REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA
Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia włączania lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo stanowi kość niezgody między kierowcami ponieważ nie została rozstrzygnięta w przepisach. Z pomocą przychodzi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, który orzekł że przy wjeździe na rondo nie ma konieczności włączania lewego kierunkowskazu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie orzekł o braku konieczności włączania lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondzie. WSA stwierdził, że rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania.

REKLAMA

Brak kierunkowskazu na rondzie przyczyną niezaliczenia egzaminu

REKLAMA

Sprawa, w której orzekł WSA dotyczyła egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B. W czasie drugiej części egzaminu praktycznego (jazda miejska) egzamin Z.K. został przerwany przez egzaminatorkę z tej przyczyny, że w jej ocenie Z.K. dwukrotnie źle wykonał to samo zadanie egzaminacyjne, które polegało na wykonaniu manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. Egzaminatorka stwierdziła, że w obu przypadkach błąd polegał na nie włączeniu lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo.

Z.K. odwołał się do Marszałka Województwa Lubelskiego, który przyznał mu rację i unieważnił egzamin. Jak stwierdził Marszałek egzaminowany poruszał się w ruchu okrężnym i włączenie lewego kierunkowskazu przy dojeżdżaniu do ronda nie jest wymagane.

REKLAMA

Z uwagi na decyzję Marszałka egzaminatorka wniosła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO).  SKO podtrzymało decyzję Marszałka argumentując, że stosownie do § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku zatem przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu. Zmiana kierunku ruchu następuje dopiero przy opuszczaniu skrzyżowania o ruchu okrężnym i dopiero wtedy należy zasygnalizować manewr włączeniem prawego kierunkowskazu.

Kolegium wskazało, że brak obowiązku włączenia kierunku nie dotyczy sytuacji, gdy wjazd na takie skrzyżowanie jest połączony ze zmianą pasa ruchu - w przypadku konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany pasa na samym skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym SKO stwierdziło, że egzaminatorka dokonała niewłaściwej oceny i nakazało unieważnienie egzaminu. Egzaminatorka jednak postanowiła walczyć dalej i zaskarżyła do WSA decyzję SKO.

WSA: rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie

WSA w Lublinie poparł argumentację SKO. Sędziowie zgodzili się, że w zaistniałej sytuacji nie ma mowy o dwukrotnym błędnym wykonaniu przez egzaminowanego zadania z uwagi na to, że przy wjeździe na rondo egzaminowany nie musiał zmieniać ani kierunku jazdy, ani pasa ruchu, a więc nie pojawił się obowiązek zasygnalizowania manewru zmiany kierunku jazdy.

Sąd powołując się na § 36 rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych stwierdził, że współwystępowanie znaku C-12 "ruch okrężny" ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" skutkuje tylko tym, że wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu - nie zmienia to tego, że ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12.

WSA przyznał więc rację Kolegium w tej kwestii, że rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować.

Opracowano na podstawie:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 25 stycznia 2018 r. (sygn. akt III SA/Lu 326/17)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA