REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pasy ruchu są wyznaczone na jezdni, kierowcy nie mają zazwyczaj problemów z jazdą wytyczonym torem, z trzymaniem się swojego pasa ruchu. Gorzej, gdy pasy nie są wyznaczone. Ten problem daje się dość często zauważyć zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których wykonuje się manewr skręcania w lewo i nie ma linii prowadzących. Wówczas zdarza się, że niektórzy tracą orientację i doprowadzają do kolizyjnych sytuacji.

Teoretycznie sprawa jest prosta. Utrzymanie właściwego pasa ruchu podczas jazdy nie powinna sprawić nikomu kłopotu. Tymczasem okazuje się, że w polskich realiach drogowych kłopot z kontynuacją jazdy po właściwym pasie mają nawet bardo doświadczeni kierowcy.

REKLAMA

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną dwóch jezdni jednokierunkowych o dwóch pasach ruchu. Wydawać by się mogło, że wszystko jest to proste i jasne. Jak powinien przebiegać tor jazdy samochodów? Prezentuje to rys. 2.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?

Zarówno samochód czerwony, jak i niebieski jadą swoimi pasami ruchu, przejeżdżają równolegle obok siebie przez skrzyżowanie i następnie zajmują odpowiednie pasy ruchu za skrzyżowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, nie zawsze tak jest. Bywa, że kierowca jadący prawy pasem zaczyna ścinać zakręt, jakby zapomniał, że obok niego jedzie równolegle niebieski samochód:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak prawidłowo nosić odblaski?

Powoduje to możliwość zderzenia, zmusza kierującego niebieskim samochodem do awaryjnego hamowania.

Czasem zdarza się odwrotna sytuacja: niebieski samochód zaczyna zjeżdżać od razu na prawy pas, zajeżdżając drogę czerwonemu:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można skręcić w prawo na zielonej strzałce, gdy policjant kieruje ruchem?

kierowcy, którzy twierdzą, że przecież po skręcie mogą zając dowolny pas ruchu. To prawda, ale jeżeli skręcanie odbywa się równolegle dwoma pasami ruchu, to nie wolno zajeżdżać drogi pojazdowi podążającemu sąsiednim pasem.

Przypominam, że nawet jeśli pasy ruchu nie są wyznaczone w obrębie skrzyżowania tzw. liniami prowadzącymi, to obowiązkiem kierującego jest wyobrazić sobie przebieg tych pasów:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

REKLAMA

Teoretycznie jest możliwa zmiana pasa ruchu w takiej sytuacji, ale pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi, który już znajduje się na sąsiednim pasie. W praktyce jednak podczas skręcania, jeśli na sąsiednim pasie jest dużo pojazdów, lepiej zaniechać dokonywania zmiany pasa ruchu na zakręcie. Lepiej uczynić to za skrzyżowaniem, kiedy już miniemy zakręt.

Zwracam zatem uwagę na konieczność dokładnej, starannej jazdy bez ścinania pasów ruchu i zajeżdżania innym drogi. Nie tylko stwarza to ryzyko kolizji, ale jest bardzo denerwujące dla jadących prawidłowo kierowców.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA