REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Polsce. Co będzie oznaczać?

Strefa czystego transportu w Polsce
Strefa czystego transportu w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Strefa czystego transportu w Polsce jest pojęciem, które już niedługo ma zostać zaktualizowane. Co zakładają nowe przepisy? Liberalizację!

Co to jest strefa czystego transportu?

Strefy czystego transportu zaczęły funkcjonować w Polsce w sierpniu 2018 roku. A wszystko za sprawą rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, w którym pojawiły się znaki D-54 "strefa czystego transportu" i D-55 "koniec strefy czystego transportu". Co to oznacza dla kierowców? Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wskazuje, że to obszar wydzielony w mieście, do którego wjazd mają wyłącznie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem ziemnym. Wyjątki? Te dotyczą służb publicznych, mieszkańców strefy oraz autobusów szkolnych i zeroemisyjnych. Kolejne wyjątki mogą uchwalić władze gminne, a w tym ustalić zasady odpłatnego wstępu dla pozostałych pojazdów.

REKLAMA

Strefa czystego transportu: przepisy mogą się zmienić!

Ministerstwo Klimatu przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ten w części dotyczyć będzie właśnie stref czystego transportu. Co on zakłada? Szereg zmian, a w tym:

  • pojazdy zasilane LPG zostaną wpuszczone do stref czystego transportu bez ograniczeń,
  • dopuszczenie do stref czystego transportu do roku 2025 pojazdów z normą emisji spalin Euro 4 - okres przejściowy zakończy się 31 grudnia 2024 roku,
  • obowiązek tworzenia stref czystego transportu w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców od 2030 roku,
  • zakaz poruszania się w strefach czystego transportu pojazdów zabytkowych.

Strefa czystego transportu a lpg. Co będą mówić przepisy?

Jednym z punktów spornych nowych przepisów o strefach czystego transportu jest wpuszczenie do nich bez ograniczeń pojazdów zasilanych LPG. Tak, gaz jest czystszym paliwem. To jednak jeszcze nie oznacza mniej toksycznych spalin. Bo jak wskazuje Związek Dealerów Samochodów, LPG są napędzane przede wszystkim pojazdy stare - które spełniają normy Euro 3 lub Euro 4. To raz. A dwa zasilanie LPG oznacza możliwość przełączenia na paliwo konwencjonalne - czyli zwiększenie szkodliwości spalin. Faktu tego nie będą w stanie sprawdzić funkcjonariusze w tracie ewentualnej kontroli pojazdów.

Strefa czystego transportu: hybryda nadal wykluczona?

O ile nowe przepisy dotyczące stref czystego transportu w Polsce są liberalne dla aut zasilanych LPG czy spełniających normę emisji spalin Euro 4, w tym samym czasie w żaden sposób nie odnoszą się do tematu hybryd. Tak, jednostka spalinowo-elektryczna nadal jest półśrodkiem. Mimo wszystko dużo mniej groźnym dla środowiska i zdrowia ludzi niż wcześniej wspomniane napędy. Szkoda, że ustawodawcy o tym nie pamiętali.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA