców zapytanych w ramach Wielkiego Testu Drogowego o to czy fotoradary zwiększają bezpieczeństwo odpowiedziało przecząco, część z nich stwierdziła natomiast, że wszystko zależy od ich lokalizacji, bo niestety nie zawsze jest ona uzasadniona. Ile właściwie jest w Polsce masztów fotoradarowych? Obecnie w naszej bazie znajduje się ich 1559. Oczywiście nie wszystkie z nich zawierają urządzenia pomiarowe. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Ponieważ na ten moment nie wiemy, które z nich zostaną ostatecznie zlikwidowane, a które uzupełnione o urządzenia, informujemy naszych użytkowników o wszystkich masztach.                 

REKLAMA

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru – lepiej się nie przyznawać

Drogi o największej liczbie fotoradarów

Najwięcej masztów fotoradarowych znajduje się w województwie mazowieckim, wielkopolskim i śląskim – w każdym z nich jest ich ponad 130. Po drugiej stronie zestawienia znajdują się województwa świętokrzyskie, opolskie i podlaskie (od 33 do prawie 60 fotoradarów). Mimo, iż województwo śląskie znajduje się w pierwszej trójce województw z największą liczbą fotoradarów, niezmiennie dochodzi w nim do największej liczby wypadków. W 2012 roku było ich 4 675. Kolejne dwa miejsca zajmują województwa małopolskie i łódzkie (prawie 4 tys. wypadków), w każdym z nich znajduje się ponad 100 masztów fotoradarowych.

Niebezpieczne drogi a liczba fotoradarów

Z zeszłym roku najwięcej wypadków miało miejsce na krajowej siódemce – 531. Trochę mniej na drogach nr 1 i 8 – ponad 460 wypadków. Na tych dwóch drogach znajduje się też najwięcej fotoradarów – po 21 urządzeń. Porównując dane z roku 2011 można zauważyć, że w przypadku większości dróg z tego zestawienia (Najniebezpieczniejsze drogi wg Raportu o ruchu drogowym 2012)  liczba wypadków spadła.
W niektórych jednak przypadkach mimo sporej liczby fotoradarów, liczba wypadków zwiększyła się lub pozostała bez zmian. Przykładem jest tutaj droga nr 92, na której znajduje się 16 fotoradarów, a mimo to liczba wypadków nie uległa zmianie. A także drogi nr 79 (14 fotoradarów)  i 12 (13 fotoradarów), na których doszło do większej liczby wypadków niż przed rokiem. Co ciekawe, na drodze do której dochodzi do największej liczby wypadków znajduje się 16 masztów fotoradarowych i dokładnie tyle samo jest ich na drodze nr 92, gdzie liczba wypadków w zeszłym roku była mniejsza o prawie 400 (134 wypadki). Na drogach nr 2 i 7 o ponad 2 razy mniejszej liczbie fotoradarów również sytuacja w kwestii wypadków się nie zmieniła.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływ radarów na poziom bezpieczeństwa

REKLAMA

Pojawia się więc pytanie, na ile fotoradary są skuteczne i czy generalna tendencja do zmniejszania się liczby wypadków wynika z ich działalności czy może z innych czynników. Fotoradary budzą spore wątpliwości  kierowców. Popularne wśród nich jest przekonanie, że służą one raczej łataniu budżetu, a co więcej nie są w stanie złapać pirata drogowego na gorącym uczynku. Zarejestrują go i poniesie on konsekwencje, ale mandat wystawiony na podstawie zdjęcia to mandat zaoczny. Kierowca może więc mimo przekroczenia prędkości jechać dalej i co gorsza spowodować wypadek.

Co więcej, fotoradary spełniają swoją rolę tylko na niewielkim odcinku drogi. W oparciu o dane pochodzące z urządzeń GPS znajdujących się w autach naszych użytkowników przeprowadziliśmy analizę zachowań kierowców w pobliżu fotoradarów. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, z Yanosik.pl – Wynika z niej, że kierowcy zaraz po ich minięciu zwiększają prędkość. Fotoradary spowalniają ich więc jedynie na odcinku około 200 – 300 metrów. Dodatkowo fotoradary paradoksalnie mogą przyczyniać się do wypadków, ze względu na opisane wyżej zachowanie kierowców, które zaburza płynność jazdy i może powodować stłuczki.

Zobacz też: Pomiar prędkości „na oko” – czy Policja ma do tego prawo?

Co w takim razie zamiast fotoradarów?

Ankietowani podczas wspomnianego wcześniej Wielkiego Testu Drogowego wśród innych metod dbania o bezpieczeństwo na drogach wymienili przede wszystkim polepszenie stanu dróg, budowanie obwodnic i autostrad, jak również solidniejsze szkolenie dla kierowców
i szerzenie wśród  nich świadomości poprzez różne kampanie społeczne, tworzenie kładek dla pieszych oraz bardziej adekwatne do warunków oznaczenia z ograniczeniami prędkości.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA