REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Direct Vision Standard w Londynie: Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV

Aplikantka radcowska w Trans Lawyers Kancelaria Prawna
Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV). 

Podstawa wprowadzonych zmian wynika z problemu, jakim okazuje się zbyt mała widoczność wszelkich obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdów ciężarowych – w tak zwanym martwym polu widzenia, co w konsekwencji prowadzi do wielu wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. 

REKLAMA

HGV i DVS czyli właściwie o czym mowa? 

Poniżej krótki słowniczek:

  • DVS – Direct Vision Standard – standard widzenia bezpośredniego, są to przepisy – wytyczne, które określają m.in. wymogi dotyczące liczby gwiazdek bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t (DVS star rating) 
  • HGV Safe System – bezpieczny system pojazdów ciężarowych, który dotyczy głównie pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t, które posiadają zero gwiazdek bezpieczeństwa i wymagają dodatkowego doposażenia.
  • HGV Safety Permit – zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych wydawane dla każdego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12 t, które spełnia wytyczne DVS star rating

Gwiazdki bezpieczeństwa DVS

Aktualnie pojazdy mogą otrzymać od jednej (najsłabsza bezpieczna widoczność) do pięciu (najlepsza bezpieczna widoczność) gwiazdek bezpieczeństwa. Informacja o ilości gwiazdek posiadanych przez dany pojazd jest udzielana przez producenta pojazdu. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa – należy doposażyć auto, celem wyeliminowania martwego pola widzenia. Bez względu czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę, czy żadnej, przed wjazdem do Londynu, wymagane jest uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV Safety Permit). 

Jak uniknąć mandatu za wjazd do strefy HGV Safety Permit?

REKLAMA

Konieczna jest rejestracja pojazdu w systemie DVS i HGV Safety Permit. Wszystko odbywa się elektronicznie przy wykorzystaniu formularza dostępnego online. Proces rejestracji, w zależności czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę bezpieczeństwa, czy żadnej przebiega bardzo podobnie, choć nie jest taki sam. 

Jeśli pojazd posiada przynajmniej jedną gwiazdkę najprawdopodobniej będzie znajdować się w bazie Transport for London, co umożliwi przejście od razu do procesu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa bądź nie jest zarejestrowany w londyńskiej bazie wówczas w pierwszej kolejności należy przejść przez etap samocertyfikacji a następnie do etapu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co należy przygotować, aby cały proces rejestracji przebiegł pomyślnie? Wymagany będzie dowód rejestracyjny, certyfikat producenta w zakresie ilości posiadanych przez pojazd gwiazdek bezpieczeństwa oraz dwa zdjęcia pojazdu, na których będzie widoczne całe doposażenie pojazdu tj 

  • system monitorujący
  • lusterka klasy V, jak i VI
  • system czujników z ostrzeżeniami dla kierowcy

Czyli jest nadzieja dla polskich przewoźników, których pojazdy nie posiadają żadnej gwiazdki bezpieczeństwa? 

Oczywiście! Kluczowe będzie samodzielne doposażenie pojazdu o następujące elementy: 

  • lusterko klasy V (z prawej strony kabiny kierowcy – patrząc z siedzenia kierowcy)
  • lusterko klasy VI (na przedniej szybie po prawej stronie – patrząc z siedzenia kierowcy)
  • boczne zabezpieczenie przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu (z wyjątkiem przypadków, gdy jest to niepraktyczne lub okazuje się niemożliwe)
  • zewnętrzne naklejki obrazkowe i oznaczenia widoczne na pojazdach
  • system czujników z ostrzeżeniem dla kierowcy
  • system monitorujący (kamera)

Powyższa procedura (zgodnie z londyńskimi, aktualnymi założeniami) ma obowiązywać do października 2024 r. Po tym terminie pojazdy ciężarowe z oceną niższą niż trzy gwiazdki będą musiały spełnić wymagania Progressive Safe System, czyli posiadać sprzęt bezpieczeństwa, który nie był dostępny w 2020 r.  Co to w praktyce oznacza? Kolejne przepisy  i wymagania, które mają zostać przygotowane na podstawie konsultacji zaplanowanych na rok 2023, a których treści niestety jeszcze nie znamy. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA