REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy znają znaczenie sygnalizatorów kierunkowych S-3, a w szczególności zasady zawracania na takich skrzyżowaniach. Nie można też wykluczyć, że są tacy zmotoryzowani, którzy te zasady świadomie lekceważą. Tak czy owak warto przypomnieć znaczenie sygnalizatorów kierunkowych i uzmysłowić kierowcom, jakie zagrożenie może w pewnych sytuacjach spowodować niezastosowanie się do wskazań tych sygnalizatorów.
Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zasady związane z zakazem skręcania i zakazem zawracania

REKLAMA

Zielony sygnał na sygnalizatorze kierunkowym S3 dotyczącym skręcania w lewo zezwala wyłącznie na skręcanie, natomiast nie upoważnia kierującego do zawracania. Dlaczego jest to takie ważne? Zobaczmy, jakie skutki może spowodować zlekceważenie tej zasady:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

REKLAMA

W dolnej części rysunku, na skrzyżowaniu widzimy sygnalizator kierunkowy S3 zezwalający obecnie na skręcanie w lewo. Taki sam sygnalizator umieszczony jest po przeciwnej stronie skrzyżowania. Zielony samochód osobowy i autobus jadą prawidłowo, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora, natomiast kierowca niebieskiego samochodu wykonuje manewr zawracania. W tym samym czasie wlotem skrzyżowania po lewej stronie rysunku nadjeżdża czerwone auto i wykonuje skręt warunkowy, albowiem sygnalizator wyświetla sygnał czerwony wraz z zieloną strzałką.

Dochodzi do sytuacji kolizyjnej. § 96 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi wprawdzie, że skręcanie (podczas wyświetlania sygnału czerwonego i zielonej strzałki) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zobacz też: Pierwszeństwo podczas zawracania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej jednak strony niebieski samochód jedzie w sposób nieprawidłowy, gdyż nie powinien zawracać i znaleźć się na torze jazdy auta czerwonego. Łatwo o kolizję w takiej sytuacji, a rozstrzygnięcie o winie będzie trudne i zapewne obciąży obu kierujących.

Bywają jednak sytuacje znacznie bardziej niebezpieczne. § 97 ust. 3 tego samego rozporządzenia głosi z kolei: Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Innymi słowy, sygnalizator kierunkowy niejako gwarantuje nam bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie, a to oznacza, że nie musimy upewniać się, czy jakiś pojazd nie znajdzie się na naszym torze jazdy, a więc skrzyżowanie możemy przejechać szybko i sprawnie.

Tym bardziej niebezpieczne może okazać się zawracanie w takiej sytuacji, jaką pokazujemy na rysunku 2.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

REKLAMA

Widzimy tu, w dolnej części rysunku, sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w lewo. Z kolei na poprzecznym wlocie skrzyżowania po lewej stronie umieszczony jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Taki układ sygnalizacji pozwala na bezkolizyjne skręcanie pojazdów.

Kierujący zielonym samochodem pojechał prawidłowo, natomiast kierowca niebieskiego auta wykonuje w sposób nieuprawiony manewr zawracania. W ten sposób dochodzi do kolizji z czerwonym autem, dla którego wyświetlany jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Kierowca czerwonego samochodu widząc taki sygnalizator pewnie wjeżdża na skrzyżowanie, bo w tej sytuacji nie wykonuje skrętu warunkowego, ale ma pełne prawo bez zatrzymania się przed sygnalizatorem wjechać na skrzyżowanie.

Nagle tuż przed maska jego auta pojawia się niebieski samochód. W takiej sytuacji w razie zderzenia wina kierowcy tego niebieskiego samochodu będzie oczywista i wyłączna.

Zawracanie na skrzyżowaniu, na którym funkcjonują sygnalizatory kierunkowe jest możliwe tylko wówczas jeżeli sygnalizator ma taką postać:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze kierunkowym zezwala zarówno na skręcanie w lewo, jak i zawracanie. Popatrzmy na kolejny rysunek:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

W tej sytuacji kierujący niebieskim samochodem może śmiało zawracać, gdyż możliwość wyjechania pojazdu z drogi poprzecznej nie istnieje.

Są również sygnalizatory S-3 zezwalające wyłącznie na zawracanie, natomiast nie uprawniające do skręcania w lewo.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze zezwala tylko na zawracanie.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Przyjrzyjmy się uważnie sytuacji na tym skrzyżowaniu. Tym razem kierujący niebieskim samochodem pojechał prawidłowo, natomiast błąd popełnił kierowca zielonego auta. Wykonał on bowiem manewr skręcania w lewo, co przy widocznej na rysunku organizacji ruchu na skrzyżowaniu może doprowadzić do zderzenia z prawidłowo jadącym autobusem.

Żywię nadzieję, że prezentacja powyższych sytuacji przekonała naszych Czytelników, dlaczego tak ważne jest ścisłe stosowanie się do wskazań sygnalizatorów kierunkowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA