Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak prawidłowo wykonać jazdę po łuku?

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?
Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?
Jerzy Bitner
W jaki sposób prawidłowo wykonać jazdę po łuku podczas egzaminu na prawo jazdy? Jakie błędy najczęściej popełniają zdający podczas jazdy po łuku?

Kontynuujemy omawianie egzaminu praktycznego na placu manewrowym. W poprzednich odcinkach opisałem, jak przebiega sprawdzenie stanu technicznego pojazdu oraz przygotowanie do jazdy. Dzisiaj zadanie, w którym będziemy mieli okazję zaprezentować, że potrafimy kierować samochodem.

Na placu manewrowym wykonujemy dwa zadania:

  • jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
  • ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

W tym odcinku zajmiemy się pierwszym z nich.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak prawidłowo wykonać jazdę po łuku?

Po przygotowaniu do jazdy egzaminator zazwyczaj poleca nam od razu przejechać na pas ruchu i ustawić auto w punkcie wyjściowym, w tzw. polu zatrzymania. Przejechanie na pas ruchu nie jest oceniane przez egzaminatora, natomiast w tym czasie mamy sposobność zapoznania się i oswojenia z samochodem w ruchu.

Popatrzymy na rysunek 1:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Jak zdać egzamin na <a class=prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu? "/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Na lewym rysunku zaprezentowany jest egzaminacyjny pas ruchu. Składa się on z dwóch pól zatrzymania (na początku i na końcu) oznaczonych liniami przypominającymi kopertę, odcinka prostego oraz łuku.

Zadaniem osoby egzaminowanej jest przejechanie do przodu z początkowego pola zatrzymania do końcowego (środkowy rysunek), a następnie powrót tyłem do początkowego pola zatrzymania (prawy rysunek). Podczas wykonywania tego zadania egzaminator zazwyczaj przebywa poza samochodem i z zewnątrz obserwuje nasze poczynania.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Zanim rozpoczniemy jazdę, pamiętajmy o trzech podstawowych wymogach . Po pierwsze, musimy upewnić się, czy wszystkie drzwi pojazdu zostały zamknięte. Wystarczy w tym celu sprawdzić, czy nie świeci się lampka kontrolna wskazująca, że któreś drzwi są niezamknięte. Popatrzmy na fot. 2:

Jak zdać egzamin na <a class=prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu? "/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Wyrok TK w sprawie egzaminów na prawo jazdy dla osób niepełnosprawnych

Jeżeli taka lampka kontrolna świeci się, nie wolno nam ruszyć. Po drugie musimy włączyć światła – jak to się określa w rozporządzeniu – właściwe do jazdy w ruchu drogowym. Co to oznacza? Jeżeli egzamin odbywa się w porze dziennej, wystarczy włączyć światła do jazdy dziennej. Wszystko zależy tu od konkretnego modelu samochodu. W jednych światła do jazdy dziennej zapalają się same po przekręceniu kluczyka w stacyjce, w innych taka opcja może być wyłączona. Bezpieczniej zatem dla nas jest włączyć światła mijania. Ich zapalenie się sygnalizuje w większości samochodów zielona lampka kontrolna z odpowiednim symbolem (fot. 3)

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Oczywiście jeżeli egzamin odbywa się po zmierzchu, możemy stosować wyłącznie światła mijania; wówczas nie można nam włączyć świateł do jazdy dziennej

Po trzecie, musimy upewnić się o możliwości jazdy. Chodzi tu o to, abyśmy przed ruszeniem wyraźnie obejrzeli się w lewo i prawo (tak, aby widział to egzaminator) sprawdzając, czy możemy bezpiecznie ruszyć, czy w pobliżu nie ma innego pojazdu lub jakiejś osoby.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Zanim jednak ruszymy, spójrzmy jeszcze raz na rysunek 1. Zwróćmy uwagę, że tory jazdy samochodu w pierwszym i drugim etapie tego zadania, podczas jazdy do przodu i do tyłu, różnią się na łuku. Wynika to z odmiennego zachowania się samochodu podczas jazdy do przodu i do tyłu. Musimy pamiętać, że w obu przypadkach tor jazdy samochodu nakreślają przednie koła skrętne, natomiast auto nieco inaczej zachowuje się, kiedy pokonując łuk jedzie do przodu lub do tyłu.

A zatem rozpoczynamy jazdę. Oczywiście wcześniej musimy uruchomić silnik i sprawdzić, czy nie jest zaciągnięty hamulec awaryjny. Przypominam, że rozpoczynając to zadanie znajdujemy się w pierwszym polu zatrzymania (na pierwszej kopercie) – fot. 4:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Egzamin praktyczny pojazdem szkoły nauki jazdy

Ruszamy. Pamiętajmy, że ruszenie musi być płynne. Oznacza to, że nie wolno nam ruszać żabimi skokami ani też doprowadzić do zgaśnięcia silnika.

Płynna musi być również jazda pasem ruchu. Nie wolno nam zatrzymywać się na pasie ruchu i ponownie ruszać. Musimy jechać jednym ciągiem.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Jazda zasadniczo powinna odbywać się na I biegu. Podczas wykonywania tego zadania nie ma potrzeby osiągania znacznej prędkości, czas przejazdu nie jest limitowany.

Teraz zbliżamy się do łuku.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Jest to bardzo ważny moment w tym zadaniu. Popatrzmy zatem, jak powinien przebiegać prawidłowy tor jazdy na tym odcinku pasu ruchu.

Pamiętajmy, aby nie rozpoczynać zbyt wcześnie skręcania w prawo (rys. 7):

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Minimalny wiek kierowcy auta i motocykla

Podczas jazdy do przodu staramy się trzymać dość blisko zewnętrznej krawędzi łuku. Skręcanie w prawo rozpoczynamy więc wtedy, kiedy jesteśmy już blisko tej krawędzi (rys. 8):

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kiedy prawo jazdy nie może być wydane?

Teraz musimy szybko, energicznie obrócić koło kierownicy do oporu w prawo (rys. 9)

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Pamiętajmy nadal o tym, że jazda cały czas musi być płynna. Jednocześnie podczas skręcania obserwujemy widoczne już pole zatrzymania i kierujemy środek maski auta na środkowy pachołek zamykający to pole, pomału "odkręcając" kierownicę w lewo, prostując koła (rys. 10):

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

W momencie wjeżdżania do pola zatrzymania koła powinny być już wyprostowane. Teraz przygotowujemy się do zatrzymania pojazdu. Pamiętajmy, że auto musi całym obrysem znaleźć się w polu zatrzymania, należy więc podjechać możliwie blisko końcowego pachołka, ale nie wolno nam dotknąć go zderzakiem: (rys. 11):

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Dojechaliśmy do drugiego pola zatrzymania i teraz znajdujemy się w tym miejscu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Minimalny wiek kierowcy auta i motocykla

Popatrzmy teraz, jakie błędy popełniają najczęściej zdający na łuku podczas jazdy do przodu. Prezentujemy to na rys. 13 i rys. 14:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Kierujący zbyt wcześnie rozpoczyna skręcanie w prawo…

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

… i w rezultacie najeżdża na linię wyznaczającą wewnętrzną krawędź łuku:

Zobacz też: Zielony listek obowiązkowy dla nowych kierowców

Przed nami drugi etap tego zadania – jazda pasem ruchu do tyłu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Bardzo ważne jest przyjęcie odpowiedniego toru jazdy podczas wyjeżdżania z końcowego pola zatrzymania i pokonywania łuku. Na tym etapie zadania zdający popełniają najwięcej błędów. Teraz, w przeciwieństwie do jazdy do przodu, musimy trzymać się możliwie blisko wewnętrznej krawędzi łuku. A zatem włączamy bieg wsteczny, ponownie upewniamy się o możliwości jazdy (czyli rozglądamy się na boki i do tyłu) i ruszamy:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co to jest Profil Kandydata na Kierowcę?

Już w końcowej fazie wyjeżdżania z pola zatrzymania zaczynamy łagodnie skręcać kierownicę w prawo:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Oczywiście podczas jazdy do tyłu musimy bardzo uważnie obserwować drogę za samochodem. Najlepiej w tym celu prawą rękę oprzeć na zagłówku fotela pasażera. Wówczas możemy wygodnie obserwować drogę przez tylną szybę, obracając kierownicę lewą ręką. Korzystamy także z lusterek bocznych, ale pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma obserwacja bezpośrednia przez tylną szybę

Cofamy nadal i kiedy tył samochodu znajduje się w pobliżu osi prostego odcinka pasa ruchu, skręcamy koła do oporu w prawo:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu? Ruszanie na wzniesieniu i jazda po łuku.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu? Ruszanie na wzniesieniu i jazda po łuku.

Jerzy Bitner

W ten sposób ustawiamy samochód w osi prostego odcinka pasa ruchu. Teraz musimy bardzo szybko prostować koła, a więc obracamy kierownicę w lewo:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Odbiór prawa jazdy - gdzie, kiedy i za ile?

Przed nami już tylko prosty odcinek pasa ruchu. Jeżeli po wyjechaniu z łuku ustawiliśmy samochód w osi pasa, to dojechanie do początkowego pola zatrzymania nie powinno nam sprawić żadnych problemów:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Nadal obserwujemy drogę za pojazdem przez tylną szybę:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Na tym etapie cofania starajmy się nie kręcić kierownicą, a już na pewno nie wykonywać nią dużych skrętów. Lusterka boczne pozwalają nam ocenić, czy jedziemy w bezpiecznej odległości od linii wyznaczających pas ruchu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zbliżamy się do początkowego pola zatrzymania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Pamiętajmy by celować środkiem samochodu w środkowy pachołek zamykający pole zatrzymania. Najlepiej w tym celu obserwować środek tylnej szyby i stanowisko, do którego wjeżdżamy.

Samochód musi znaleźć się całym obrysem w polu zatrzymania, ale i tym razem nie wolno nam dotknąć tylnym zderzakiem końcowego pachołka:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zatrzymujemy samochód w polu zatrzymania i zadanie jest zaliczone.

Powróćmy teraz do łuku i przekonajmy się, na czym polegają najczęstsze błędy zdających podczas jazdy do tyłu:

Przypadek 1. Zdający wyjeżdża tyłem z pola zatrzymania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zbyt późno rozpoczyna skręcanie w prawo:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

I w rezultacie przód samochodu wyjeżdża na zewnątrz łuku:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Przypadek 2. Zdający wyjeżdża tyłem z pola zatrzymania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Rozpoczyna skręcanie:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Ustawia samochód pośrodku pasa ruchu, ale zbyt wolno zaczyna prostować koła:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

W wyniku tego tył samochodu przejeżdża przez linię wyznaczającą wewnętrzną krawędź łuku:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Przypadek 3. Samochód jest już na prostym odcinku łuku:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Test Toyota C-HR 1.8 Hybrid E-CVT

Kierowca cofa w kierunku początkowego pola zatrzymania, ale zaprzestaje uważnej obserwacji drogi za samochodem. W wyniku tego auto zaczyna odchylać się od osi symetrii pasa ruchu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

No i w końcu wyjeżdża poza linię wyznaczającą pas ruchu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Test nowe Audi Q5 2017 2.0 TFSI 252 KM Quattro

Na koniec musimy jeszcze wspomnieć o dwóch rodzajach błędów w tym zadaniu. Pierwsza grupa to błędy, które powodują niezaliczenie pierwszej próby, ale dają nam jeszcze drugą szansę tzn. możliwość ponownego wykonania zadania. Są to:

- Niewjechanie pojazdu całym obrysem do pola zatrzymania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

- Najechanie na linię wyznaczająca pas ruchu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

- Niezachowanie płynności jazdy, np. zatrzymanie pojazdu podczas cofania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

- Zgaśnięcie silnika.

Zobacz też: Test Lexus LS600h L

Druga grupa błędów traktowana jest jak spowodowanie kolizji lub poważnego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Błędy takie powodują przerwanie egzaminu z wynikiem negatywnym i nie dają możliwości wykonania drugiej próby. Są to:

- Przejechanie przez linię wyznaczającą pas ruchu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

I tu uwaga! Jeżeli widzimy, że popełniliśmy błąd, najeżdżamy właśnie na linię, to natychmiast zatrzymajmy samochód. To pozwoli nam jeszcze na druga próbę. Jeżeli jednak będziemy kontynuować jazdę i przejedziemy przez tę linię, egzamin zostanie przerwany:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

- Potrącenie któregokolwiek pachołka lub tyczki:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIV: jak wykonywać manewry na placu podczas egzaminu?

Jerzy Bitner

Opisałem bardzo dokładnie, jak należy wykonywać to zadanie na placu manewrowym. Mam nadzieję, że dzięki temu unikną państwo błędów, jakie najczęściej popełniają zdający. W następnym odcinku ostatnie już zadanie na placu manewrowym – ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.