REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.
Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przekroczenia prędkości to jedne z najczęściej popełnianych wykroczeń na polskich drogach. Kierowcy, którzy nie zdejmą w porę nogi z gazu, mogą zostać ukarani mandatem w wysokości nawet do 500 zł, a ci którzy przekroczą prędkość o ponad 50 km/h pożegnają się z prawem jazdy na 3 miesiące, chyba że udowodnią, że działali w stanie wyższej konieczności.

Przepisy kodeksu drogowego jednoznacznie stanowią, że w godzinach od 5.00 do 23.00 w terenie zabudowanym, kierowcy mogą poruszać się z prędkością do 50 km/h, chyba że znaki drogowe stanowią inaczej. W godzinach od 23.00 do 5.00 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h, oczywiście o ile znaki drogowe nie stanowią inaczej.

REKLAMA

Jaka kara za przekroczenie prędkości?

Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym może zostać ukarane mandatem karnym połączonym z ,,odznaczeniem'' kierowcy punktami karnymi, a także w pewnych sytuacjach czasową utratą prawa jazdy. Zgodnie z taryfikatorem mandatów kierowca może zostać ukarany mandatem karnym w wysokości od 50 do 500 zł, w zależności od tego jak bardzo przekroczył prędkość. Wygląda to następująco:

  • do 10 km/h: 50 zł;
  • 11-20 km/h: od 50 do 100 zł;
  • 21-30 km/h: od 100 do 200 zł;
  • 31-40 km/h: od 200 do 300 zł;
  • 41-50 km/h: od 300 do 400 zł;
  • 51 km/h i więcej: od 400 do 500 zł.

Za przekroczenie prędkości kierowca może dostać maksymalnie 10 punktów karnych. Każdy kierowca może zebrać maksymalnie 24 punkty karne (młody kierowca - maks. 20 pkt.) - później zostanie mu odebrane prawo jazdy.

  • od 11 do 20 km/h – 2 punkty karne
  • od 21 do 30 km/h – 4 punkty karne
  • od 31 do 40 km/h – 6 punktów karnych
  • od 41 do 50 km/h – 8 punktów karnych
  • ponad 50 km/h – 10 punktów karnych

Warto zaznaczyć, że w przypadku jednoczesnego popełnienia kilku naruszeń przez kierowcę punkty im odpowiadające sumuje się. Jeżeli suma punktów odpowiadających naruszeniom przekracza 10, osoba ta otrzymuje 10 punktów.

Kiedy zatrzymane zostanie prawo jazdy?

REKLAMA

Sankcją znacznie poważniejszą niż mandat i punkty karne jest odebranie kierowcy prawa jazdy na okres 3 miesięcy. Kara ta jest stosowana wobec kierowców, którzy dopuścili się przekroczenia dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym.  Prawo jazdy zatrzymuje policjant - decyzję w tym przedmiocie wyda starosta, a decyzji zostaje nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić, że odebranie prawa jazdy jest stosowane wyłącznie wobec kierowców, którzy dopuścili się wskazanego przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym - nie można odebrać prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym, a więc np. na drodze ekspresowej. Co więcej, przekroczenie prędkości musi być większe niż 50 km/h - oznacza to, że mając 100 km/h na liczniku w terenie zabudowanym policjant nie zabierze prawka, ale jadąc z prędkością 101 km/h należy liczyć się z czasową utratą dokumentu.

Jeżeli  kierowca, któremu zabrano prawo jazdy na 3 miesiące zostanie przyłapany na prowadzeniu pojazdu, okres 3 miesięcy zostanie przedłużony do 6 miesięcy. Warto wiedzieć, że okresy o których tu mowa biegną od momentu od momentu zwrotu prawa jazdy do siedziby organu, chyba, że dokument prawa jazdy został fizycznie zatrzymany przez policję na miejscu zdarzenia (w takiej sytuacji okres ten liczy się od momentu jego zatrzymania).

Dla bardzo niezdyscyplinowanych kierowców, którzy prowadzą auto mimo 6-miesięcznego zakazu przewidziana jest wyjątkowa sankcja - starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem, co wiąże się z koniecznością ponownego zdawania egzaminu.

Stan wyższej konieczności

Kierowca, który przekroczył prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym (lub miał nadbagaż pasażerów) może ,,ocalić'' prawo jazdy tylko jeżeli udowodni, że działał w tzw. stanie wyższej konieczności. Działalnie kierowcy musiało zmierzać w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa tego nie można było uniknąć inaczej, a poświęcone dobro w postaci bezpieczeństwa na drodze przedstawiało wartość niższą od dobra ratowanego. Przykładowo, kierowcy pędzącemu na złamanie karku przez miasto z rodzącą na tylnej kanapie samochodu żoną, prawo jazdy nie powinno zostać odebrane.  

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 978 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 z późn.zm.)         

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA