REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy samochód może zostać odholowany?
Kiedy samochód może zostać odholowany?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy samochód może zostać odholowany? Jak się zachować, gdy widzimy jak nasz pojazd jest wywożony przez służby miejskie? Oraz, w jakiej sytuacji odholowane auto przejdzie na własność Skarbu Państwa?

Przyjechaliśmy samochodem do pracy, na uczelnię albo wybraliśmy się do miasta, by załatwić jakąś sprawę. Parkujemy nasze auto, a po pewnym czasie powracamy i okazuje się, że samochodu nie ma! Co się stało? Istnieją dwie możliwości: albo auto zostało skradzione, albo odholowane przez miejskie służby. Oczywiście w naszym interesie jest jak najszybsze wyjaśnienie przyczyny zniknięcia pojazdu.

REKLAMA

Jeśli zaparkowaliśmy samochód w sposób prawidłowy, to niestety najbardziej prawdopodobna jest kradzież auta. W takim przypadku rzecz jasna musimy jak najszybciej powiadomić o tym smutnym fakcie Policję.

Jeżeli zaś nasze auto zaparkowaliśmy w sposób nieprzepisowy, to istnieje szansa, że uda się nam je odzyskać, chociaż będzie to kosztowne.

Zobacz też: Kary za parkowanie miejscu dla niepełnosprawnych w 2017 roku

Kiedy pojazd może zostać odholowany?

Ustawa Prawa o ruchu drogowym określa ściśle przypadki, w których policja, straż miejska, a także służby prowadzące akcję ratunkową mogą usunąć pojazd z drogi. Stanowi o tym art. 130a:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela, na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty (zgodnie z art. 130a ustawy) w przypadku:

(wymieniamy tylko te punkty, które dotyczą parkowania)

1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;

4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy;

5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

Zobacz też: Ile kosztuje odholowanie samochodu przez straż miejską w 2017 roku?

III. Ponadto pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.

Oznacza to, że nasze auto może być odholowane, jeżeli zaparkowaliśmy je np. w obrębie skrzyżowania i ogranicza ono widoczność albo na przejściu dla pieszych.

Pojazd zostanie odholowany również w sytuacji, kiedy zajęliśmy (nie mając do tego uprawnień) miejsce postojowe przeznaczone dla inwalidy.

Auto może zostać usunięte także w przypadku, jeżeli zostało zaparkowane w obszarze obowiązywania znaku B-36 „Zakaz zatrzymywania się” z umieszczoną pod nim tabliczką T-24 uprzedzającą o możliwości odholowania pojazdu na koszt właściciela.

Kiedy samochód może zostać odholowany?

Kiedy samochód może zostać odholowany?

W wyjątkowych wypadkach nasz samochód może zostać usunięty, jeśli np. utrudnia dojazd do budynku wozom bojowym straży pożarnej, w razie prowadzenia akcji gaśniczej. Wówczas jednak poniesiemy koszty odholowania tylko wówczas, gdy był on zaparkowany nieprawidłowo.

Zobacz też: Czy można parkować na "awaryjnych"?

Co robić jeśli zauważymy, że na miejscu, w którym zaparkowaliśmy, nie ma naszego auta?

REKLAMA

Powinniśmy zadzwonić do straży miejskiej (tel. 986) albo do policji (tel. 997) i spytać, czy nasz samochód został odholowany. Obie te służby mają wykazy usuniętych pojazdów. Jeżeli okaże się, że naszego samochodu nie ma w takim wykazie, to od razu zgłaszamy jego kradzież. Jeśli jest, musimy udać się do siedziby policji lub straży miejskiej.

Za nieprawidłowe parkowanie zostaniemy najprawdopodobniej mandatem, który może nas kosztować od 100 do 1000 złotych w zależności od rodzaju popełnionego wykroczenia związanego z parkowaniem. Nałożona też zostanie na nas opłata za odholowanie, która maksymalnie wynosi 485 złotych za samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Ponadto będziemy musieli wnieść opłatę za przechowywanie pojazdu na parkingu depozytowym. Wynosi ona 39 złotych za każdą dobę. Jeśli zatem odbierzemy samochód dopiero następnego dnia, to zapłacimy za parking depozytowy 78 zł.

Uwaga! Może okazać się, że funkcjonariusze, którzy zajmują się rozliczaniem kierowców usuniętych pojazdów, pracują np. tylko do godziny 16:00. Jeżeli nie zdążymy, będziemy mogli załatwić tę sprawę dopiero następnego dnia.

Po załatwieniu formalności kolejna czynność to dokonanie opłaty za usunięcie pojazdu na poczcie lub banku. Dowód wpłaty powinien zawierać imię i nazwisko albo nazwę właściciela pojazdu oraz numer rejestracyjny samochodu. Z tym dowodem wpłaty pojedziemy na wskazany nam parking depozytowy. Czasami może on być zlokalizowany na peryferiach miasta albo nawet po za miastem. Nie zawsze też pojazd można odebrać o każdej porze doby.

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Jak się zachować w sytuacji, gdy widzimy jak odholowują nasze auto?

Zazwyczaj wybiegamy z domu i próbujemy uprosić strażnika albo policjanta, aby nam darowali wykroczenie, oczywiście deklarując, że zaraz stąd odejdziemy. Niewiele to nam jednak pomoże. Jeżeli samochód znajduje się już na lawecie, to może zostać z niej zdjęty, ale i tak będziemy musieli zapłacić za przyjazd holownika. Podobnie będzie w sytuacji, gdy holownik dopiero wyjechał ze swojej bazy, ale został wezwany przez policjanta lub strażnika miejskiego do naszego samochodu.

Określa to art. 130a ust 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu.

W przypadku samochodu osobowego lub innego samochodu o dmc do 3,5 t opłata wynosi w tym przypadku 239 zł.

właściciel i użytkownik pojazdu ponoszą koszty odholowania

REKLAMA

Z kolei art. 130a ust. 10h stanowi, że koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu, powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania, ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 10d i 10i. Jednakże, zgodnie z ust. 10i tego artykułu, jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 10h. Zatem rozstrzygnięcie związane z odstąpieniem od usunięcia pojazdu dotyczy obowiązku solidarnego stron.

Jeśli więc usunięty samochód nie należy do nas, ale jest pojazdem wypożyczonym albo firmowym, to wówczas obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie pojazdu obciąża solidarnie jego właściciela i osobę, która auta używała.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Jeśli nie odbierzemy auta z parkingu możemy je stracić

Są to oczywiście przypadki wyjątkowe, ale może zdarzyć się, że np. zaparkowaliśmy samochód w sposób utrudniający ruch i wyjechaliśmy do pracy do innego miasta albo za granicę na dłuższy czas. Trzeba pamiętać, że po upływie 3 miesięcy od usunięcia pojazdu prezydent miasta występuje do sądu z wnioskiem o przejście własności pojazdu na skarb państwa.

Po upływie 6 miesięcy od usunięcia pojazdu na mocy ustawy uznaje się ten pojazd za porzucony.

Zobacz też: Strefy płatnego parkowania a mandaty

Lepiej nie dawać powodu do usunięcia samochodu

Jak widzimy konsekwencje odholowania auta są dość przykre, gdyż uszczupli to nasz portfel o kilkaset złotych, a także oznacza sporo czasochłonnych formalności i emocji. Z drugiej strony takie dolegliwości słusznie należą się tym kierowcom, którzy parkują swoje auta w sposób bezmyślny i egoistyczny, utrudniając ruch innym, a nawet stwarzając zagrożenie. Wniosek jest prosty: o wiele lepiej jest parkować nasz samochód zgodnie z przepisami, gdyż wówczas na pewno nie będziemy musieli bać się jego odholowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA