REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Jerzy Bitner
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia zatrzymywania się na poboczy nie jest jednoznaczna. Kiedy wolno zatrzymać się na poboczu, a kiedy należy zatrzymać się na jezdni?

Większość kierowców zdaje sobie sprawę  faktu, że zabronione jest zatrzymywanie pojazdu na autostradzie i drodze ekspresowej. A jak przepisy regulują zatrzymywanie pojazdu na pozostałych drogach?

REKLAMA

Na obszarach zabudowanych, w miastach i miejscowościach, sprawa jest dosyć prosta. Zatrzymywania zabraniają znaki pionowe B-36 „zakaz zatrzymywania się”. Ponadto przepisy określają, w jakich innych miejscach nie wolno nam zatrzymywać się. A co z drogami pozamiejskimi, poza obszarem zabudowanym?

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

REKLAMA

W czasach, kiedy ruch pojazdów był mniejszy niż dziś, niejednokrotnie można było zobaczyć samochody stojące na poboczu. Kierowcy zatrzymywali się tam, by odpocząć, coś zjeść, pospacerować itp. Nawet autokary wycieczkowe zatrzymywały się w takich miejscach i wówczas padała komenda: „Panie na prawo, panowie na lewo”. Chodziło tu oczywiście o załatwienie potrzeb fizjologicznych w przydrożnym lasku.

Czasy zmieniły się, ruch pojazdów na drogach jest o wiele większy, ale widocznie niektórzy kierowcy nawet dzisiaj nie rozumieją, że każde zatrzymanie pojazdu na ruchliwej szosie, choćby na poboczu, stanowi bardzo poważne utrudnienie i zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Stojący na poboczu pojazd, zmusza innych kierowców do wzmożonej czujności i obserwacji. Nigdy niewiadomo, czy zza takiego auta nie wybiegnie na drogę dziecko, nie wyskoczy pies albo czy ktoś nieoczekiwanie nie otworzy drzwi od strony jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest też tajemnicą, że na wielu polskich drogach wyprzedzanie odbywa się w ten sposób, iż pojazdy wolniejsze usuwają się w kierunku pobocza, aby ułatwić ten manewr wyprzedzającemu. Stojące na poboczu auto narażone jest więc na uderzenie, jeżeli któryś z kierowców zauważy je zbyt późno albo zostanie zepchnięty na pobocze przez jakiegoś szaleńca, który wyprzedza na trzeciego. Oczywiście nie są to zachowania zgodne z przepisami, ale takie mamy na naszych drogach realia i trzeba się z nimi liczyć.

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Linia krawędziowa przerywana

Jeżeli pobocze oddziela od jezdni znak poziomy w postaci „linii krawędziowej przerywanej” (P7a), to wówczas dozwolone jest zatrzymanie pojazdu na poboczu. Nie wolno natomiast zatrzymać go na jezdni, na pasie ruchu przylegającym do pobocza. Mimo to odradzam stanowczo zatrzymywanie się na poboczu, jeżeli nie jest to bezwzględnie konieczne. Tyle mamy obecnie stacji benzynowych i przydrożnych parkingów, że naprawdę nie powinno stanowić problemu przejechanie jeszcze kilometra lub dwóch, aby urządzić postój w miejscu o wiele bardziej bezpiecznym.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Linia krawędziowa ciągła

REKLAMA

Jeżeli pobocze oddzielone jest od jezdni znakiem poziomym „linia krawędziowa ciągła” (P7b) to wówczas zatrzymanie pojazdu zabronione jest zarówno na jezdni, jak i na poboczu. W takiej sytuacji w ogóle nie wolno wjeżdżać nam na pobocze, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnej, np. awarii pojazdu.

Niestety, w naszym kraju niewielu chyba kierowców wie, co oznacza linia krawędziowa ciągła wyznaczająca pobocze. A na takich właśnie poboczach w okresie letnim często stoją przydrożne kramiki z owocami, grzybami itp. No i oczywiście znajdują się kierowcy, którzy zatrzymują tam swoje auta, w dodatku często prawymi kołami na poboczu, a lewymi na jezdni. Jest to karygodne i bardzo niebezpieczne postępowanie.

Kwestie dopuszczalności zatrzymywania pojazdu na poboczu i na jezdni reguluje Art. 49. Ust. 1. pkt. 5 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: „Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA