REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się podczas kontroli drogowej?

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Działania policji drogowej są ściśle unormowane odpowiednimi przepisami i instrukcjami. Niestety nie są one jednakowe w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.

Istnieje kilka podstawowych, uniwersalnych reguł zachowania kierowcy w czasie kontroli, przeprowadzanych przez funkcjonariuszy policji drogowej. Podstawową jest nieopuszczanie pojazdu po zatrzymaniu, aż do chwili, gdy zezwoli na to lub zażąda tego kontrolujący. Po wezwaniu do zatrzymania się należy natychmiast uruchomić właściwy kierunkowskaz, dzięki czemu funkcjonariusz będzie wiedział, że został dobrze zrozumiany przez zatrzymywanego. Następnie należy zwolnić (przyhamować) i zjechać z drogi tak, aby nie utrudniać ruchu innym pojazdom.

REKLAMA

Zobacz również: Czy można jeździć z uszkodzoną tablicą rejestracyjną?

Po zatrzymaniu się trzeba koniecznie opuścić od razu, bez wezwania, szybę po stronie kierowcy. W wielu krajach w oczekiwaniu, aż funkcjonariusz podejdzie do kontrolowanego, należy trzymać obie dłonie na kierownicy, najlepiej powyżej jej osi, aby były one dobrze widoczne. W Polsce nie jest to wymagane. Gdy funkcjonariusz podejdzie i przedstawi się, zapewne ujawni cel zatrzymania i poprosi o dokumenty. W wielu krajach zapyta wcześniej, gdzie się te dokumenty znajdują. Jeśli nie znamy języka, jakim on się posługuje, należy powoli, bez gwałtownych ruchów wskazać jedną dłonią miejsce przechowywania dokumentów. Druga dłoń cały czas spoczywa na kierownicy.

Zobacz również: Jak bezpiecznie holować samochód?

REKLAMA

Po wyjęciu i podaniu dokumentów należy zaczekać na dalsze polecenia kontrolującego. Może on odejść z dokumentami, aby sprawdzić w swoim pojeździe ich prawdziwość i inne dane, może także kazać kierowcy opuścić pojazd. Może to uczynić gestem. Trzeba się do tego zastosować. Nie można dyskutować na temat zasadności decyzji funkcjonariusza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli mamy problem ze zrozumieniem pytań lub poleceń funkcjonariusza, posługującego się językiem obcym, należy zaproponować rozmowę w znanym sobie języku, albo zażądać obecności tłumacza. Tę formułkę warto zapisać sobie w kilku językach na kartce, można wręczyć ją od razu funkcjonariuszowi, jeżeli jego słowa będą trudne do zrozumienia. Można prosić o kontakt z polskim konsulatem, jeżeli sprawa wygląda na bardzo poważną, np. gdy kierowcy lub jego pasażerom grozi areszt. W wielu krajach funkcjonariusze policji drogowej mają obowiązek znać przynajmniej jeden z głównych języków Unii Europejskiej. Najczęściej jest to angielski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA