REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Choć praktyczny egzamin wewnętrzny w ośrodku szkolenia kierowców nie jest decydujący w kwestii przyznania prawa jazdy, warto dobrze się do niego przygotować. Dlaczego?

W poprzednim odcinku naszych porad opisywaliśmy, jak powinno przebiegać szkolenie praktyczne czyli jazdy z instruktorem. Dzisiaj powiemy o praktycznym egzaminie wewnętrznym w OSK.

REKLAMA

Egzamin wewnętrzny to próba generalna

Oczywiście ewentualne „oblanie” egzaminu wewnętrznego nie grozi nam żadnymi konsekwencjami. Warto natomiast potraktować go jako generalny sprawdzian tego, czego nauczyliśmy się w trakcie szkolenia. Egzamin powinien być identyczny jak ten, który będziemy zdawać w WORD, to znaczy zawierać te same zadania i opierać się na tych samych kryteriach ich oceny. A zatem podczas egzaminu wewnętrznego powinniśmy wykonać zadania zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu drogowym.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

W egzaminie wewnętrznym ma obowiązek uczestniczyć instruktor prowadzący. Byłoby dobrze, gdyby egzamin wewnętrzny został przeprowadzony na drogach znajdujących się w pobliżu WORD. Podczas prawdziwego egzaminu nie obowiązują wprawdzie ściśle wyznaczone trasy, ale oczywiste jest, że egzaminator nie będzie jechał ze zdającym na drugi koniec miasta. Dobrze jest zatem podczas egzaminu wewnętrznego przejechać przez te same skrzyżowania, na których już wkrótce będziemy zdawać egzamin państwowy. Zazwyczaj tak się dzieje, ale jeśli instruktor chciałby przeprowadzać egzamin wewnętrzny na zupełnie innych drogach oddalonych od WORD-u, to poprośmy go o zmianę trasy na taką, którą zapewne pojedziemy na egzaminie państwowym.

Szczególne utrudnienia mogą spotkać kursantów odbywających szkolenia w małych miasteczkach, w których nie ma WORD. Z reguły instruktorzy z takich miejscowości jeżdżą z kursantami do większych miast i tam odbywają jazdy, a także egzamin wewnętrzny. Jeśli jednak okazałoby się inaczej, to także poprośmy instruktora o pojechanie na egzamin w okolicę WORD-u.

Nie ulega wątpliwości, że nie ubiegamy się o prawo jazdy tylko na określone trasy, powinniśmy umieć jeździć wszędzie. Z drugiej jednak strony nie ma nic złego w tym, abyśmy poznali wcześnie układ dróg, ruch na skrzyżowaniach, sygnalizację świetlną i znaki drogowe, zarówno pionowe jak i poziome w miejscach, przez które będziemy przejeżdżać na egzaminie. Przecież nawet kierowcy rajdowi dokonują objazdu trasy podczas treningu.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wskazówki praktyczne

REKLAMA

Byłoby dobrze, aby podczas egzaminu wewnętrznego w samochodzie przebywał tylko wasz instruktor oraz instruktor prowadzący. Nie jest natomiast pożądana obecność innych osób szkolonych, bo może to deprymować i peszyć tego kursanta, który zdaje egzamin. Nawet jeżeli te osoby nie będą wypowiadały żadnych uwag czy komentarzy, to sama ich obecność może oddziaływać negatywnie na naszą koncentrację za kierownicą.

Instruktor nie powinien egzaminu wewnętrznego traktować jak kolejnej zwykłej jazdy, ale przeprowadzać go tak jakby to był egzamin państwowy. Oczywiście jego rola jest trochę inna niż egzaminatora. Ma nas nie tylko ocenić, ale po egzaminie podać także swoje wskazówki, omówić popełnione przez nas błędy.

Ukończenie szkolenia

Jeżeli zdamy egzamin wewnętrzny w zakresie szkolenia praktycznego, oznacza to zarazem zakończenie całego kursu. OSK wydaje nam wówczas Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Dokumentem stanowi potwierdzenie, że przejeździliśmy wymaganą liczbę godzin wraz z instruktorem oraz poświadcza także zaliczenie egzaminu wewnętrznego. Niezależnie od tego OSK musi dokonać zapisu o ukończeniu szkolenia naszym PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę).  Aby zapisać się na egzamin w WORD, musimy oczywiście mieć nasz numer PKK. A WORD sprawdzi, czy ukończyliśmy szkolenie. Zaświadczenie w formie papierowej nie jest obecnie wymagane przy zapisywaniu się na egzamin.

W następnym odcinku naszych porad podpowiemy czy warto zaprosić na egzamin swojego instruktora (jako obserwatora), a także czy jest ułatwieniem zdawanie egzaminu państwowego tym samym samochodem, którym odbywaliśmy szkolenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA