Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym
Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym
Jerzy Bitner
Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się on z dwóch zasadniczych części: egzaminu na placu manewrowym i egzaminu w ruchu drogowym. Jakie zadania musi wykonać na placu manewrowym, osoba zdająca egzamin na prawo jazdy?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy krok po korku – zadania na placu manewrowym

W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego czekamy na egzaminatora w wyznaczonym miejscu. W niektórych WORD-ach kolejne zdające osoby są wywoływane przez głośniki, a zatem musimy uważać, czy nie jest wyczytywane nasze nazwisko.

Egzaminator przychodzi na plac manewrowy, przedstawia się i sprawdza naszą tożsamość. Jeszcze raz przypominam, że w razie zapomnienia dowodu osobistego lub paszportu nie będziemy mogli zdawać egzaminu. To samo dotyczy okularów lub szkieł kontaktowych. Jeżeli w orzeczeniu lekarskim postawiono wymóg, że możemy kierować pojazdem tylko w okularach, to musimy koniecznie mieć je przy sobie.

Zadania na placu manewrowym możemy podzielić na 4 etapy:

  • sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
  • przygotowanie się do jazdy
  • jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
  • ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zadania na placu manewrowym - Sprawdzanie stanu technicznego pojazdu

Teraz omówimy ten pierwszy etap. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu wydaje się wielu zdającym wręcz czarną magią. W rzeczywistości wcale tak nie jest, nie musimy mieć kwalifikacji mechanika i znać się na budowie samochodu. Wystarczy skazać 4 miejsca kontroli płynów eksploatacyjnych, umieć włączyć światła i sygnał dźwiękowy. Zadania w tym zakresie podzielone są na dwie zasadnicze grupy, co obrazuje poniższy rysunek:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Jak zdać egzamin na <a class=prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym"/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Komputer dokonuje dla każdej osoby zdającej losowania jednego zadania z I grupy i jednego zadania z II grupy. Zobaczmy teraz zadania zawarte w grupie pierwszej:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Naszym zadaniem będzie wskazanie jednego z 4 miejsc kontroli płynów eksploatacyjnych znajdujących się w komorze silnikowej oraz wyjaśnienie egzaminatorowi, w jaki sposób dokonuje się tejże kontroli. Nie musimy natomiast dokonywać faktycznej kontroli płynów. W przypadku sygnału dźwiękowego jest jeszcze prościej – wystarczy po prostu na chwilę go włączyć. Zadania z grupy drugiej obejmują natomiast kontrolę działania świateł pojazdu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

A zatem zdający otrzymuje wylosowany zestaw dwóch zadań kontrolno-obsługowych. Poniżej prezentujemy takie przykładowe zestawy;

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Zajmijmy się teraz zadaniami z grupy pierwszej czyli kontrolą płynów eksploatacyjnych. Oczywiście w każdym samochodzie rozmieszczenie poszczególnych elementów w komorze silnikowej jest różne. W WORD-ach w Polsce egzaminy są prowadzone różnymi samochodami. Dominują Toyota Yaris III i Hyundai i20, ale występuje także Skoda Fabia, Fiat Grande Punto, Suzuki Swift, Renault Clio, Kia Rio. Nie mogę zamieszczać tutaj instrukcji obsługi wszystkich tych samochodów, pokazuję więc tylko dwa najpopularniejsze:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Podpis do rysunku: rozmieszczenie elementów w komorze silnikowej samochodu Toyota Yaris.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Podpis do rysunku: rozmieszczenie elementów w komorze silnikowej samochodu Hyundai i20.

Z reguły egzamin zdajemy takim samym modelem samochodu, jakim odbywaliśmy szkolenie. Poprośmy więc instruktora nauki jazdy, aby pokazał nam rozmieszczenie poszczególnych elementów w komorze silnika i wytłumaczył, w jaki sposób dokonuje się kontroli płynów eksploatacyjnych. Możemy też zrobić sobie (chociażby telefonem) fotografie komory silnikowej, abyśmy mogli zapamiętać usytuowanie elementów, które mogą być kontrolowane.

Poza tym istnieją pewne charakterystyczne cechy tych elementów ułatwiające ich rozpoznanie.

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu oleju w silniku

Bagnetowy wskaźnik poziomu oleju łatwo rozpoznać po uchwycie. Jest to bowiem wąska stalowa listwa, która znajduje się w bloku silnika. Na zewnątrz wystaje tylko jej uchwyt.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, zwany potocznie bagnetem oleju, może mieć oczywiście różny kształt i kolor uchwytu. Najczęściej występuje kolor żółty, czerwony i czarny:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Wykonując zadanie egzaminacyjne nie musimy tego wskaźnika wyciągać, natomiast powinniśmy egzaminatorowi powiedzieć jak dokonuje się pomiaru poziomu oleju w silniku. Przebiega ona następująco:

bagnet należy wyciągnąć, wytrzeć jego końcówkę czystą szmatką lub papierkiem, a następnie powoli włożyć do końca i wyjąć jeszcze raz. Na końcu wskaźniku będzie wówczas wyraźnie widoczna warstwa oleju, a jej górny poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maksimum”

I jeszcze jedna bardzo ważna kwestia: pomiaru powinno dokonywać się w samochodzie stojącym na równej nawierzchni i przy zimnym silniku.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu płynu chłodzącego

Kontroli płynu chłodzącego w samochodzie dokonuje się poprzez sprawdzenie poziomu tej cieczy w tzw. zbiorniku wyrównawczym;

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Jak rozpoznać, który to zbiornik? Najczęściej jest to największy widoczny zbiornik. Może mieć różny kształt: kulisty, walcowaty lub prostopadłościenny. Płyn, który go wypełnia ma kolor albo ciemnoróżowy, albo ciemnozielony. Pomiaru poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym dokonuje się wzrokowo. Poziom tego płynu powinien zawierać się pomiędzy MIN i MAX umieszczonymi na ściance zbiornika. Dlatego właśnie ten zbiornik jest półprzezroczysty

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Uwaga! Nigdy nie próbujmy odkręcać nakrętki (korka) na tym zbiorniku. Jeżeli płyn jest rozgrzany, może wytrysnąć i nas poparzyć.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu płynu hamulcowego

Kontrola płynu hamulcowego polega również na wizualnej ocenie jego poziomu w zbiorniczku.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zbiornik płynu hamulcowego jest mniejszy od pozostałych zbiorników, z reguły umieszczany jest blisko tzw. przegrody czołowej oddzielającej komorę silnikową od przedziału pasażerskiego. Płyn w tym zbiorniku zazwyczaj ma kolor jasnożółty.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Poziom tego płynu powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniami MIN i MAX. I tu również przestrzegam przed otwieraniem tego zbiornika. Nie ma takiej potrzeby!

Zadania na placu manewrowym - Kontrola płynu spryskiwaczy

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zbiornik płynu spryskiwaczy charakteryzuje się tym, że jego wlew umieszczony jest dość wysoko. Często ma postać wystającej do góry rurki. Jego pokrywka ma zazwyczaj kolor niebieski i często znajduje się na nim symbol spryskiwaczy. Poziomu tego płynu nie jesteśmy w stanie skontrolować, bo cały zbiornik znajduje się dość nisko i nie jest widoczny Możemy tylko powiedzieć egzaminatorowi, że właśnie w tym miejscu dolewamy płynu do spryskiwaczy.

Zadania na placu manewrowym - Kontrola sygnału dźwiękowego

Kontrola sygnału dźwiękowego zwanego potocznie klaksonem polega po prostu na krótkotrwałym naciśnięciu przycisku umieszczonego na kierownicy. Jeżeli usłyszymy sygnał, oznacza to, że działa on prawidłowo.

Zadania na placu manewrowym - Kontrola świateł pojazdu

Powinniśmy również podczas zajęć z instruktorem w czasie szkolenia dokładnie przećwiczyć włączanie wszystkich świateł. W różnych modelach samochodów odbywa się to za pomocą innych przełączników, a więc i w tym przypadku nie mogę zamieszczać instrukcji obsługi dla każdego auta. Oczywiście kierowca musi znać wszystkie światła występujące w samochodzie i umieć je włączać. Pamiętajmy natomiast o podstawowych zasadach:

- Włączenie większości świateł (poza pozycyjnymi, awaryjnymi i światłami hamowania STOP) wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w celu włączenie zasilania elektrycznego

- Światła drogowe można włączyć na stałe po uprzednim włączeniu świateł mijania

- Światła przeciwmgłowe mogą zostać włączone tylko wtedy, jeżeli najpierw włączymy światła pozycyjne

- włączenie świateł mijania sygnalizuje zielona lampka na tablicy wskaźników:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

- włączenie świateł drogowych sygnalizuje niebieska lampka na tablicy wskaźników:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

- włącznie kierunkowskazów sygnalizują lampki kontrolne w postaci zielonych strzałek

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

oraz sygnał akustyczny w postaci charakterystycznego cykania

- włączenie świateł awaryjnych sygnalizuje lampka kontrolna o kształcie trójkąta:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Oprócz tego podczas ich włączenia migają również lampki kontrolne kierunkowskazów.

- włącznie przednich świateł przeciwmgłowych sygnalizuje taka zielona lampka kontrolna:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Włączenie tylnych świateł przeciwmgłowych sygnalizuje taka pomarańczowa lampka kontrolna:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

  • podczas kontroli światła hamowania stop możemy poprosić egzaminatora o pomoc. My naciskamy pedał hamulca a egzaminator sprawdza czy światła STOP zapalają się
  • podczas kontroli światła cofania również możemy poprosić egzaminatora o pomoc aby to światło cofania zapaliło się, musimy włączyć bieg wsteczny, a zatem my pozostajemy w samochodzie naciskając pedał hamulca, a egzaminator sprawdza czy światło cofania włącza się.

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu można stracić prawo jazdy?

Zapamiętajmy! Na wykonanie obu czynności kontrolno obsługowych osoba zdająca ma 5 minut. Jest to czas w zupełności wystarczający. W praktyce obie te czynności można je wykonać w ciągu 1 minuty. Pamiętajmy też, by dokonując sprawdzenia elementów komorze silnikowej najpierw ostrożnie unieść i podeprzeć jej pokrywę. Podczas zajęć z instruktorem warto także przećwiczyć sobie otwieranie i zamykanie pokrywy komory silnikowej.

W następnym odcinku omówimy przygotowanie się kierującego do jazdy.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.