REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać egzaminatorem? To nie takie proste…

Jak zostać egzaminatorem? To nie takie proste…
Jak zostać egzaminatorem? To nie takie proste…
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Egzaminator nauki jazdy musi świetnie znać przepisy i powinien umieć je interpretować. Jak jednak uzyskać uprawnienia do prowadzenia egzaminów państwowych na prawo jazdy? Już odpowiadamy.

Aby zostać egzaminatorem prawa jazdy, należy przejść kurs kwalifikacyjny. Zanim jednak kandydat przystąpi do niego, powinien się upewnić że spełnia wymogi określone w Ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. O czym konkretnie mowa? A więc egzaminator musi:

REKLAMA

  • mieć ukończone 23 lata,
  • posiadać przez okres co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B,
  • posiadać wykształcenie średnie,
  • posiadać ważne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • posiadać ważne orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności egzaminatora,
  • dać rękojmię należytego wykonywania swoich obowiązków,
  • nie być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za: przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka, przestępstwo umyślne przeciwko życiu i zdrowiu lub przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.

Jak zostać egzaminatorem w WORD? Lista wymogów jest dość długa, ale tak naprawdę najbardziej zaporowe są dwa. Egzaminator prawa jazdy nie może być świeżo upieczonym kierowcą. Musi być w odpowiednim wieku i mieć doświadczenie za kierownicą. Poza tym pod żadnym pozorem nie może być karany!

Ile kosztuje kurs na egzaminatora prawa jazdy?

Kurs na egzaminatora prawa jazdy składa się ze 154 godzin zajęć teoretycznych. Dodatkowo kandydat musi odbyć minimum 15 godzin zajęć praktycznych. Zazwyczaj kurs jest podzielony na 10 zjazdów i odbywa się w wybranym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Polsce. Ile kosztuje udział w kursie? W niektórych WORD-ach koszt jest uzależniony od liczby uczestników. Gdy udział w ośrodku w Warszawie deklaruje maksymalnie 25 osób, cena sięga 4200 złotych. Powyżej tej liczby spada do 4000 złotych. Wpłaty można dokonać jednorazowo, ewentualnie nawet w trzech ratach.

Zobacz również: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Po ukończeniu kursu w WORD-zie z wynikiem pozytywnym, kandydat na egzaminatora prawa jazdy otrzymuje zaświadczenie. Z tym powinien zapisać się na egzamin państwowy. Ten odbywa się przed komisją weryfikacyjną powołaną przez ministra właściwego do spraw transportu. Pozytywny wynik egzaminu sprawia, że kandydat może zostać oficjalnie wpisany do ewidencji egzaminatorów oraz jest w stanie podjąć pracę w jednym z WORD-ów w Polsce. Egzaminator przeprowadza egzaminy dopuszczające osoby do kierowania pojazdów. Zadanie jest zatem mocno odpowiedzialne - dlatego też ścieżka do zdobycia uprawnień jest długa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile zarabia egzaminator nauki jazdy?

Choć proces zdobywania uprawnień do egzaminowania na prawo jazdy jest długi i wymaga wnikliwej nauki prawa o ruchu drogowym, afrodyzjakiem przyciągającym potencjalnych kandydatów są dość dobre zarobki egzaminatorów. Na jakie wpływy mogą liczyć co miesiąc? To reguluje rozporządzenie ministra transportu z 11 października 2017 r. I tak zasadnicze wynagrodzenie dla:

  • egzaminatora z jedną kategorią: 2500 - 3500 zł
  • egzaminatora z dwiema kategoriami: 3000 - 4000 zł
  • egzaminatora z trzema kategoriami: 3500 - 4500 zł
  • egzaminatora z czterema kategoriami: 4000 - 5000 zł

Pomijając fakt, ze osoba posiadająca cztery kategorie prawa jazdy znajdzie się na szczycie hierarchii zarobkowej, dodatkowo egzaminatorom przysługuje tzw. dodatek zadaniowy. Ten sięga od 1000 do nawet 3000 złotych miesięcznie (w zależności od ilości egzaminowanych kategorii). Na mocy rozporządzenia mają oni też prawo m.in. do nagród jubileuszowych za wypracowane lata (już od 10 lat), nagród za szczególne osiągnięcia w pracy czy dodatków za kategorię E (100 złotych za każdą kategorię z B+E, C+E, D+E). Według wyliczeń serwisu Szkoła-jazdy.pl, średnie wynagrodzenie egzaminatora w Polsce wynosi 7400 złotych brutto. A to oznacza, że egzaminator prawa jazdy choć piastuje stanowisko w sektorze publicznym, nie jest osobą źle zarabiającą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA