REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowny egzamin na prawo jazdy za chaotyczną jazdę? Tak zdecydował sąd

Sebastian Tomaszewski
Ponowny egzamin na prawo jazdy za chaotyczną jazdę? Tak zdecydował sąd / fot. Nokian
Ponowny egzamin na prawo jazdy za chaotyczną jazdę? Tak zdecydował sąd / fot. Nokian
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Niedzielni kierowcy nie będą spać spokojnie. Sąd w Gliwicach uznał, że nie tylko prędkość jest problemem. Chce zabierania praw jazdy także za nieudolną i chaotyczną jazdę.

REKLAMA

Nie każdy nadaje się na kierowcę. Może to niewiarygodnie w czasach, w których 80% młodych uczniów liceum marzy, by nareszcie mieć ten magiczny dokument, a potem pierwszy samochód. Z pewnością łatwiej w kwestii finansowej zdobyć to pierwsze. A jak z innymi kwestiami zdobycia „prawka”? Według danych, Polska jest niemal na szarym końcu zestawienia zdawalności egzaminów na prawo jazdy w Europie. Według statystyk zdawalności Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, w 2016 roku egzamin teoretyczny zdało 44,46% egzaminowanych, a egzamin praktyczny już tylko 34,77%. Rozmawiając z osobami posiadającymi prawa jazdy min. 10 lat, dochodzę do wniosku, że nie zdaliby dzisiejszego egzaminu. Tłumaczą to inną formą egzaminu (na komputerze) z wyświetlającymi sytuacjami na drodze. Zamiast uczyć kursanta zachowania na drodze, przygotowuje się go tylko na zdanie egzaminu państwowego. Liczą się statyki konkretnych szkół jazdy, mniejsze znaczenie ma gotowość początkującego kierowcy do poradzenia sobie w tak  trudnych środowisku, jakim są polskie drogi.

REKLAMA

Ostatni wyrok Sądu Administracyjnego w Gliwicach zwrócił uwagę na kierowców jeżdżących nieudolnie. Na podstawie wniosku komendanta policji w Częstochowie, starosta Częstochowski podjął decyzję o ponowne skierowanie kierowcy na egzamin państwowy. Z notatki komendanta wynikało, że zachowanie kierowcy na drodze budzi poważne zastrzeżenia i może powodować niebezpieczeństwo na drodze. Co więcej, notatka urzędowa wskazuje na niezrozumienie wagi popełnionego czynu oraz brak świadomości spowodowanego zagrożenia. Jak możemy przeczytać w wyroku WSA:

„Zgodnie z art.129 ust.2 pkt 13a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, organy Policji w związku z wykonywaniem czynności w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowania ruchem i jego kontrolowania, są uprawnione do występowania do starosty z wnioskiem o skierowanie kierowcy na egzamin sprawdzający kwalifikacje, jeżeli istnieją uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do kwalifikacji tej osoby”

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie podzieliło stanowisko prezydenta. W jej uzasadnieniu czytamy, że kierujący pojazdem:

REKLAMA

„Wykazał się brakiem znajomości techniki jazdy, zmieniając pas ruchu w trakcie zatrzymywania się do kontroli, a także wykonał ten manewr w sposób niewłaściwy oraz źle ocenił odległość do krawędzi jezdni (jazda chaotyczna i nie adekwatna do sytuacji drogowej). Zjeżdżając na miejsce kontroli, zatrzymał pojazd częściowo na jezdni, na której odbywał się ruch. Policjanci dokonujący kontroli drogowej wskazali również na błędne odczytywanie przez kierującego pojazdem sygnałów świetlnych przez nich podawanych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca nie zgodził się decyzją WSA w Gliwicach. Stwierdził, że jego jedynym przewinieniem było niezapięcie pasów bezpieczeństwa. Podkreślał fakt posiadania prawa jazdy przez kilka lat oraz pełnego ubezpieczenia OC. Nigdy nie spowodował żadnej kolizji. Sąd oddalił skargę – według WSA, m.in. nawet błędne odczytywanie sygnałów świetlnych dawanych przez Policję, mogą być podstawą do odebrania kierowy uprawnień.

„Ochrona bezpieczeństwa ruchu drogowego wymaga, aby organ uprawniony do wydawania uprawnień do prowadzenia pojazdów czuwał nie tylko nad tym, aby otrzymały je osoby mające odpowiednie kwalifikacje, ale także kontrolował, czy nie utraciły one wymaganych umiejętności. Podstawą wystąpienia z wnioskiem o sprawdzenie kwalifikacji może być zarówno jedno, jak i wielokrotne naruszanie przez kierującego przepisów ruchu drogowego nawet, jeżeli w określonym czasie nie przekroczył on dopuszczalnego limitu punktów karnych” – uzasadnia WSA w Gliwicach

Źródło:

http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/ii-sa-gl-434-17/uprawnienia_do_kierowania_pojazdami_ruch_drogowy/2f2ddc6.html?q=&_symbol=603_6031&_haslo=Ruch+drogowy&_sad=Wojew%C3%B3dzki+S%C4%85d+Administracyjny+w+Gliwicach&_skarzony=Samorz%C4%85dowe+Kolegium+Odwo%C5%82awcze&_okres=2018_01

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA