REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
parking Fot. Fotolia
parking Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za źle zaparkowane auto potrafi być kosztowny. Co więcej, kierowcy aut często nie rozumieją powodów z jakich został na nich nałożony.

Poprawnie zaparkowane auto

Część kierowców prawdopodobnie nie zdaje sobie sprawy z popełnianych w trakcie zatrzymania błędów. Uświadamia im to dopiero upomnienie lub mandat od stróżów prawa. Warto pamiętać, że w kwestii tej Kodeks Drogowy pozostaje bezwzględny i dokładnie opisuje powinności zmotoryzowanych. Kierowca jest zobowiązany przede wszystkim do zatrzymania pojazdu w takim miejscu, w którym jest on widoczny dla innych zmotoryzowanych, nie utrudnia ruchu ani nie zagraża bezpieczeństwu. Niedopełnienie tego obowiązku grozi mandatem w wysokości od 100 do nawet 300 złotych. Oczywiście kierowca nie może zatrzymywać się tam, gdzie zakazują tego znaki drogowe. Naruszenie zakazu postoju zubożeje portfel o nawet 100 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: Gdzie zakazany jest postój samochodu?

Nie zagradzaj chodnika autem

Choć nie wszyscy o tym wiedzą, prawo nakłada na kierowców obowiązek zabezpieczenia pojazdu przed możliwością uruchomienia go przez osoby trzecie. Innymi słowy: kierowca musi chronić pojazd przed dostaniem się w niepowołane ręce czyli np. przed kradzieżą. Zamykanie samochodu i zasuwanie szyb to podstawa. Pozostawienie na chodniku 1,5 metra przestrzeni dla pieszych jest nie tylko dobrym obyczajem, ale także obowiązkiem kierowcy. Jego niedopełnienie może oznaczać 100 złotową karę. – Warto dobrze zastanowić się też w jakim stanie jest pojazd, którym chcemy gdzieś zaparkować – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Kodeks Drogowy w artykule 50a mówi jasno: pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest on używany może być usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję, ale na koszt właściciela – zaznacza Florkowska.

Zobacz też: Niezapłacony mandat - jakie będą konsekwencje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejsca, na których nie można parkować

Kluczową informacją dla zmotoryzowanych jest lista miejsc i sytuacji, w których prawo zabrania zatrzymania i postoju. Katalog ten jest dosyć rozbudowany.  Gdzie nie można się zatrzymać? Chodzi tu m.in. o przejazdy kolejowe, tramwajowe, skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Zabrania się także zatrzymania w tunelu na moście, wiadukcie czy ścieżce rowerowej. Niedopuszczalne jest też (praktykowane przez niektórych zmotoryzowanych) zatrzymanie przy zatoce na przystanku. Kierowcy nie mogą też zatrzymywać się na przejściu dla pieszych. Z postojem sprawa wygląda nieco inaczej. Nie można zaparkować samochodu w miejscu w którym może on utrudniać wjazd i wyjazd np. z bramy. Niedopuszczany jest także postój samochodu, w  punkcie w którym utrudnia on dostęp do innego, prawidłowo zaparkowanego pojazdu. Dlatego lepiej poświecić trochę czasu na znalezienie miejsca na parkingu niż zastawić swoim pojazdem inne auto. Nie dosyć, że rozzłościmy tym właściciela zblokowanego pojazdu to dodatkowo sprowadzimy na siebie mandat w wysokości 100 złotych. Warto pamiętać, że niedopuszczalny jest postój przed i za przejazdem kolejowym, a także w strefie zamieszkania. Oczywiście kierowcy nie mogą zapomnieć, że na drogach ekspresowych i autostradach postój i zatrzymanie są możliwe tylko i wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA