REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można nie zatrzymać się do kontroli drogowej?

mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
mandat policja kontrola lusterko pojazdy fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Patrol policji zawsze ma prawo sprawdzić prowadzącego i pojazd. Zatem czy można nie zatrzymać się do kontroli drogowej? Prawo przewiduje taki przypadek!

Przepisy mówią dość jasno - policja ma prawo zatrzymać pojazd do kontroli o każdej porze dnia i nocy oraz zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Szczególnie jeżeli są ku temu wyraźne przesłanki. Przykład? Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierujący samochodem znajduje się w stanie nietrzeźwości, ewentualnie pojazd jest kradziony lub nie spełnia warunków technicznych. Zatrzymanie auta oczywiście musi się kierować pewnymi zasadami. Podstawę stanowi bezpieczeństwo i prowadzącego, i funkcjonariuszy.

REKLAMA

Dbanie o bezpieczeństwo sprawia, że policjanci nie mogą zatrzymać pojazdu na środku nieoświetlonej drogi w nocy. Taki rodzaj zachowania mógłby doprowadzić do poważnego wypadku drogowego. Aby uniknąć zagrożenia, mundurowi powinni eskortować samochód radiowozem w miejsce, w którym kontrolujący i kontrolowani znajdą się poza drogą - np. na najbliższy parking lub stację benzynową. To jedna nie koniec obowiązków. Druga z zasad odnosi się bowiem do zatrzymania auta poza terenem zabudowanym w nocy.

Poza miastem i w nocy? Policja nadal ma prawo do kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, w której widoczność jest ograniczona, funkcjonariusz wedle przepisów przede wszystkim powinien dysponować wyraźnie oznakowanym pojazdem służbowym. Przepisy mówią o podświetlonym napisie policja. Poza tym musi być ubrany w mundur oraz wyraźnie i zawczasu dać prowadzącemu sygnał do zatrzymania za pomocą latarki ze światłem czerwonym lub tarczy ze światłem czerwonym bądź odblaskowym.

Kiedy zatem policjant nieumundurowany ma prawo zatrzymać pojazd? Wyłącznie w terenie zabudowanym. Co więcej, niezwłocznie po zatrzymaniu powinien przedstawić się i pokazać prowadzącemu legitymację służbową.

Przepisy bardzo jasno określają warunki zatrzymywania pojazdów przez patrole. Kierowca może skorzystać zatem z prawa do niezatrzymania się do kontroli drogowej tylko i wyłącznie w przypadku, w którym funkcjonariusze nie dopełnią któregoś z obowiązków. Taki właśnie przypadek najczęściej następuje wtedy, gdy funkcjonariusz ubrany po cywilnemu i jadący nieoznakowanym radiowozem próbuje zatrzymać samochód w nocy poza terenem zabudowanym.

W takich warunkach brak reakcji na wezwanie policjantów wynika z dbałości o własne życie i zdrowie. Mimo wszystko rodzi nadal poważne konsekwencje prawne. Jak ich uniknąć? Kierowca powinien skontaktować się z policją - osobiście, jadąc na najbliższy komisariat, ewentualnie telefonicznie poprzez numer alarmowy 112. Musi opisać dyżurnemu lub dyspozytorowi sytuację, a ten sprawdzi czy kontrolę chcieli przeprowadzić funkcjonariusze czy niepowołane do tego celu osoby.

Nie zatrzymasz się do kontroli drogowej? Zobacz co ci grozi!

Skontaktowanie się z policją jest kluczowe. Daje bowiem prowadzącemu alibi, które chroni go przed poważnymi konsekwencjami. Jak poważnymi? Niezatrzymanie się do kontroli drogowej naraża kierowcę na grzywnę wynoszącą od 20 do 5000 złotych lub karę aresztu wynoszącą od 5 do nawet 30 dni! I z wyegzekwowaniem kary nie powinno być większego problemu. Szczególnie że nawet jeżeli policjanci nie zaczną ścigać unikającego kontroli pojazdu, to zapamiętają jego numery rejestracyjne i po prostu namierzą właściciela.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • NOO
    2021-11-23 21:41:05
    oczywiście że ma prawo ale prawo jasno mówi kiedy i w jakich przypadkach oraz jak to ma przebiegać i jakie prawa ma "sprawdzany" i na co moga a czego nie sobie pozwolic milicjanci na zawołanie.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA