REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?

e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

e-TOLL: kara za brak systemu może sięgnąć 1500 zł. Co zrobić, aby zapłacić za przejazd poprawnie i nie otrzymać mandatu od KAS?

e-TOLL: kara za brak opłaty 1,5 tys. zł grozi 2 mln pojazdów!

REKLAMA

System e-TOLL w październiku roku 2021 zastąpił system viaTOLL. I choć drugie z rozwiązań przestało działać, część kierowców jeszcze nie przestawiła się na nowy system płatności. Dowód? Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów, w tym ponad 1 mln 320 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony.

REKLAMA

Tak ukształtowane statystyki sprawiają, że w e-TOLL cały czas nie zarejestrowało się blisko 2 miliony pojazdów. A to potężna luka! Kierowca każdego z nich ryzykuje pojawiając się na drodze grzywną o wysokości 1500 zł. Kara za brak opłaty eTOLL jest wysoka. Zasadnicze pytanie zatem brzmi: jak jej uniknąć? W tym materiale krok po kroku opiszemy wszystkie najważniejsze procedury i aspekty.

Jak się zarejestrować w e-TOLL?

Rejestracja w e-TOLL jest stosunkowo prosta – być może wymaga przejścia kilku kroków, ale system prowadzi kierowcę. W jaki sposób można założyć konto? Online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta albo za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Kierowca powinien przygotować dowód osobisty oraz dokumenty potwierdzające możliwość reprezentowania firmy transportowej.

REKLAMA

Niezarejestrowanie się w systemie nie ma większego sensu, ponieważ potencjalne kary są wyższe niż ceny za wjazd na autostrady. Wspomniana „eTOLLOWA dziura” może wynikać z tego, że w bazach CEPIK istnieją dłużej nieużywane pojazdy lub ciężarówki, które nie miały jeszcze okazji zjechać do bazy z zagranicy, ponieważ na stałe wykonują przewozy kabotażowe czy cross-trade – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

Skoro rejestracja w e-TOLL jest prosta, czemu jeszcze 2 miliony pojazdów nie ma swojego konta? To może być wynik problemów z funkcjonowaniem zarówno strony do logowania, jak i aplikacji e-TOLL obsługującej płatności. Użytkownicy narzekali na nagminnie wyskakujące błędy jak np. zła lokalizacja pojazdów czy znikające wpłaty na konto. Teraz sytuacja się poprawiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi kara za brak e-TOLL?

Unikanie płatności w ramach systemu e-TOLL nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie że dróg pilnuje cała armia urzędników. Krajową Administrację Skarbową przeprowadza kontrole za pośrednictwem Służby Celno-Skarbowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Do sprawdzania pojazdów używane są też srebrne Fordy Focus. Te posiadają specjalne kamery (boczne, tylne i frontowe) służące do odczytywania numerów rejestracyjnych. W efekcie mogą dokonywać kontroli, stojąc na poboczu lub podczas jazdy.

Za brak płatności e-TOLL kierujący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 250 do 1500 zł. Jest szansa na uzyskanie 100-złotowego rabatu. I nie, to nie jest żart! Kara zmaleje o dokładnie 100 zł w sytuacji, w której transportowiec wykona przelew w ramach mandatu e-TOLL do siedmiu dni od otrzymania grzywny.

e-TOLL a jazda z zakrytą rejestracją. Co wtedy?

Polscy kierowcy bardzo często lubią proste, aczkolwiek cwaniackie rozwiązania. Doszli zatem do wniosku, że skoro kontrole e-TOLL są często zdalne i opierają się na numerach rejestracyjnych, te wystarczy... zakryć podczas jazdy. Genialne? No właśnie nie! Bo choć brak numerów rejestracyjnych rzeczywiście utrudnia identyfikację pojazdu i kierowcy, nie sprawia że ta staje się niemożliwa. W odnalezieniu samochodu pomóc może naklejka na szybie lub... po prostu zatrzymanie auta na drodze.

W sytuacji, w której auto jedzie z zakrytymi numerami rejestracyjnymi, KAS zakłada że kierowca nie zarejestrował się w systemie e-TOLL i nie opłacił przejazdu drogą. W efekcie w przypadku ciężarówki z miejsca dostaje karę maksymalną wynoszącą 1500 zł.

e-TOLL a nieprawidłowe dane posiadacza pojazdu

W tym przypadku kara e-TOLL wynosi 500 zł. Kto ją otrzyma? Przede wszystkim kierowca, który podał:

  • nieprawidłowe dane posiadacza,
  • nie dołączył do rejestru odwzorowań cyfrowych – dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego (o ile nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów) i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu, świadczącego o złożeniu zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością).

Kara za oszustwo e-TOLL w aplikacji

KAS przewidziało jeszcze jedną karę w systemie e-TOLL. Mowa o sytuacji, w której kierowca aplikację do płatności lub urządzenie ustawi w taki sposób, aby pobierane były niższe opłaty. W takim przypadku na kierującego nałożony zostanie mandat wynoszący 750 zł.

Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na ZSL (zewnętrzny system lokalizujący) czy OBU (on-board unit) warto awaryjnie wyposażyć kierowcę w aplikację na telefon i zarejestrować ją jako urządzenie wspomagające dla ZSL lub OBU. W przypadku awarii któregokolwiek z urządzeń można szybko zmienić sposób nadawania danych na aplikację i dzięki temu uniknąć potencjalnych kar. Trzeba jednak pamiętać, że sama aplikacja dla kierowcy nadal zbiera średnie recenzje, wymaga sporo uwagi i odpowiednich ustawień telefonu – dodaje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

e-TOLL bez kary. Jak to zrobić?

Jednym ze sposobów na uzyskanie prawidłowo realizowanych płatności e-TOLL jest skorzystanie z systemu telematycznego. W jego ramach kierowca będzie dostawał powiadomienia o prawidłowym nadawaniu do systemu eTOLL bezpośrednio do aplikacji na telefon, która jest powiązana zarówno z ZSL, jak i OBU. W przypadku awarii urządzenia kierujący dostanie stosowne ostrzeżenie. Taki system nie wymaga również obserwowania koloru diody, jak w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku, przez co kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA