Kategorie

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jerzy Bitner
Jak przygotować się do jazdy podczas egzaminu na prawo jazdy? Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią pozycję za kierownicą. Jak prawidłowo ustawić fotel, kierownicę i lusterka?

W dzisiejszym odcinku omówimy drugi bardzo ważny etap egzaminu praktycznego, a mianowicie przygotowanie do jazdy. Pamiętajmy, że przygotowujemy się nie tylko do wykonania zadań na placu manewrowym, ale także do jazdy w ruchu drogowym (o ile zaliczmy plac manewrowy). Przyjęcie przez kierowcę prawidłowej pozycji zapewnia łatwość prowadzenia pojazdu, obsługi wszystkich przyrządów sterowniczych oraz dobrą widoczność.

Zapamiętajmy! Zawsze pierwszej kolejności przystępujemy do ustawienia fotela.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Fotel w samochodzie daje się przesuwać do przodu i do tyłu, istnieje możliwość regulacji konta nachylenia oparcia, a także wysokości siedziska.

Bardzo wielu kierowców przyjmuje nieprawidłową pozycję za kierownicą. Popatrzmy na rysunek 1

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Tutaj kierujący przysunięty jest zbyt blisko do przodu. Ręce silnie zgięte w łokciach, a nogi w kolanach. Uda nie opierają się o siedzisko fotela, za to kolana niemal dotykają kierownicy. W dodatku plecy nie przylegają do oparcia fotela. Taką pozycję częściej przybierają panie, zwłaszcza te, którym wydaje się, że aby bezpiecznie kierować samochodem muszą widzieć koniec maski. Jest to oczywiście pozycja nieprawidłowa, a w dodatku bardzo niewygodna. Kierowca szybko się meczy, ma trudności w sprawnym kręceniu kierownicą.

Przeciwieństwem tej pozycji jest ta pokazana na rysunku 2.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Zobacz też: Dlaczego odpowiednia pozycja za kierownicą jest tak ważna?

Można ją nazwać zbyt wyluzowaną. Kierowca niemal leży w fotelu jak na leżaku. Dłonie z trudem dotykają do kierownicy. Głowa umieszczona jest zbyt nisko, co może utrudniać w pewnych sytuacjach widoczność. Taka pozycja spotykana jest z kolei u młodych mężczyzn, którzy w ten sposób pragną zapewne zademonstrować nonszalancję w kierowaniu samochodem. To również jest nieprawidłowa pozycja, gdyż uniemożliwia błyskawiczne i efektywne obracanie kierownicą, sprzyja dekoncentracji.

Jak zatem powinna wyglądać pozycja prawidłowa? Prezentujemy ją na rysunku 3

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Plecy przylegają ściśle do oparcia fotela. Stopy bezproblemowo dosięgają pedałów. Ręce lekko ugięte w łokciach. Uda spodem oparte na siedzisku fotela. Górna część zagłówka znajduje się na wysokości czubka głowy kierującego.

Zobacz też: Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

A to prosta metoda pozwalająca sprawdzić, czy nasza pozycja za kierownicą jest prawidłowa:

Po zajęciu miejsca w fotelu i wyregulowaniu go próbujemy spodem dłoni dotknąć koła kierownicy, tak jak na rysunku 4:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Jeżeli możemy dotknąć spodem dłoni do koła kierownicy w jej górnej części bez odrywania pleców od oparcia fotela, oznacza to, że nasza pozycja jest prawidłowa.

Warto nadmienić, że w samochodach istnieje także możliwość regulacji konta nachylenia kolumny kierownicy, a niekiedy także przesuwania koła kierownicy do przodu i do tyłu. Zawsze jednak najpierw regulujemy ustawienie fotela, a potem ewentualnie korygujemy ustawienie kolumny kierownicy. Pamiętajmy też koniecznie, by po zakończeniu regulacji kierownicy zacisnąć dokładnie dźwigienkę blokującą kolumnę kierownicy. W przeciwnym razie kolumna kierownicy mogłaby przesuwać się nam podczas jazdy, a to byłoby bardzo niebezpieczne.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Kolejnym etapem jest regulacja lusterek. Do ustawienia lusterek zewnętrznych służy zazwyczaj joystick umieszczony na lewych przednich drzwiach albo na pulpicie. Zapamiętajmy! W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem:

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Analogicznie, w prawym lusterku kierujący powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem.

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Uwaga! Odradzam stanowczo zbytnie pochylanie lusterek w dół, co niektórym zdającym ma rzekomo ułatwić obserwację pasów ruchu podczas wykonywania zadań na placu manewrowym. Takie nieprawidłowe ustawienie lusterek może potem zemścić się na nas podczas egzaminu w ruchu drogowym, gdyż osoba zdająca nie powinna już ponownie dokonywać ustawienia lusterek przed wyjechaniem na ulice miasta.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Lusterko wewnętrzne ustawiamy tak, aby widzieć w nim drogę za pojazdem przez całą tylną szybę.

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Kolejną czynnością jest zapięcie pasa bezpieczeństwa. Pas nie może być poskręcany, nie powinien także przebiegać po szyi kierującego, lecz po klatce piersiowej:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Przed ruszeniem kierujący powinien upewnić się jeszcze, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte. Można w tym celu posłużyć się lampką sygnalizacyjną na tablicy wskaźników. Jeżeli zauważylibyśmy, że pali się taka lampka, oznacza to, że któreś z drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte:

Kontrolka otwartych drzwi w samochodzie

Jerzy Bitner

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

Następną bardzo ważną czynnością jest włączenie świateł właściwych do jazdy w ruchu drogowym. Co to oznacza? Jeżeli egzamin obywa się w ciągu dnia możemy włączyć światła do jazdy dziennej:

kontrolka świateł

Jerzy Bitner

W niektórych samochodach światła te zapalają się automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Warto jednak koniecznie się o tym upewnić. Ponieważ światła do jazdy dziennej zazwyczaj nie mają lampki kontrolnej, należy po prostu wyjść z pojazdu i sprawdzić czy są włączone. Jeżeli egzamin odbywa się po zmierzchu, należy włączyć światła mijania:

Kontrolka świateł mijania

Jerzy Bitner

Najpewniejsze i najbezpieczniejsze będzie jednak włączenie niezależnie od pory doby świateł mijania, kierujący nie ma bowiem obowiązku używania świateł do jazdy dziennej i ma prawo w okresie od świtu do zmierzchu zastąpić je światłami mijania.

W następnym odcinku omówimy pierwsze zadanie na placu manewrowym, to znaczy jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.