REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto może nas zatrzymać do kontroli?

Piotr Mieszkowski
fot. Straż Miejska
fot. Straż Miejska

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola drogowa kojarzy się nieodzownie z policją drogową. Jednak nie tylko policjanci mogą zatrzymać nas do kontroli. Może to zrobić także: inspektor transportu drogowego, żołnierz, leśnik czy strażnik miejski, gminny lub funkcjonariusz straży granicznej.

Wszyscy kierowcy przyzwyczajeni są do faktu, że mogą być zatrzymani do kontroli drogowej przez policję. Kontroli nie musi jednak dokonywać tylko umundurowany policjant. Może on być po cywilnemu, lecz wówczas może zatrzymać auto tylko w terenie zabudowanym. Pozostali funkcjonariusze powinni być zaś umundurowani, choć są od tej reguły wyjątki.

REKLAMA

Postrachem zawodowych kierowców, szczególnie tych prowadzących ciężarówki i autobusy są tzw. krokodyle, czyli funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Zadaniem Inspekcji jest kontrola przestrzegania przepisów w zakresie szeroko rozumianego transportu drogowego. Kontroli ITD podlegają w szczególności kierowcy wykonujący krajowy i międzynarodowy transport drogowy.

Zobacz również: Koniec z redukowanie punktów karnych?

REKLAMA

Zatrzymać może także żołnierz, ponieważ Żandarmeria Wojskowa jest także uprawniona ustawowo do zatrzymywania kierowców. Żandarmi nie mogą jednak dokonywać kontroli drogowej, do tego potrzebny jest już policjant. Dlatego spotykane są patrole mieszane żandarmerii i policji.

Strażnicy miejscy mogą karać za wykroczenia drogowe, które rejestrowane są przy pomocy fotoradarów oraz kamer. Jeżeli naruszymy przepisy ruchu drogowego, straż miejska może nas skontrolować i powstrzymać przed dalszą jazdą do czasu przybycia policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonariusze Służby Celnej mają uprawnienia do zatrzymywania pojazdów znajdujących się w strefie nadgranicznej. Mogą sprawdzać dokumenty, przeszukać nasze auto, skontrolować paliwo w zbiorniku oraz zabronić dalszej jazdy. Funkcjonariusze Straży Granicznej mają zaś uprawnienia do wylegitymowania kierowcy, zbadania alkomatem. Mogą także sprawdzić stan techniczny pojazdu, jego wyposażenie oraz ładunek.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Do pewnych czynności kontrolnych względem kierowców uprawnieni są także umundurowani strażnicy leśni czy parkowi. Mogą oni zatrzymywać kierowców pieszo lub oznakowanym pojazdem służbowym. Prawo do kontrolowania kierowców przysługuje im jedynie na terenach podlegających ich właściwości np. na terenach lasów czy parków narodowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA